۱۳۹۶/۰۷/۰۵
–
۴۹۳ بازدید
سلام علیکمچگونه در جامعه فعلی ایمانمونو حفظ کنیم و راه درست رو پیشه کنیم؟یاعلی
دوست گرامی. راه حفظ ایمان این است که تقوا داشته باشید و در صراط مستقیم حرکت کنید. برای آشنایی مطلب زیر را مطالعه کنید.
قبل از اینکه تقوا را شفاف توضیح بدهم لازم است کمی در مورد صراط مستقیم سخن بگوییم.
صراط مستقیم مانند جاده است. هر جاده ای قوانین و مقررات و ضوابطی برای تردد دارد. در جاده های بین شهری و شهری مقررات راهنمایی و رانندگی حاکم است.
وقتی شما در جاده ای حرکت می کنید، بین دو کار مختار اید. اول اینکه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کاملا رعایت کنید. و دوم اینکه بدون توجه به این مقررات هر طوری که دلتان می خواهد رانندگی نمایید.
معنای دقیق و شفاف تقوا این است که شما در هر راهی که حرکت می کنید، چه راه های مادی وچه معنوی، قوانین و مقررات و ضوابط آن راه را رعایت کنید و از قانون گریزی پرهیز نمایید.
دین هم یک راه معنوی است. صراط مستقیم راه خدا است و برای خود قوانین و مقرراتی دارد. وقتی شما این مقررات را رعایت می کنید دارای تقوا هستید و وقتی توجهی به این مقررات نمی کنید و هر طور دلتان و نفستان بخواهد عمل می کنید، دچار بی تقوایی شده اید.
البته تقوا فقط رعایت مقررات دینی در صراط مستقیم نیست. هر راهی تقوای خودش را دارد. مثلا سیاست هم یک راه است که تقوای خودش را دارد. اقتصاد هم راهی است که تقوای خودش را دارد. یعنی قوانین و ضوابطی دارد که باید رعایت شود وگرنه کارها خراب می شود.
در هر راهی که شما مقررات را رعایت می کنید و قانونمدار حرکت می کنید، تقوا را رعایت کرده اید و چون قانون گریزی پیشه نمایید، از قانون و مقررات عبور کنید و مطابق دلخواه خود عمل کنید، می شوید بی تقوا.
تقوا، یعنی خودنگهداری در مسیر و اجرای قوانین و پرهیز از قانون گریزی و خروج از ضوابط شرعی و عرفی و قانونی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ……………
اثر تقوا حفظ است. تقوا حافظ و نگه دارنده شما از خطرات و آسیب ها است. وقتی شما در جاده مقررات را رعایت می کنید، کاملا امنیت دارید.
البته ممکن است کسی از مقابل در اثر عدم رعایت قوانین به شما بزند و آسیب برساند، ولی این تقصیر شما و بی تقوایی شما نیست. اثر بی تقوایی طرف مقابل است.
تقوا اولا نگه دارنده و حافظ انسان است هم در راه های مادی و هم در راه های معنوی و ثانیا باعث رشد و حرکت و جلو رفتن و به مقصد رسیدن شما می شود.
شما اگر تحصیل هم که می کنید مقررات و ضوابط آن را رعایت کنید حتما موفق و پیروز می شود. تمام کسانی که می افتند و کم می آورند و دچار انواع چالش ها و آسیب ها می شوند، به خاطر این است که تقوا را رعایت نمی کنند.
علت اینکه در قرآن کریم روی تقوا آنقدر تاکید شده است و امامان جمعه حتما باید اول خطبه های نماز جمعه مردم را به رعایت تقوا و قانونگرایی توصیه کنند، اثرات بی بدیل تقوا در زندگی انسان است.
بدون تقوا امنیت و آرامش و آسایش و عاقبت به خیری و موفقیت و رشد و کمال و سعادت دنیا و آخرت انسان باچالش حتمی روبرو می شود، در حالی که رعایت تقوا و قانون گرایی عامل اصلی پیروزی و موفقیت انسان در زندگی است.
شناخت ملموس تر صراط مستقیم!
تصور اکثر ما از صراط مستقیم درست نیست. ما خیال می کنیم که صراط مستقیم قسمتی از زندگی و فقط شامل رفتارهای دینی مثل نماز وروزه است.
در حالی که صراط مستقیم معنای وسیع تری دارد و شامل همه زندگی می شود، خداپرستی معنای بسیار وسیعی دارد که باید آنرا به درستی تصور کنیم.
این خیلی مهم است که نگاه تازه ای را تمرین کنیم و دید خود را وسیع نماییم تا به درستی صراط مستقیم عبودیت را بشناسیم.
همه عالم به حق آفریده شده و در صراط مستقیم حرکت می کند ولی انسان چون اختیار دارد خودش باید راهش را انتخاب کند.
اگر دقت کنیم دو راه در زندگی هست، صراط مستقیم هدایت و درست کاری و راه ضلالت و گمراهی. برخی از مردم در مسیر صحیح زندگی حرکت می کنند و خیلی ها هم بیراهه می روند.
پس انسان بر سر دو راهی انتخاب صراط مستقیم هدایت یا راه ضلالت و گمراهی قرار دارد و باید انتخاب کند.
منظور از صراط مستقیم و راه خدا در قرآن این است که انسان در مسیر درست زندگی قرار بگیرد و همه کارهایش بر اساس اصول دینی و ارزش های اخلاقی و عقلانی و هنجارهای جامعه باشد.
متاسفانه مفاهیم و آموزه های دینی ملموس نیست و برای همه قابل فهم نمی باشد، لذا این موضوع را باید ملموس تر بیان کنیم تا جا بیافتد.
چطور بگویم؟ شما الان دارید در خیابان راه می روید. خوب دو جور می توانید راه بروید. یک جور با وضعیت مناسب که هر که شما را ببیند، خوشش بیاید و از شخصیت شما پیام مثبت و انسانی دریافت کند.
یک جور هم می توانید با وضعیتی حرکت کنید که تیپ و شخصیت شما برای بینندگان گمراه کننده باشد و پیام منفی ارسال کند.
این دو نوع راه رفتن و حضور در جامعه است که اولی مثبت و دومی منفی است.
منظور ما از صراط مستقیم بندگی خدا، چیزی جز این نیست که انسان در همه حال مثبت باشد، شخصیت اش مثبت باشد و تاثیر مثبت انسانی تولید کند.
وقتی یک خانم بدحجاب در خیابان با وضعیت نامناسب راه می رود، جوانان را تحریک می کند و تاثیرات شیطانی ایجاد می کند، در صراط مستقیم نیست، از راه راست خارج شده و بی راهه می رود.
صراط مستقیم، یعنی در هر وضعیتی که هستید، موازین شرعی و عرفی را رعایت کنید، روی خط باشید، خط قرمزها را بشناسید، در لاین خودتان حرکت کنید، قانون را رعایت کنید، ارزش ها را پاس بدارید، مثبت باشید، مثبت فکر کنید، برخورد مثبت داشته باشید و اخلاق و رفتارتان مثبت باشد. بچه مثبت باشید.
راه خداپرستی هم همین راه است، خدا مگر چیزی جز منبع و مبدا کمالات و خوبی ها است؟ راهی که در آن انسان فقط خوبی ها را بپرستد و در مسیر خوبی ها و هنجارها حرکت کند، صراط مستقیم توحید و خداپرستی است.
خداپرستی و توحید این نیست که فقط نماز بخوانید و دعا کنید و مانند آن.
انسان خداپرست، کسی است که در مسیر صحیح زندگی حرکت می کند و وارد مسیر های انحرافی و افراط و تفریط نمی شود.
اهل هوا و هوس نیست. اینطور نیست هر کاری را که دلش بخواهد انجام دهد، بلکه هر کاری که لازم باشد انجام می دهد.
هر کاری را به موقع خود انجام می دهد. در جوانی وقتی که باید درس بخواند، وقت خود را بیهوده تلف نمی کند و تحصیل می کند.
وقتیکه هنگام ازدواج اش می رسد، از راه معقول و مشروع ازدواج می کند و رابطه نامشروع با کسی ندارد.
وقتی که لازم است کار و تلاش کند و کسب درآمد نماید و خانواده اش را تامین کند، این کار را می کند و در هیچ کاری کم نمی گذارد.
هوس نمی کند که از راه راست خارج شود، دنبال عیش و نوش و لذت های آنچنانی نیست. معتدل است، زیاده روی ندارد و کارهای نامعقول و نامشروع انجام نمی دهد و به طور خلاصه بچه مثبت است.
الان برخی جوان ها متاسفانه سخت دچار افراط و تفریط هستند. خیلی از آنها درمسیر های ناهنجاری قرار گرفته اند و توی راه درست زندگی حرکت نمی کنند و از صراط مستقیم خارج می شوند.
به محض اینکه انسان دروغ می گوید، معنایش این است که از صراط مستقیم خارج شده و این خروج فورا اثر بدش را بر شخصیت و زندگی آن شخص می گذارد.
یک راننده ماشین را در نظر بگیرید که در جاده حرکت می کند. این راننده تا زمانی که در جاده اصلی حرکت می کند، امنیت دارد، ولی به محض این که غفلت می کند و از جاده خارج می شود، دچار واژگونگی و انواع خطرها می شود و امنیت اش از بین می رود و چه بسا هلاک شود.
صراط مستقیم مانند یک جاده است، تا وقتی انسان مطابق قوانین دینی و هدایت رهبران معصوم حرکت می کند و در مسیر است، امنیت دارد و خوشبخت زندگی می کند، ولی به محض اینکه از قوانین تخلف می کند و از اطاعت رهبری سرمی پیچد، دچار انواع آسیب و خطر و عذاب و عقوبت می گردد.
کل زندگی همین طور است، تا انسان درست زندگی می کند، معقول و مشروع، امنیت دارد، ولی تا انسان گناه می کند از مسیر صحیح زندگی خارج می شود، دچار چالش می گردد و عواقب بد آن دامنگیر می شود و به زحمت می افتد، کارش پیش نمی رود، خراب کاری می شود و بلا و سختی هایی سرش می آید که آرامش را از او سلب می کند.
قرآن کریم می فرماید: و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا. اعرض عن ذکری، یعنی وقتی از مسیر صحیح زندگی و صراط مستقیم خارج می شود، فان له معیشته ضنکا، یعنی زندگی اش خراب می گردد.
موفقیت انسان در زندگی در گرو این است که در صراط مستقیم حرکت کند و از این راه خارج نشود.
قبل از اینکه تقوا را شفاف توضیح بدهم لازم است کمی در مورد صراط مستقیم سخن بگوییم.
صراط مستقیم مانند جاده است. هر جاده ای قوانین و مقررات و ضوابطی برای تردد دارد. در جاده های بین شهری و شهری مقررات راهنمایی و رانندگی حاکم است.
وقتی شما در جاده ای حرکت می کنید، بین دو کار مختار اید. اول اینکه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کاملا رعایت کنید. و دوم اینکه بدون توجه به این مقررات هر طوری که دلتان می خواهد رانندگی نمایید.
معنای دقیق و شفاف تقوا این است که شما در هر راهی که حرکت می کنید، چه راه های مادی وچه معنوی، قوانین و مقررات و ضوابط آن راه را رعایت کنید و از قانون گریزی پرهیز نمایید.
دین هم یک راه معنوی است. صراط مستقیم راه خدا است و برای خود قوانین و مقرراتی دارد. وقتی شما این مقررات را رعایت می کنید دارای تقوا هستید و وقتی توجهی به این مقررات نمی کنید و هر طور دلتان و نفستان بخواهد عمل می کنید، دچار بی تقوایی شده اید.
البته تقوا فقط رعایت مقررات دینی در صراط مستقیم نیست. هر راهی تقوای خودش را دارد. مثلا سیاست هم یک راه است که تقوای خودش را دارد. اقتصاد هم راهی است که تقوای خودش را دارد. یعنی قوانین و ضوابطی دارد که باید رعایت شود وگرنه کارها خراب می شود.
در هر راهی که شما مقررات را رعایت می کنید و قانونمدار حرکت می کنید، تقوا را رعایت کرده اید و چون قانون گریزی پیشه نمایید، از قانون و مقررات عبور کنید و مطابق دلخواه خود عمل کنید، می شوید بی تقوا.
تقوا، یعنی خودنگهداری در مسیر و اجرای قوانین و پرهیز از قانون گریزی و خروج از ضوابط شرعی و عرفی و قانونی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ……………
اثر تقوا حفظ است. تقوا حافظ و نگه دارنده شما از خطرات و آسیب ها است. وقتی شما در جاده مقررات را رعایت می کنید، کاملا امنیت دارید.
البته ممکن است کسی از مقابل در اثر عدم رعایت قوانین به شما بزند و آسیب برساند، ولی این تقصیر شما و بی تقوایی شما نیست. اثر بی تقوایی طرف مقابل است.
تقوا اولا نگه دارنده و حافظ انسان است هم در راه های مادی و هم در راه های معنوی و ثانیا باعث رشد و حرکت و جلو رفتن و به مقصد رسیدن شما می شود.
شما اگر تحصیل هم که می کنید مقررات و ضوابط آن را رعایت کنید حتما موفق و پیروز می شود. تمام کسانی که می افتند و کم می آورند و دچار انواع چالش ها و آسیب ها می شوند، به خاطر این است که تقوا را رعایت نمی کنند.
علت اینکه در قرآن کریم روی تقوا آنقدر تاکید شده است و امامان جمعه حتما باید اول خطبه های نماز جمعه مردم را به رعایت تقوا و قانونگرایی توصیه کنند، اثرات بی بدیل تقوا در زندگی انسان است.
بدون تقوا امنیت و آرامش و آسایش و عاقبت به خیری و موفقیت و رشد و کمال و سعادت دنیا و آخرت انسان باچالش حتمی روبرو می شود، در حالی که رعایت تقوا و قانون گرایی عامل اصلی پیروزی و موفقیت انسان در زندگی است.
شناخت ملموس تر صراط مستقیم!
تصور اکثر ما از صراط مستقیم درست نیست. ما خیال می کنیم که صراط مستقیم قسمتی از زندگی و فقط شامل رفتارهای دینی مثل نماز وروزه است.
در حالی که صراط مستقیم معنای وسیع تری دارد و شامل همه زندگی می شود، خداپرستی معنای بسیار وسیعی دارد که باید آنرا به درستی تصور کنیم.
این خیلی مهم است که نگاه تازه ای را تمرین کنیم و دید خود را وسیع نماییم تا به درستی صراط مستقیم عبودیت را بشناسیم.
همه عالم به حق آفریده شده و در صراط مستقیم حرکت می کند ولی انسان چون اختیار دارد خودش باید راهش را انتخاب کند.
اگر دقت کنیم دو راه در زندگی هست، صراط مستقیم هدایت و درست کاری و راه ضلالت و گمراهی. برخی از مردم در مسیر صحیح زندگی حرکت می کنند و خیلی ها هم بیراهه می روند.
پس انسان بر سر دو راهی انتخاب صراط مستقیم هدایت یا راه ضلالت و گمراهی قرار دارد و باید انتخاب کند.
منظور از صراط مستقیم و راه خدا در قرآن این است که انسان در مسیر درست زندگی قرار بگیرد و همه کارهایش بر اساس اصول دینی و ارزش های اخلاقی و عقلانی و هنجارهای جامعه باشد.
متاسفانه مفاهیم و آموزه های دینی ملموس نیست و برای همه قابل فهم نمی باشد، لذا این موضوع را باید ملموس تر بیان کنیم تا جا بیافتد.
چطور بگویم؟ شما الان دارید در خیابان راه می روید. خوب دو جور می توانید راه بروید. یک جور با وضعیت مناسب که هر که شما را ببیند، خوشش بیاید و از شخصیت شما پیام مثبت و انسانی دریافت کند.
یک جور هم می توانید با وضعیتی حرکت کنید که تیپ و شخصیت شما برای بینندگان گمراه کننده باشد و پیام منفی ارسال کند.
این دو نوع راه رفتن و حضور در جامعه است که اولی مثبت و دومی منفی است.
منظور ما از صراط مستقیم بندگی خدا، چیزی جز این نیست که انسان در همه حال مثبت باشد، شخصیت اش مثبت باشد و تاثیر مثبت انسانی تولید کند.
وقتی یک خانم بدحجاب در خیابان با وضعیت نامناسب راه می رود، جوانان را تحریک می کند و تاثیرات شیطانی ایجاد می کند، در صراط مستقیم نیست، از راه راست خارج شده و بی راهه می رود.
صراط مستقیم، یعنی در هر وضعیتی که هستید، موازین شرعی و عرفی را رعایت کنید، روی خط باشید، خط قرمزها را بشناسید، در لاین خودتان حرکت کنید، قانون را رعایت کنید، ارزش ها را پاس بدارید، مثبت باشید، مثبت فکر کنید، برخورد مثبت داشته باشید و اخلاق و رفتارتان مثبت باشد. بچه مثبت باشید.
راه خداپرستی هم همین راه است، خدا مگر چیزی جز منبع و مبدا کمالات و خوبی ها است؟ راهی که در آن انسان فقط خوبی ها را بپرستد و در مسیر خوبی ها و هنجارها حرکت کند، صراط مستقیم توحید و خداپرستی است.
خداپرستی و توحید این نیست که فقط نماز بخوانید و دعا کنید و مانند آن.
انسان خداپرست، کسی است که در مسیر صحیح زندگی حرکت می کند و وارد مسیر های انحرافی و افراط و تفریط نمی شود.
اهل هوا و هوس نیست. اینطور نیست هر کاری را که دلش بخواهد انجام دهد، بلکه هر کاری که لازم باشد انجام می دهد.
هر کاری را به موقع خود انجام می دهد. در جوانی وقتی که باید درس بخواند، وقت خود را بیهوده تلف نمی کند و تحصیل می کند.
وقتیکه هنگام ازدواج اش می رسد، از راه معقول و مشروع ازدواج می کند و رابطه نامشروع با کسی ندارد.
وقتی که لازم است کار و تلاش کند و کسب درآمد نماید و خانواده اش را تامین کند، این کار را می کند و در هیچ کاری کم نمی گذارد.
هوس نمی کند که از راه راست خارج شود، دنبال عیش و نوش و لذت های آنچنانی نیست. معتدل است، زیاده روی ندارد و کارهای نامعقول و نامشروع انجام نمی دهد و به طور خلاصه بچه مثبت است.
الان برخی جوان ها متاسفانه سخت دچار افراط و تفریط هستند. خیلی از آنها درمسیر های ناهنجاری قرار گرفته اند و توی راه درست زندگی حرکت نمی کنند و از صراط مستقیم خارج می شوند.
به محض اینکه انسان دروغ می گوید، معنایش این است که از صراط مستقیم خارج شده و این خروج فورا اثر بدش را بر شخصیت و زندگی آن شخص می گذارد.
یک راننده ماشین را در نظر بگیرید که در جاده حرکت می کند. این راننده تا زمانی که در جاده اصلی حرکت می کند، امنیت دارد، ولی به محض این که غفلت می کند و از جاده خارج می شود، دچار واژگونگی و انواع خطرها می شود و امنیت اش از بین می رود و چه بسا هلاک شود.
صراط مستقیم مانند یک جاده است، تا وقتی انسان مطابق قوانین دینی و هدایت رهبران معصوم حرکت می کند و در مسیر است، امنیت دارد و خوشبخت زندگی می کند، ولی به محض اینکه از قوانین تخلف می کند و از اطاعت رهبری سرمی پیچد، دچار انواع آسیب و خطر و عذاب و عقوبت می گردد.
کل زندگی همین طور است، تا انسان درست زندگی می کند، معقول و مشروع، امنیت دارد، ولی تا انسان گناه می کند از مسیر صحیح زندگی خارج می شود، دچار چالش می گردد و عواقب بد آن دامنگیر می شود و به زحمت می افتد، کارش پیش نمی رود، خراب کاری می شود و بلا و سختی هایی سرش می آید که آرامش را از او سلب می کند.
قرآن کریم می فرماید: و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا. اعرض عن ذکری، یعنی وقتی از مسیر صحیح زندگی و صراط مستقیم خارج می شود، فان له معیشته ضنکا، یعنی زندگی اش خراب می گردد.
موفقیت انسان در زندگی در گرو این است که در صراط مستقیم حرکت کند و از این راه خارج نشود.