خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می‌برد!

دانلود کتاب های امتحان شده

قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می‌برد!

فرارو-محققان اخیرا پیشنهاد جدیدی برای کاهش دی اکسید کربن هوا مطرح کرده اند. آن‌ها واگن‌های قطار را به عنوان جایگزینی ارزان‌تر و کم انرژی تر برای تاسیسات جذب کربن عنوان کردند و امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان کمک کنند.

به گزارش فرارو، جزئیات این پژوهش که در مقاله‌ای در مجله Joule منتشر شده است، واگن‌های قطاری را معرفی می‌کند که برای جذب دی‌اکسید کربن تولید شده از سوزاندن سوخت‌های فسیلی پیش از ورود به جو طراحی شده‌اند.

این واگن‌ها دارای دریچه‌های بزرگ رو به جلویی هستند که هنگام حرکت به سمت جلو، دی اکسید کربن را جذب می‌کنند. دی اکسید کربن تا زمان توقف قطار در یک مخزن مایع ذخیره می‌شود و سپس هوای عاری از دی اکسید کربن از پشت یا زیر واگن ریلی به اتمسفر باز می‌گردد. محققان این واگن‌ها را به عنوان راه‌حلی برای برخی از مشکلات روش‌های سنتی جذب کربن می‌دانند. روش‌های سنتی اغلب نیاز به فن‌های پرانرژی، مجوز و صرف هزینه زیادی دارند. یکی از مشکلات اصلی این روش ها، بالا رفتن دمای زمین است.

قطار

بر اساس برآورد محققان هزینه جذب دی‌اکسید کربن از طریق واگن‌های ریلی، حدود ۵۰ دلار در هر تن خواهد بود. این میزان به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از سایر سیستم‌های جذب کربن پیشنهادی است. برخی از این سیستم‌ها ممکن است تا ۶۰۰ دلار در هر تن هزینه داشته باشند. به گفته محققان، یک قطار جذب کربن می‌تواند به طور متوسط حدود ۶۰۰۰ تن دی اکسید کربن را در سال از اتمسفر خارج کند. این میزان بخش کوچکی از ۵.۲ میلیارد متریک تن دی اکسید کربن موجود در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ است.

در حال حاضر، ۲۱ مرکز جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن در سراسر جهان وجود دارد. ده‌ها مرکز دیگر نیز در حال توسعه هستند. به گفته محققین استفاده از قطار‌های جذب کربن دی اکسید علاوه بر مقرون به صرفه بودن، با محیط زیست نیز سازگارتر خواهد بود.

منبع: forbes

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها