خانه » همه » مذهبی » سردارشهید سلیمانی و نرم افزار مقاومت

دانلود کتاب های امتحان شده

سردارشهید سلیمانی و نرم افزار مقاومت

کاربرد این تعبیر در کلام مقام معظم رهبری بیانگر اهمیت جنبه نرم افزاری مقاومت نسبت به جنبه سخت افزاری آن در مقابله با دشمنان است. آنچه موجب شده تا محور مقاومت با وجود محدودیت امکانات نظامی در برابرآمریکا و رژیم صهیونیستی با تجهیزات پیشرفته نظامی، ایستادگی نماید، همین جنبه نرم افزاری مقاومت و فرهنگ پایداری و ایستادگی و اعتماد به وعده نصرت الهی است و الاّ با نگاه مادی و از منظر سخت افزاری امکانات دو جبهه قابل مقایسه با یکدیگر نیست و بی تردید آنچه در ادامه مسیر نیز راهگشا است، همین برتری نرم افزاری و فرهنگ مقاومت است. سردار شهید سلیمانی بیش از آنکه به دنبال تقویت و تجهیز نیروهای مبارز با ابزار نظامی باشند، به تقویت فرهنگ مقاومت در میان گروههای مبارز توجه داشتند زیرا اگر این انگیزه و فرهنگ در میان گروههای مبارز تقویت شود، با هر وسیله و ابزاری به مقابله با دشمن خواهند پرداخت، اما اگر از نظر تجهیزات نظامی قوی شوند، اما فرهنگ مقاومت در آنها ضعیف شود، از این تجهیزات کاری بر نخواهد آمد. البته توجه به افزایش و ارتقای توان و قدرت دفاعی در جای خود امری لازم و ضروری است، اما آنچه زیر بنای پیروزی محور مقاومت را تشکیل می دهد،همین جنبه نرم افزاری است.
نفوذ نرم‌افزاری
یکی از دلایل اصلی لزوم مقابله نرم‌افزاری با سلطه آمریکا، استفاده این کشور از قدرت نرم خود به موازات قدرت سختش برای نفوذ در جهان است. آمریکا با استفاده از رسانه‌ها، قدرت علمی و پیشرفت‌هایش در فناوری، چهره‌ای شکوه‌آمیز از خود به بسیاری از مناطق جهان صادر کرده است. تصویری مثبت از یک آمریکای قدرتمند می‌تواند کار واشنگتن را برای نفوذ در یک کشور آسان‌تر کند. اگر نخبگان و مردم این کشورها تنها راه پیشرفت کشورشان را آمریکایی شدن بدانند کاخ سفید به راحتی می‌تواند بر آن منطقه مسلط شود. در سوی دیگر تصویر شکوه‌آمیز از آمریکا باعث سرخوردگی و ایجاد ترس در جبهه مخالف این کشور می‌شود. آنها با توجه به تصویری که از آمریکا در ذهن‌شان ترسیم شده مبارزه با آمریکا را اقدامی کم‌اثر محاسبه کرده و به جای ادامه مبارزه به سازش روی خواهند آورد. بر همین اساس مقابله با ارائه تصویری شکوه‌آمیز و شکست‌ناپذیر از آمریکا می‌تواند راه اصلی در مقابله با سیاست‌های سلطه‌جویانه کاخ سفید باشد.
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران پایه اصلی «غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه آمریکاست.» اجزای این قدرت نرم در صورت تقویت به دلیل تعارض ذاتی با غرب و سلطه‌طلبی استعمارگران، می‌توانند ضربات کاری به تسلط آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا وارد کنند. افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به صورت نسبی باعث کاهش وزن قدرت نرم نسبی آمریکا در منطقه خواهد شد.
اثرگذاری بالای نفوذ نرم‌افزاری
نفوذ نرم‌افزاری قابلیت ماندگاری بالایی دارد. اگر یک کشور بخواهد نیروی نظامی خود را در منطقه‌ای به‌صورت گسترده منتقل کند، با واکنش‌های چندجانبه‌ای ازسوی دیگر بازیگران روبه‌رو خواهد شد. در چنین جنگ‌هایی تلفات نیز زیاد هستند، زیرا نیروی نظامی با جغرافیای جدید آشنا نیست و در سوی دیگر باید در پایگاه‌های محدودتری متمرکز شده و از تسلیحات بیشتری نیز بهره ببرد. پس از پایان جنگ نیز ادامه نفوذ منوط به باقی ماندن نیروهای نظامی است و با خروج آنها نفوذ نیز از بین می‌رود. اما در نفوذ نرم‌افزاری که به‌ویژه در جنگ‌های اخیر منطقه توسط مجموعه تحت هدایت شهید سلیمانی ایجاد شد، چارچوب دفاعی محور مقاومت با استفاده از نیروهای محلی چیده شد. در نبرد با تکفیری‌ها ایران دست به انتقال تیپ یا لشگر به میدان جنگ نزد، بلکه الگوی بسیج مردمی خود را به سوریه و عراق منتقل کرد.
مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از ملت‌ها در محور مقاومت وجود دارند که بر اساس دیدگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند. آمریکایی‌ها با ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی می‌خواستند شیرازه محور مقاومت را از هم بپاشانند، اما یک‌چیز را درنظر نگرفته بودند و آن اینکه سردار سلیمانی به چه صورت آمریکا و متحدانش را شکست داد؟ پاسخ به این سوال راهگشای بسیاری ازمسائل دیگر است. تشییع جنازه باشکوه شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران و تظاهرات در شهرهای مختلف هند، پاکستان، آذربایجان و دیگر مناطق ظهور مادی نفوذ نرم‌افزاری‌ای بود که در منطقه ایجاد شده است.
(سردار سلیمانی تئوریسین نفوذ نرم افزاری؛ farhikhtegandaily.com/news/49212)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها