خانه » همه » مذهبی » سابقه نام گذاری افراد با نام علی

دانلود کتاب های امتحان شده

سابقه نام گذاری افراد با نام علی

ما در منابع معتبر اسم مشابه برای دیگر افراد قبل از امیرالمومنین(ع) نیافتیم
شیعه و سنى روایت کرده اند که نام حضرت على(ع) را خداوند تعیین فرموده است؛ چنان که در کتاب هاى مختلف نقل شده است: چون على(ع) از
مادرش فاطمه بنت اسد متولد شد، فاطمه نام پدرش «اسد» را بر او گذارد؛ اما جناب ابوطالب از آن اسم راضى نبود و فرمود: «فاطمه! بیا امشب به بالاى کوه ابو قبیس، برخى مسجدالحرام را به جاى کوه ابوقبیس ذکر کرده اند. برویم و خدا را بخوانیم، شاید ما را خبر از اسمى براى این نوزاد بدهد. چون شب شد هر دو به کوه ابو قبیس رفتند و به دعا مشغول شدند. جناب ابوطالب دعاى خود را در قالب شعرى انشا نمود و گفت: یا رَب الغَسَقِ الدجى و الفَلَقِ المُبتَلَجِ المَضى بَین لَنا عَن أَمرِکَ المُقضى بِما نُسّمّى ذلکَ الصبى اى پروردگار! اى صاحب شب ظلمانى و ماه درخشان! از خزانه اسرار غیب خود بر ما آشکار کن که نام این نوزاد را چه بگذاریم! در آن هنگام صدایى از سوى آسمان برخاست، ابوطالب سر بلند کرد و لوحى سبز رنگ مانند زبرجد سبز دید که بر او چهار سطر نوشته اند. لوح را برگرفت و بر سینه خود چسبانید و با خود آورد؛ سپس در روشنایى به آن نگاه کرد و این اشعار را بر روى آن دید:
خَصَصتُما بِالوَلَدِ الزَکِى وَ الطّاهِرِ المُنتَجَبِ الرَضى
وَ إِسمُهُ مِن قاهِرِ العَلِى عَلِىٌّ اَشتَق مِنَ العَلِى
شما را به فرزند پاک و پاکیزه اى اختصاص دادم که برگزیده من و مورد رضاى من است. و اسم او از جانب خداى قاهر «على» گذارده شده که مشتق از على اعلى است.
جناب ابوطالب که به درک چنین سعادتى توفیق یافت از شدت خوشحالى و سرور به سجده افتاد و خداوند تبارک و تعالى را سپاس گفت.
به شکرانه این امر عظیم ابوطالب ده شتر قربانى کرد. بنى هاشم آن لوح مقدس را در مسجدالحرام آویختند و به آن لوح بر قریش افتخار مى کردند. آن لوح تا زمان جنگ حجاج با عبداللَّه بن زبیر بر جاى بود؛ اما بعد از آن جنگ مفقود شد.ینابیع المودة، القندوزى، ج 2، ص 306 – 305، ش 873، (دارالاسوه، 1416 ه ق)؛ ابوطالب حامى الرسول، نجم الدین العسکرى، ص 6 – 5، (نشر الادب، نجف)؛ مناقب آل ابى طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 24 – 23، (مطبعة الحیدریه، نجف، 1376 ه ق).
به نقل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها