خانه » همه » مذهبی » معنای ولایت مداری

دانلود کتاب های امتحان شده

معنای ولایت مداری

پرسشگر گرامی ، انبوهی از معانی و معارف در ولایت مداری و ولایی بودن نهفته است ، ابتدا به آیه ولایت اشاره می‌کنم و سپس ولایت مداری را معنا می‌کنم:إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (مائده 55) سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند همانها که نماز را برپا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند. بر اساس این آیه شریفه ولی و سرپرست و صاحب اختیار مومنین، خدا و رسول و حضرت علی علیهماالسلام است ( که این آیه شریفه پس از خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام در حالت رکوع نازل شد.)
در واقع ولایت مداری مفهومی است که ریشه قرآنی دارد و خدای متعال همه مومنین را به آن دستور می‌دهد. ما تنها به یک دسته از این آیات اشاره می‌کنیم. در قرآن کریم سه بار دستور ولایت مداری در قالب تعبیر «یُسَلِّمُوا تَسْلیما» (نساء 65 و احزاب 22و 56) بیان شده است.
اطاعت محض همراه با رضایت یا به تعبیر لطیف دیگر «رام» بودن در برابر ولایت، معنای «تسلیم» است که همه به آن امر شده اند.
این تعبیر قرآنی بسیار دقیق است و تمامی ابعاد زندگی و رفتارها و حتی افکار انسان را شامل می‌شود. مصداق کامل این تسلیم محض و رام ولایت بودن، خودِ وجود نازنین امیرالمونین علی علیه‌السلام است که با تمام وجود تسلیمِ مولای خود حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است و در همه حال در خدمت ایشان بودند و انگار از خود اراده‌ای به جز آنچه مدّ نظر و مورد رضای ایشان بود نداشتند.
ما هم اگر می‌خواهیم ولایت مدار باشیم باید تمامی حرکات و سکنات خود را بر محور رضایت ولیّ الله الاعظم حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه و ولی حاضر زمان که در جایگاه ولایت فقیه قرار دارد قرار دهیم به گونه ای که بر محور رضایت و خواست ایشان عمل و خواسته های خود را تنظیم نماییم.
ولیّ فقیه نیز به عنوان نایب امام زمان عج الله تعالی صاحب این ولایت در امر حکومت است و هرگونه تخطی از فرمان ایشان انسان را از مدار ولایت خارج می‌کند. این تعبیر که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است، از فرمایشات رهبر کبیر و معمار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس سره است که وظیفه ما را در قبال ولیّ فقیه به خوبی روشن می‌سازد.
با تأمل در آنچه بیان شد معارف بسیاری برای انسان حاصل می‌شود. در صورتی که سوالاتی در این مباحث برایتان ایجاد شد می‌توانید با ما در میان بگذارید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها