معیار استفاده و تعلق به گوشی همراه

پرسشگر گرامی.دوست گرامی . مقدار استفاده از تلفن همراه بستگی به زمینه ایدارد که از ان استفاده می کنید . زمینه های مثبت و مفید یا منفی و مضر. اگر استفاده منفی دارید که به هیچ وجه مجاز نیست و استفاده های مثبت نیز بستگی به نیاز شما و انجام وظایفی که مثلا در فضای مجازی برای خود تعریف کرده اید دارد. باید به نحوی باشد که مانع انجام وظایف دینی و اجتماعی و مسئولیت های خانوادگی نشود و رنجش خاطر اعضای خانواده را فراهم نکند و اعتیاد گونه و بیماری زا نباشد. موفق باشید.
به نکات زیر توجه نمایید :
تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی نقش فوق العاده ای در کاهش فاصله ی بین افرادی که در کشورها یا شهرهای دیگر زندگی می کنند، دارند. علاوه بر این نمی توان نقش این ابزارهای پیشرفته را در آسان کردن زندگی مدرن نادیده گرفت. اما یادتان باشد افراط در هر کاری بلای جانتان می شود.
اسمارت فون ها یا تلفن های هوشمند! مدتی است که نامشان بر سر زبان ها افتاده که با یک لمس ساده، ما را وارد دنیایی می کند که دل کندن از آن دشوار است. بدون شک شما هم امروزه در مهمانی ها و دور همی ها شاهد هستید که همه سر به زیر شده اند و هر کس در دنیای تلفن هوشمند خود غرق شده است. متاسفانه خیلی از ما به قدری به این تلفن ها وابسته شده ایم که حتما باید آخرین مسیج رسیده از انواع گروه های شبکه های اجتماعی یا ایمیل و پیام کوتاه ها را در همان لحظه بخوانیم.
درست است که ظهور چنین ابزارهایی جزو اقتضائات دنیای مدرن است و درست که تلفن هوشمند فاصله ها را کم و معنای مرزهای جغرافیایی را از بین برده است، اما در کنار آن مشکلاتی را نیز تحمیل کرده است. برده ی دستگاه های پیشرفته و الکترونیکی شدن می تواند باعث بسط رفتارهای ضداجتماعی و افزایش خطر ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها می شود.
ضررهای استفاده زیاد از موبایل
در اینجا شش خطر استفاده ی مکرر و بی رویه از اسمارت فون ها برای سلامتی را عنوان می کنیم.
1 . فشار زیاد روی چشم
با وجود اینکه چشم دوختن به صفحه ی تلفن همراه یا تبلت الزاما نمی تواند منجر به آسیب های چشمی دائمی شود، اما چشم ها را خسته و حساس می کند. در واقع نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی موبایل می تواند باعث خشکی چشم ها و حتی تاری دید شود.
استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود. در نتیجه به سختی به خواب می رویم و زمانی که از خواب بیدار می شویم، بدن شارژ و با انرژی نیست
توصیه می کنیم قانون «20-20-20» همیشه در ذهن تان بماند، یعنی اگر مجبور هستید به مدت 20 دقیقه به صفحه ی تبلت، رایانه یا اسمارت فون چشم بدوزید، باید به مدت 20 ثانیه به چشم ها استراحت دهید و به چیز دیگری در فاصله ی 20 قدمی تان (فاصله ی شش متری) نگاه کنید.
همچنین لازم است که موبایل را با فاصله ی مناسبی از چشم ها و هم سطح آنها نگه دارید.
2 . کاهش کیفیت خواب
مشکل دیگری که ظهور تلفن های هوشمند به همه ی ما تحمیل کرده است، مشکل بیخوابی است. چون اکثر ما در زمان استراحت و خواب نیز موبایل را کنار نمی گذاریم و نمی خوابیم.
معتادین به شبکه های اجتماعی و همچنین افرادی که اعتیاد کاری دارند به سختی از موبایل یا تبلت شان جدا می شوند، چون ترس از دست دادن پیام دوستان و یا ایمیل های کاری لحظه ای آنها را رها نمی کند. این دلهره و اضطراب خواب را حرام می کند.
علاوه بر این نور ناشی از تلفن های هوشمند باعث می شوند که ترشح ملاتونین (هورمون طبیعی خواب) در بدن دچار اختلال شود. در نتیجه به سختی به خواب می رویم و زمانی که از خواب بیدار می شویم، بدن شارژ و با انرژی نیست.
3 . خطر تصادف
حتما شما هم خیلی ها را دیده اید که پشت فرمان و در حین رانندگی نیز مسیج می دهند. متاسفانه این افراد نه تنها با زندگی خود، بلکه با جان افراد دیگر نیز بازی می کنند.
البته مشکل تصادفات رانندگی فقط مخصوص زمانی نیست که چشم تان به جاده نباشد. به عقیده ی متخصصان زمانی که با تلفن نیز صحبت می کنید و به صدای فرد دیگری گوش می دهید، تمرکز ذهن تان به میزان 37 درصد کمتر می شود.
البته حواستان باشد که این اتفاقات زمانی که در حال پیاده روی و پیام زدن هستید، نیز محتمل است. خیلی از افراد در حین عبور از خیابان نیز اقدام به خواندن پیام های رسیده و یا ارسال پیام می کنند که خطر جانی برای فرد دارد.
4 . سندرم گردن پیامکی
نام این سندرم به تازگی بر سر زبان ها افتاده است. سندرم گردن پیامکی نتیجه ی فشار زیاد وارده به ستون فقرات است که به دلیل پایین انداختن سر برای خواندن آخرین پست ها و پیام ها ایجاد می شود.
در مقاله ای که اخیرا در واشینگتون پست به چاپ رسیده، آمده است که وزن سر ما زمانی که در وضعیت افقی قرار دارد حدود 5.5 کیلوگرم است، اما زمانی که گردن با زاویه ی 60 درجه خم می شود این میزان به بیش از 27 کیلوگرم می رسد.
در نتیجه گردن و ستون فقرات مجبور می شود وزن زیادی را تحمل کند، اما مشکل اینجاست که شما احتمالا چنان غرق دنیای مجازی می شوید که هیچ فشاری را احساس نمی کنید. متاسفانه به مرور زمان این وضعیت باعث تخریب مهره های گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می کند.
اگر درک درستی از وزن 27 کیلوگرمی روی گردن و ستون فقرات تان ندارید، تصور کنید که تمام روز یک کودک هشت ساله را قلمدوش کرده و روی شانه هایتان به این سو و آن سو ببرید.
5 . چاقی
جالب اینجاست که وقتی چیزی را عامل چاقی معرفی می کنیم، افراد زیادی دور آن را خط می کشند (بخصوص خانم ها). اما این اتفاق در مورد تلفن های هوشمند نمی افتد، یعنی تقریبا کسی حاضر نیست از اسمارت فون عزیزش جدا شود.
اما بدانید و آگاه باشید نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می دهد افرادی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستند، فعالیت بدنی کمتری دارند و از نظر جسمی شاداب و به اصطلاح «روی فرم» نیستند.
البته برخی افراد نیز برای کاهش عذاب وجدان خود روی «تردمیل» می دوند و در حال دویدن مسیج های خود را رد و بدل می کند. باید بدانید که این کار باعث کاهش تمرکز شده و از شدت فعالیت تان می کاهد. علاوه بر این باعث می شود که فرم و وضعیت قرار گرفتن بدن تان نادرست باشد و نتوانید به درستی روی عضلاتتان کار کنید.
6 . سندرم کانال کارپال
اگر جزء افرادی باشید که زیاد تایپ می کنند، احتمالا با سندرم کانال کارپال، همان بیماری دردناک ناشی از فشرده شدن عصب به دلیل فشار زیاد به دست ها و انگشتان آشنا هستید. علاوه بر این، مشکل خاص دیگری نیز وجود دارد که هنوز به طور پزشکی و علمی به اثبات نرسیده است.
این مشکل مربوط به استفاده ی زیاد از اسمارت فون ها است که به «text claw» معروف است، چون زمانی که متنی را تایپ می کنید انگشت شست وارد عمل می شوند. افراط در این کار باعث می شود که فشار زیادی به مشت و ساعد وارد شود و درد در مچ و انگشتان و ساعد ایجاد شود.
7 . وقت کشی و سطحی شدن
اولین صدمه شبکه های اجتماعی، وقت گیر بودن آن هاست. در شبکه های مجازی، مطالب به همان سرعتی که می آیند، به همان سرعت هم می روند و چون مطالب مرور شده عمقی نیستند، ماندگاری زیادی نخواهند داشت و ذهن را سطحی می کنند.
8 . عادت به سرگرمی و تنبلی ذهنی
اساسا انسان ها، گرایش ذاتی به تنبلی و خوش گذرانی دارند و اگر ابزار جذابی هم در اختیار آن ها قرار گیرد به خصوص شبکه های اجتماعی که دارای امکانات جذابی نظیر لایو ویدئو، لایک کردن، دایرکت به سلبریتی و … است، به راحتی می توانند ساعت ها وقت وذهن خود را در اختیار آن بگذارند. این چنین می شود که فرد به مرور زمان از کارهای جدی فاصله می گیرد و توانایی انجام کارهای مهم و کارآمد در او ضعیف می شود.
9 . شیوع مشکلات روانی
خرید مکرر بسته های اینترنتی یا دوندگی بی امان برای رسیدن به یک دستگاه وای فای و اختصاص ساعت ها وقت و انرژی که فایده چندانی هم در پی ندارد، به مرور سرخوردگی و احساس پوچی را در فرد به وجود می آورد. افزون بر این، نوجوانان با دیدن دایم لحظات شاد دیگران در پست ها و استوری هایشان، بعد از هر لایک زدن، سعی به همانندسازی می کنند، ارزش های زندگی برای آن ها حذف یا جابه جا می شود و به مرور از دستیابی به اهداف شخصی خود در زندگی مایوس می شوند.
10 . دوستی های نامتعارف
طبق نتایج تحقیقات دانشگاهی معتبر، زنان بیشتر از مردان وابسته شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و … می شوند. مطالعات نشان داده است، افرادی که میزان اضطراب و نگرانی در رفتارشان بیشتر است، کاربران همیشگی شبکه های اجتماعی هستند، چراکه این افراد معاشرت های مجازی را به ارتباط های درون جامعه ترجیح می دهند. همین ضعف شخصیتی می تواند باعث شکل گیری وابستگی های نامتعارف و مشکلات پس از آن شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد