خانه » همه » مذهبی » مصادیق غیبت-تعریف غیبت

دانلود کتاب های امتحان شده

مصادیق غیبت-تعریف غیبت


مصادیق غیبت-تعریف غیبت

۱۳۹۷/۰۵/۱۲


۵۶۶ بازدید

سلام میخواستم ببینم این حرفم غیبت حساب میشه یا نه:با دیدن شهر اصفهان یاد یه خاطره افتادم اونم اینکه قرار بود با یکی از اقوام اصفهان بریم اما بعد فهمیدیم گفتن میخوایم بریم کویر که تو راه اتفاقاتی افتاد که این سفر کنسل شد این موضوع گذشت تا من فهمیدم همون اقوام با فامیلای زنشون تابستون ماه تیر به کیش رفتن خلاصه اینکه من امشب گفتم که با فامیلای خوبشون میرن کیش با فامیلای بدشون میرن کویر به پدر و مادرم این حرفو زدم از این موضوع اطلاع داشتند

الف ) تعریف غیبت
غیبت؛ آگاهی دادن بر چیزی در مورد شخص غائب که خوشایندش نیست اما نزد مردم نقصان و یا مایه ی مذمت اوست.یعنی پشت سرکسی چیزی بگویی که اگر به گوشش برسد برایش ناخوشایند است.
حال این نقصان ممکن است:نقص بدنی باشد ؛ فلانی کور است.نقص نسبی باشد؛ پدر فلانی حسین است. نقص صفت و اقول باشد ؛ فلانی بدخلق است.نقص در متعلقات شخص باشد؛ لباس فلانی چرکین است.نقص در قالب حمد باشد ؛ الحمدلله که ما ریاست طلب نیستیم.نقص در قالب دعا باشد ؛ دعا می کنم که خداوند از سر تقصیرات فلانی بگذرد.
بنابراین اگر شخصی که در پشت سر او این حرف را زده اید از این گفته شما ناراحت شود ، غیبت انجام داده اید .
ب ) جبران غیبت
غیبت حق الناس بوده و برای جبران آن باید از طرف مقابل حلالیت طلبید ، امااگر کسب حلالیت ملازم فساد و ناراحتی بیشتر می شود و امکان پذیر نیست، طلب بخشش از خداوند و انجام خیرات از طرف او کافی است و لازم نیست حتما کسب حلالیت صورت گیرد.
مثلا درفرض سؤال، که جبران آن حقوق ذکر شده مانند غیبت ،از راه طلب حلالیت از خود صاحب حق ممکن نباشد، راههای دیگری که ممکن است ما را به نتیجه برساند طی می کنیم، مثلا:
1- برای صاحبان حق دعا کنید، طلب مغفرت وآمرزش گناهان ایشان را داشته باشید .
2- ازطرف ایشان صدقه بدهید وانفاق مالی کنید.
3- ازطرف ایشان به زیارت بروید.
4- در غیاب ویا حضور از آبروی ایشان دفاع کنید .
5- هرکار خیری که ممکن است برای ایشان سود دنیوی ویا اُخروی داشته باشد انجام دهید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها