خانه » همه » مذهبی » معیار سنجش ایمان افراد

دانلود کتاب های امتحان شده

معیار سنجش ایمان افراد

پرسشگر گرامی ، در پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :
مومنان حقیقى آنها هستند، براى آنان درجات (فوق العاده اى) نزد پروردگارشان است و براى آنها آمرزش و روزى بى نقص و عیب است.
از سه طریق می توان درجه ایمان خود را تعیین نماییم:
1- امام شناسی و ولایت مداری:
یکی از ویژگی های مهم مومن، امام شناسی، ولایت پذیری و ظلم ستیزی و اهتمام به امور مسلمین است. از مجموعه آیات و روایات استفاده می شود که مؤمن اهل اطاعت از رهبری دینی است و به عنوان یک انسان بیدار و آگاه ، اهل مبارزه و جهاد اکبر و اصغر با دشمنان فکری، اخلافی، فرهنگی و دشمنان خارجی در جنگ های نرم افزاری و سخت افزاری است و در این مسیر سختی های راه را به جان می خرد و تا مرحله شهادت پیش می رود.
2 . التزام عملی به باورهای دینی:
مقایسه اعتقادات و اعمال و اخلاق و برنامه زندگی خود با کسانی که در درجه عالی ایمان و اوج آن قرار دارند و معیار قرار دادن روش و منش و اخلاق آنها در سنجش میزان ایمان خود.
همان طوری که امیر مومنان (علیه السلام) در قیامت ترازوی حق و حقیقت است و اعمال و رفتار و اخلاق دیگران را با ایشان می سنجند، می توان در عالم دنیا نیز این سنجش را انجام داد و به این وسیله میزان و مقدار و رتبه ایمانی خود را تعیین کرد.
انسان بهترین قاضی در مورد خود و اعمال و رفتار خود است و اگر انصاف را رعایت کند و خود بینی را کنار بگذارد و منصفانه قضاوت کند با این مقایسه می تواند کم و کیف ایمان خود را برآورد کند.
حال هر چه پایبندی به این امور که نشانه ایمان و باور راستین و عمیق است بیشتر باشد ، درجه ایمان بالاتر است .
3 . سایر ملاک های قرآنی ایمان:
محور قرار دادن ملاک هایی که برای ایمان در آیات و روایات بیان شده و بررسی میزان تطابق و هماهنگی اعمال و رفتار و اخلاق خود با آنها . مثلا در سوره انفال خداوند می فرماید: « انَّمَا الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُۆْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ
ترجمه :
مومنان تنها کسانى هستند که هر وقت نام خدا برده شود دلهایشان ترسان مى گردد، و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود ایمانشان افزون مى گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند. آنها که نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند. (مۆمنان حقیقى) آنها هستند، براى آنان درجات (فوق العاده اى) نزد پروردگارشان است و براى آنها آمرزش و روزى بى نقص و عیب است.
به عبارتی حقیقت ایمان در افرادی متجلی است که خصوصیات مذکور در این آیات را داشته باشند و روشن است که هر چه لرزش دل در وقت شنیدن آیات الهی و توکل انسان بر خداوند و خضوع و خشوع و حضور قلب در وقت نماز و اخلاص در وقت انفاق بیشتر باشد ، درجه ایمانی بالاتر است .
و یا مثلا برخی اوصاف مومنان در سوره مبارکه مومنون چنین انعکاس یافته است :
قَدْ أَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ
ترجمه : مومنان رستگار شدند. آنها که در نمازشان خشوع دارند. و آنها که از لغو و بیهودگى روی گردانند. و آنها که زکات را انجام مى دهند. و آنها که دامان خود را از آلودگى به بى عفتى حفظ مى کنند. (تنها آمیزش جنسى) با همسران و کنیزانشان دارند که در بهره گیرى از آنها ملامت نمى شوند. و هر کس غیر این طریق را طلب کند تجاوزگر است. و آنها که امانت ها و عهد خود را مراعات مى کنند. و آنها که از نمازها مواظبت مى نمایند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها