منظور از حرام کردن حلال و حلال کردن حرام
۱۳۹۶/۰۵/۰۳
–
۱۲۶۵ بازدید
تو یجای قران دیدم که نوشته چیز هایی راکه خدا حلال کرده را حرام. و حرام کرده را حلال نکنید. و بجای اینکه از خودتان بگوید حرام یا حلال است بگوید مجاز یا غیره مجاز است. نقل به مضمون.کدوم آیه است؟ یعنی چی؟ منظورش چیه؟ مثلا من خودم چایی نمیخورم به دلایل زیادی. یعنی نگم چایی حرامه و بگم غیره مجازه؟ یا خوب نیست؟ توضیح خوب میدین؟ مچکرم.
پرسشگر گرامی !الف. احکام دینی ثابت و غیر قابل تغییرند . انسان نباید بر اساس میل یا هوای نفسانی در دستورات دینی تغییری دهد. برخی امور مباح یا حلال وجود دارد که ذائقه و میل شخصی رغبتی بدانها ندارد . در این موارد نباید گفته شود حرام است چون رغبتی بدان نداریم و نیز نمی توان گفت چون حلال یا مبا ح است ، پس حتما باید انجامش داد . مانند چای خوردن … لذا اگر مرادتان آیه 32 سوره مبارکه اعراف است که می فرماید : قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ؛ در این آیه با لحنی تند به پاسخ آنها که گمان مى برند، تحریم زینت ها و پرهیز از غذاها و روزی هاى پاک و حلال، نشانه زهد و پارسایى و مایه قرب به پروردگار است، مى پردازد و مى گوید: اى پیامبر بگو چه کسى زینت هاى الهى را که براى بندگانش آفریده و همچنین مواهب و روزى هاى پاکیزه را تحریم کرده است.. استفاده نکردن از چیز حلال و مباح غیر از تحریم کردن ان است زیرا ما از بسیاری از امور حلال استفاده نمی کنیم اما آنها را هم حرام نمی دانیم . در این آیه تحریم امور حلال مورد توبیخ قرار گرفته است اما محتوا و پیام آیه توبیخ و سرزنش نسبت به استفاده نکردن از امور مباح و جایز مانند موسیقی نیست و دلالتی ندارد که مثلا استفاده نکردن از موسیقی مجاز و حلال کار بدی است . ( ر. ک: تفسیر نمونه، ج 6، ص150 )ب. اعلام حلال و حرام دینی از منابع آن، و نیز عنوان مجاز و غیر مجاز در امور شرعی تنها به عهده مجتهد جامع الشرائط و مرجع تقلید است .