خانه » همه » مذهبی » مبادلات اقتصادی ایران و اروپا

دانلود کتاب های امتحان شده

مبادلات اقتصادی ایران و اروپا


مبادلات اقتصادی ایران و اروپا

۱۳۹۷/۱۱/۲۹


۵۰۷ بازدید

سلام علیکم.
روابط بین ایران و کشورەای اروپایی کدام یک از منافع ایران را تامین کردە لطفا اسم چندتا از کشورەایی کە قبلا ایران با انەا در ارتباط بود و کشورەایی کە الان ایران با انەا قرار داد بستە را ذکر فرمایید و بفرمایید کدام منافع ما را تامین میکنند?

در پاسخ به این سوال لازم است ابتدا اشاره نماییم که به طور کلی جهان امروز جهان رقابت و نیز تعاملات بین المللی و تلاش برای جلب منافع ملی است و هر یک از کشورهای جهان در راستای دست یابی به این منافع، تلاش می کنند تا به تقویت روابط با کشورهایی که می تواند منافع آنها را تامین نماید بپردازند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خطوط کلی این روابط را اینگونه بیان می کند: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری ، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است .»(اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) از این رو مقام معظم رهبرى بر اساس این اصول سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را محور سیاست خارجى کشور و مبنای ارتباط کشورمان با کشورهای دنیا معرفی کرده اند . (روزنامه جمهورى اسلامى 13/ 2/ 69) با توجه به این مبنا و واقعیت ها جمهوری اسلای ایران به عنوان یک کشور مستقل همواره در تلاش بوده است تا با همه کشورهای دنیا (به غیر از کشوری مثل رژیم صهیونیستی که اساسا نامشروع بوده و در خاک ملتی دیگر به وجود آمده است) ارتباط متقابل توام با احترام متقابل و رعایت عزت ، حکمت و مصلحت را داشته باشد و بر اساس همین مبنا ، کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی غیر از اسرائیل و آفریقای جنوبی آن زمان ارتباط خود با تمامی کشورهای جهان حتی آمریکا را حفظ نمود و به تلاش در گسترش ارتباط با کشورهای دیگر دنیا نیز پرداخت. ارتباط با کشورهای اروپایی نیز در قالب همین روابط و اصول بوده و در راستای دست یابی به اهداف سیاست خارجی بوده است و ثمرات فراوانی هم داشته است از جمله در زمینه های تجاری، اقتصادی، سیاسی و … ، به عنوان مثال روابط با کشورهای اروپایی در توسعه روابط تجاری ایران نقش آفرین است، اگر این روابط به درستی مدیریت شود در زمینه واردات علم و تکنولوژی به ویژه تکنولوژی های پیچیده می توان از این روابط بهره برد، در تعاملات و منازعات بین المللی به ویژه درگیری با کشورهای متخاصمی همچون آمریکا می توان از برخی ظرفیت های موجود در اروپا بهره برد همچون ظرفیت کشورهایی که خود، تضاد منافعی با آمریکا در برخی زمینه ها دارند و … . البته همانگونه که گفته شد این روابط باید بر مبنای اصول سیاست خارجی که در سه کلیدواژه عزت، حکمت و مصلحت متبلور شده است استقرار یابد و گرنه درصورتی که این اصول نادیده گرفته شود، قطعا به ضرر ما بوده و موجب سلطه آنها بر ما خواهد شد.
در این میان با توجه به اینکه بیشترین جنبه روابط ایران با اروپا در زمینه های اقتصادی می باشد بخش هایی از گزارشی که در زمینه فراز و فرود این روابط در سال های اخیر داشته است خدمت شما تقدیم می شود:
مطابق آمار جدید «یورواستات»، مبادلات تجاری ایران و ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو اعلام شد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این سال که دومین سال اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای است، با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال ۲۰۱۶ نیز تجارت دو طرف ۷۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۱۳میلیارد و ۷۴۴میلیون یورو رسیده بود. براساس این گزارش، رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۷ بیشتر از رشد صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این سال بوده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۷ با رشد ۸۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰ میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در سال پیش از آن ۵ میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند. عامل مسلط در رشد تجارت کالایی ایران، به دلیل صادرات سوخت‌های معدنی است.
صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۷ نیز ۳۱ درصد رشد داشته و به ۱۰ میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. تراز تجاری دو طرف در سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۰۰ میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است. بررسی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو سال گذشته نیز روند رو به رشد روابط اقتصادی را تایید می‌کند. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷میلیارد و ۶۸۹میلیون یورو بود، در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ میلیارد و ۷۴۴میلیون یورو افزایش یافته است. براساس این گزارش، واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۶ با رشد ۵/ ۴ برابری نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۴میلیارد و ۴۹۶ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در سال قبل از آن یک میلیارد و ۲۳۵میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. رفع تحریم نفتی ایران و ازسرگیری خرید نفت از ایران علت اصلی رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۶ بوده است.
فرانسه بزرگ‌ترین واردکننده کالا از ایران در سال ۲۰۱۶ بوده، به طوری‌که واردات این کشور از ایران در این سال با رشد ۲ برابری نسبت به سال قبل از آن به یک میلیارد و ۳۵۰میلیون یورو رسید. ایتالیا با واردات یک میلیارد و ۴۹میلیون یورویی و اسپانیا با ۸۷۰ میلیون یورو به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۶ نیز رشد ۲۸ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۲۴۸میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در سال پیش از آن ۶میلیارد و ۴۵۴میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال ۲۰۱۶ بوده است و صادرات این کشور به ایران در این سال با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۹۹میلیون یورو رسیده است. ایتالیا با صادرات یک میلیارد و ۵۴۱میلیون یورویی و هلند با صادرات ۷۱۲ میلیون یورویی نیز به ترتیب دومین و سومین صادرکننده کالا به ایران در سال ۲۰۱۶ در میان اعضای اتحادیه اروپا شناخته شدند.(سایت روزنامه دنیای اقتصاد، https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3355530 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها