خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » صرفه اقتصادی خرید ارز دولتی برای مسافران ترکیه

دانلود کتاب های امتحان شده

صرفه اقتصادی خرید ارز دولتی برای مسافران ترکیه

فرارو– لیر ترکیه در بازار آزاد ارز مثل سایر اسکناس‌های رایج هفته آرامی را پشت سر گذاشت. قیمت لیر ترکیه از شنبه ۱۲ شهریور تا پنجشنبه ۱۷ شهریور بین دو عدد هزار و ۶۵۰ تا هزار و ۶۶۰ تومان نوسان محدودی داشت اما خرید آن در بازار آزاد ارز نسبت به ابتدای تابستان، اوایل سال و شهریور پارسال به‌ترتیب ۱۰، شش و ۵۰ درصد کمتر تمام می‌شد. آن‌هایی که قصد سفر هوایی به ترکیه را دارند می‌توانند روی دریافت ۳۰۰ دلار یا معادل پنج هزار و ۴۷۰ لیر به‌عنوان سهمیه ارز مسافرتی از صرافی حساب کنند. خرید سهمیه ارز مسافرتی برای رفتن به ترکیه نهایتا ۸.۵ میلیون تومان تمام می‌شود درحالی که دلال‌های میدان فردوسی بابت این میزان لیر کمی بیش از ۹ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد؛ هزار و ۶۶۰ تومان

به گزارش فرارو، قیمت لیر ترکیه ۱۷ شهریور در بازار آزاد ارز به هزار و ۶۶۰ تومان رسید. لیر ترکیه در آخرین روز هفته نسبت به معاملات چهارشنبه پنج تومان گران‌تر خرید و فروش شد و در طول هفته بین دو محدوده هزار و ۶۵۰ تا هزار و ۶۶۰ تومان نوسان محدودی را تجربه کرد. با این حال الان خرید ترکیه در بازار آزاد نسبت اولین روز تابستان، ابتدای سال و شهریور پارسال کمتر تمام می‌شود. روز اول تیرماه امسال لیر ترکیه هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد ارزش داشت و طی این مدت ۱۹۰ تومان، یعنی معادل ۱۰ درصد از ارزش این اسکناس آب رفته است. میزان افت قیمت لیر ترکیه نسبت به ابتدای سال حدود شش درصد است. در اولین روز معاملات بازار آزاد ارز طی سال ۱۴۰۱ شنبه ششم فروردین خرید لیر ترکیه هزار و ۷۷۰ تومان آب می‌خورد و امروز که لیر ترکیه در بازار هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد، میزان افت قیمت آن ۱۱۰ تومان است. درقیاس با سال قبل ریزش لیر ترکیه بزرگتر و تقریبا معادل ۵۰ درصد برآورد می‌شود. نیمه شهریور پارسال مسافرانی که لیر ترکیه را در بازار آزاد تهیه می‌کردند، با پیشنهاد سه هزار و ۲۷۵ تومانی فروشنده‌ها روبرو می‌شدند. حالا ظرف یک سال گذشته حدود هزار و ۶۰۰ تومان از ارزش لیر کم شده است.

خرید سهمیه ارز مسافرتی؛ نیم‌میلیون کمتر از بازار

خرید لیر ترکیه از صرافی به‌عنوان سهمیه ارز مسافرتی حدود نیم‌میلیون تومان کمتر از بازار آزاد تمام می‌شود. ارز دولتی که صرافی ملی به مسافران عازم ترکیه می‌دهد، نهایتا ۳۰۰ دلار است که به‌شرط پرواز هوایی داده می‌شود. الان ۳۰۰ دلار معادل پنج هزار و ۴۷۰ لیر ترکیه است که با درنظر گرفتن نرخ هزار و ۵۷۰ تومانی لیر در صرافی ملی، خرید این میزان لیر هشت میلیون و ۵۸۷ هزار تومان تمام می‌شود. همین میزان لیر را دلا‌ل‌ها در بازار آزاد حدود ۹ میلیون تومان می‌فروشند. قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد درحالی پنجشنبه ۱۷ شهریور به هزار و ۶۶۰ تومان رسید که صرافی ملی نرخ فروش این اسکناس را هزار و ۵۷۰ تومان اعلام کرد. مهمترین مدارک لازم برای دریافت ارز مسافراتی و خرید لیر ترکیه از صرافی ارائه اصل برگه بلیط هواپیما و پاسپورت است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها