خانه » همه » مذهبی » لیلا مادر علی‌اکبر و ام‌حبیبه همسر پیامبر(ص)

دانلود کتاب های امتحان شده

لیلا مادر علی‌اکبر و ام‌حبیبه همسر پیامبر(ص)

اولا نسب و نژاد در سعادت و شقاوت افراد تاثیری ندارد و الا بحث اختیار و انتخاب افراد و بهشت و جهنم رفتن خوبان و بدان زیر سوال می‌رود.
ثانیا لیلا دختر ابومرّة بن عروة بن مسعود ثقفی و میمونه دختر ابوسفیان، مادر حضرت علی اکبر (ع) و همسر امام حسین (ع) بود. وی یکی از مادران شایسته و برجسته تاریخ اسلام است که در تربیت فرزند برومند امام حسین (ع) حضرت علی اکبر، نقشی بسزا داشت. حضرت علی اکبر (ع) جوانی است که وجود مبارکش در حماسه شکوهمند کربلا با رشادت های قابل تحسینش، لرزه بر قلب سپاه ظلم و ستم می انداخت. لیلا از خاندانی بزرگ و با شرافت بود. جدّش عروه یکی از دو مرد بزرگ و صاحب مقام در نزد قریش به شمار می رفت و جایگاهش چنان بود که اذعان می داشتند چرا قرآن بر کسی مثل او نازل نشده است؟! لیلا دختر هند نیست.
در این خصوص مقاله: بانوی زهد و فضیلت؛ لیلا، مادر حضرت علی اکبر (ع) نوشته: زهرا زحمتکش زهرا سمایی چاپ شده در پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم بهار 1397 شماره 9 را ببینید.
ام‌حبیبه یکی از همسران پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) [۱][۲] و دختر دشمن سرسخت رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ابوسفیان بن حرب بن امیه بن عبدالشمس بن عبد مناف است. مادرش صفیه بنت ابی‌عاص نیز به بنی‌امیه نسب می‌برد.[3]‌گزارشی نامشهور مادرش را آمنه بنت عبدالعزی بن حرثان از بنی‌عدی بن کعب از تیره‌های قریش دانسته است.[4] ام‌حبیبه نامش «رَملَه» [5][6] و در برخی روایات هند ذکر شده؛ اما از نظر بیشتر مورخین و نسب‌شناسان به رمله مشهور است. امّ حبیبه از میان همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله)، از لحاظ نسب از همه به آن حضرت نزدیک تر و مهرش نیز بیشتر بوده است. [7]ایمان او به پیامبر (صلی الله علیه وآله) تا بدانجا بود که در سال هشتم هجرت وقتی پدرش ابوسفیان برای تجدید و تحکیم پیمان حدیبیه به مدینه آمد بر او وارد شد و خواست بنشیند. وی پدر را فردی مشرک و ناپاک خواند و اجازه نداد بر روی فرش رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بنشیند.
پی‌نوشت:
۱. السیرة النبویه، ج۴، ص۳۶۲.
۲. الطبقات، ج۸، ص۷۶-۷۸.
۳. المحبر، ص88؛ الثقات، ج3، ص131؛ اسد الغابه، ج5، ص457
4.المستدرک، ج4، ص20
5. انساب الاشراف، ج۱، ص۴۳۸.
6. الاستیعاب، ج۴، ص۱۹۲۹.
7. الاستیعاب، ج۴، ص۴۰۲.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها