خانه » همه » مذهبی » شرکت در نماز جمعه

دانلود کتاب های امتحان شده

شرکت در نماز جمعه


شرکت در نماز جمعه

۱۳۹۷/۰۵/۱۱


۱۲۳۳ بازدید

سلام علیکم نماز جمعه رفتن تا چه اندازه مورد اهمیت است ؟من خیلی کم میروم آیا گناه میکنم؟

پرسشگر گرامی ؛ جهت دریافت پاسخ به تکات زیر توجه نمایید :
الف ) از امام باقر(ع) روایت شده است که: «نماز جمعه فریضه است و اجتماع به سوی آن همراه با امام فریضه است و هر کس بدون علت سه جمعه نماز جمعه را ترک کند سه فریضه را ترک کرده و ترک نمی کند سه فریضه را بدون علت مگر منافق» (وسائل الشیعه، آل البیت، ج 7، ص 298).
به نظر می رسد این روایت در مورد زمان حضور امام است که به اتفاق فقها نماز جمعه در صورت اقامه آن از سوی امام معصوم علیه السلام ، فریضه عینی است ، یعنی شرکت در آن برای کسانی که عذری ندارند واجب است و نماز ظهر مجزی از نماز جمعه نخواهد بود .
بنا بر این روایت در فرضی که کسی بدون علت سه مرتبه فریضه عینی جمعه را ترک کند اطلاق منافق کرده است و مخصوص به زمانی است که جمعه فریضه عینی باشد و شامل زمان غیبت که بسیاری از فقها نماز جمعه را واجب تخییری می دانند نمی شود.
ب ) نکته دیگر این که اطلاق منافق در روایات همه جا در ردیف کافر نمی باشد که احکام منافق بر او بار شود. البته در صورتی که ترک فریضه جمعه یا هر فریضه دیگری به جهت انکار قلبی آن باشد این در حقیقت همان نفاقی خواهد بود که از کفر هم بدتر است. ولی اگر به جهت انکار آن نباشد نوعی نفاق در درون شخص نفوذ کرده گرچه احکام منافق اصطلاحی بر شخص جاری نخواهد بود. در هر حال نماز جمعه یکی از تکالیفی است که ایمان انسان را تقویت می نماید و از بی تفاوتی در قبال جامعه اسلامی و مسلمین جلوگیری می کند و تخییری بودن آن دلیل بر کم اهمیتی آن نیست بلکه بین نماز ظهر و جمعه، به جا آوردن جمعه افضل است. در نتیجه بسیار مناسب است انسان بدون عذر آن را ترک ننماید.کسی که در میان مسلمانها باشد ونسبت به مصالح مسلمانها بی تفاوت باشدودر اجتماع آنها حاضر نشود،به نوعی نفاق درونی دچار شده است.
ج ) * همه مراجع (به جز آیات عظام تبریزى، صافى و مکارم): در زمان غیبت ولى عصر (عج)، نماز جمعه واجب تخییرى است و بهتر است انسان در این نماز شرکت کند. براى کسى که آن را به جا مى آورد، کفایت از نماز ظهر مى کند؛ (ولى احتیاط آن است که هر دو را بخواند).امام، آیت الله فاضل، توضیح المسائل مراجع، بخش احکام نماز جمعه؛ آیت الله خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 606 و 611؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 215 و 216 ؛ آیت الله بهجت، توضیح المسائل، نماز جمعه، م 2؛ آیت الله سیستانى، توضیح المسائل مراجع، بخش دوم احکام نماز جمعه و آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج 2، الفصل الثالث عشر فى صلاة الجمعه، الثالث.
* آیت الله صافى: شرکت در اقامه نماز جمعه، بسیار خوب است؛ ولى کسى که نماز جمعه را به جا مى آورد، بنابر احتیاط واجب باید نماز ظهر را بخواند و به نماز جمعه اکتفا نکند.آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 353.
* آیت الله تبریزى: اگر نماز جمعه با شرایطش اقامه شود، شرکت در آن احتیاط واجب است و براى کسى که آن را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر مى کند.آیت الله تبریزى، استفتاءات، س 627 و 630.
* آیت الله مکارم: در زمان غیبت ولى عصر (عج)، نماز جمعه واجب تخییرى است و براى کسى که آن را به جا مى آورد، کفایت از نماز ظهر مى کند؛ ولى به هنگام تشکیل حکومت اسلامى، احتیاط در خواندن نماز جمعه است.آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 356 و 357.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها