خانه » همه » مذهبی » زن و حق نامگذاری فرزند

دانلود کتاب های امتحان شده

زن و حق نامگذاری فرزند

یکی از حقوق دینی فرزندان، که بر عهده ‌ی پدر است، انتخاب نام خوب برای آنهاست. در روایات اسلامی نسبت به این امر مهم، تاکید بسیار شده است.
رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «ای علی! از حقوقی که فرزند بر پدر دارد، این است که نام خوبی برای او برگزیده و به نیکی ادبش نماید و او را به کارهای خوب بگمارد».
مردی به رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم عرض کرد: «حق فرزندم بر من چیست؟ پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: او را به اسم خوبی نامگذاری کن، به درستی ادبش نما و او را به کار خوب و مناسبی بگمار».
رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم می فرمود: «از حقوقی که فرزند بر پدر خود دارد سه چیز است: اسم نیکو برای او انتخاب کند، نوشتن به وی بیاموزد و وقتی بالغ شد وسایل ازدواجش را فراهم نماید».
نام نیک، اولین نیکی پدر بر فرزند خود:
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: «اولین نیکی پدر به فرزند خود این است که او را به اسم خوبی نامگذاری کند، پس مراقب باشید اسم خوبی برای فرزند خود برگزینید».
و پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: «اولین عطا و بخشش هر یک از شما، به فرزند خود، اسم خوبی است که برای او انتخاب می کنید.».
با توجه به روایات وتوصیه های معصومین علیه السلام می توان فهمید که وظیفه پدر واولیای فرزند است که بر فرزند خود اسم نیکو بگذارد.
یعنی اگر فرزند نام نیکویی نداشت پدر مورد مواخذه قرار می گیرد و این به آن معنی نیست که بجز پدر کسی حق مشارکت در نامگذاری را ندارد.
در سیره امامان علیهم السلام هم داریم که در مواردی نامهای نیکویی برای همسرانشان می گذاشتند و این بدان معنی است که نامگذاری حق انحصاری پدر نیست.
اما در فضای خانواده که اصل اساسی ارتباطی زوجین مودت و رحمت است (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (الروم: 21)) ، حل هر مسئله ای نیاز به این اصل دارد، بهتر است زوجین به جای اینکه دنبال استیفای حق خود باشند به دنبال انجام وظیفه باشند و علاوه بر آن با رفتارهای خود به تحکیم خانواده و افزایش محبت، کمک کنند. بنابراین تمرین کنیم و این مهارت را بدست بیاوریم که خواسته های خود را از کانال محبت و عشق ورزی بدست بیاوریم و از ابزار تحکُم استفاده نکنیم.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها