۱۳۹۷/۰۲/۲۳
–
۱۶۵۲۷ بازدید
تکلیف زنان مسلمان و مومن در بهشت چیست؟ با توجه به این که در قرآن برای مردان مومن در بهشت وعده ی حوریان بهشتی داده شده است، تکلیف زنان مسلمان چه خواهد بود؟ آیا در قرآن در این باره سخنی به میان آمده است؟ ممنون میشوم که به این شبه که برام خیلی مهم است جواب بدید.
قران نعمت های بهشت را برای ترغیب انسان ها به عمل تشریح کرده و بهشت هم متعلق به همه مردان و زنان صالح است . خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده ،تنها بخشی از نعمت های بهشتی است ، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد.طبق آموزههای وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت ها و لذات مناسب خود از جمله همسران پاکیزه برخوردارند و این موهبت اختصاص به مردان ندارد. «مانند آیه : «و لهم فیها ازواج مطهره؛(بقره آیه 25) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است». ضمیر «هم» در آیه به همه بهشتیان اعم از زن و مرد برمیگردد، نه فقط به مردان بهشتی.«ازواج» جمع زوج به معنای همسر است ،نه به معنای«زوجه» به معنای زن؛ بنا براین وعده همسران پاک و زیبا چشم، هم برای زنانی است که بهشتی می شوند و هم برای مردانی که یه بهشت می روند.در منابع کلامی و روایی چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهرِ زن مؤمنه، اهل بهشت بود همان همسر دنیایی خود او را در کنار سایر حورالعین ها به همسری می گزیند و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی همسری برای خود برمی گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده¬اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.همچنین از روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می شوند.آیات قرآن که به طور صریح بر همین نکته دلالت دارد:
1. «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ» (سوره زمر آیه70) یعنی به آنها خطاب می شود: «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان. (1)
2. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ» سوره یس، آیه 56 .
«آنها و همسرانشان در سایه های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زده اند..»
اما آیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است.:
1. از جمله: «رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ » (مؤمن، آیه 8) پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!..
2. «جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ ِ بابٍ» (رعد، آیه 23) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می گردند….
از این آیات استفاده می شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می کنند.
همچنین از روایات استفاده می شود که مقام این زنان به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده اند، برتر از حوریان بهشتی است؛ بنابراین لذت های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می شود از نعمت ها و زیبایی ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می فرماید: « یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ» ( زخرف، آیه 71) “(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می گردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها می خواهد و چشمها از آن لذت می برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!”
بنابراین و در حقیقت، در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند بر ایشان موجود است.
پاورقی:
(1) تفسیر المیزان، ج 18، ص 182.
1. «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ» (سوره زمر آیه70) یعنی به آنها خطاب می شود: «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان. (1)
2. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ» سوره یس، آیه 56 .
«آنها و همسرانشان در سایه های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زده اند..»
اما آیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است.:
1. از جمله: «رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ » (مؤمن، آیه 8) پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!..
2. «جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ ِ بابٍ» (رعد، آیه 23) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می گردند….
از این آیات استفاده می شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می کنند.
همچنین از روایات استفاده می شود که مقام این زنان به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده اند، برتر از حوریان بهشتی است؛ بنابراین لذت های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می شود از نعمت ها و زیبایی ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می فرماید: « یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ» ( زخرف، آیه 71) “(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می گردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها می خواهد و چشمها از آن لذت می برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!”
بنابراین و در حقیقت، در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند بر ایشان موجود است.
پاورقی:
(1) تفسیر المیزان، ج 18، ص 182.