خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » مهمترین ویژگی کودکان نخبه

دانلود کتاب های امتحان شده

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

به دلیل بلوغ و توانایی های سازمان یافته و طبیعی که بسیاری از بچه های نابغه دارند،آنهارا به مدیران صنعتی تبدیل کرده است و آنها برای رهبری کردن موثرترین راه حل را دارند ، آنها میتوانند صفات مطلوب رهبران را بدون در نظر گرفتن سن،داشته باشند. آنها معمولا میتوانند همسالان خود را رهبری کنند،زیرا اعتقاد بیشتری نسبت به حس هدایت و تجربه در گرفتن مسئولیت دارند.


مهمترین ویژگی کودکان نخبه

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکانی که هر شب سر ساعت معینی به رخت‌خواب می‌روند در تحصیلات خود موفق‌ترند.
 
محققان متوجه شدند کودکانی که دارای خواب منظم هستند در یادگیری زبان، خواندن و حل مسائل ریاضی نسبت به کودکانی که در ساعات متفاوتی به رخت خواب می‌روند موفق‌تر هستند.

دانشمندان مرکز SRI International یک موسسه تحقیقات آمریکایی در کالیفرنیا متوجه شدند، هر چه یک کودک زودتر به رخت‌خواب برود به همان میزان در مدرسه موفق‌تر خواهد بود.

تحقیقات روی 8 هزار کودک 4 ساله نشان داد ، کودکانی که کم‌تر از 11 ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند در درس‌های خود نسبت به دیگر دانش‌آموزان عقب‌تر خواهند افتاد.

نتایج این تحقیقات که یکی از بزرگ‌ترین مطالعات از نوع خودش بود در کنفرانس خواب ارائه شده است.

دکتر اریکا گیلور که در این تحقیقات شرکت داشته است در این باره گفت: در صورتی که والدین بتوانند ساعات خواب فرزندانشان را منظم کنند، تاثیر زیادی روی مهارت‌های زبانی و خواندن و نوشتن او خواهند گذاشت. خواب منظم رفتار کودکان را بهتر کرده و سلامت روانی آن‌ها را نیز ارتقا می‌بخشد.

بررسی‌های بیش‌تر نشان می‌دهد داشتن خواب منظم بهترین معیار برای پیش‌بینی رشد مثبت در کودکان است.

در مجموع مهارت های زبانی، هوشیاری شنوایی، سواد و مهارت‌های ریاضی در کودکانی که هر شب در ساعت معینی به رخت‌خواب می‌روند بیش‌تر است.

دکتر گیلور در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد بسیاری از کودکان به میزان توصیه شده در طول شب نمی‌خوابند که این موضوع می‌‌تواند روی رشد آن‌ها و تحصیلاتشان تاثیر منفی داشته باشد.

به همین دلیل دکتر گیلور به والدین توصیه می‌کند زمان مناسبی برای کودکان برای رفتن به رخت‌خواب در نظر بگیرند و سعی کنند همیشه از رعایت آن توسط کودکانشان اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر آن بهتر است با انجام کارهایی مانند خواندن کتاب یا تعریف کردن داستان کودکان را به خوابیدن در سر ساعت تشویق کرد.

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

سال گذشته نیز تحقیقی انجام شده بود که نشان می‌داد کودکانی که بعد از ساعت 9 به رخت‌خواب می‌روند دیرتر به خواب می‌روند. علاوه بر آن، این کودکان در مجموع کم‌تر می‌خوابند.
 

ویژگی نوزادان باهوش

نوزادی که بهره هوشی بالایی دارد قادر است از ماه پنجم تولد خوشحالی، ناراحتی، اضطراب و استرس را بیش از دیگر نوزادان از لحن و صورت پدر و مادرش بخواند. بدین ترتیب باید مواظب باشید که درحضور این نوزادان از ابراز احساسات منفی و غمگینانه خودداری کنید.
 
به طور رایج نوزادان از ۹ ماهگی قابلیت تقلید از اطرافیان خویش را دارند. ولی نوزادان باهوش امکان دارد از ۸ ماهگی این رویه را پیش بگیرند. به این ترتیب باید بدانید که نوزادان با چشمانشان رفتارهای شما را اسکن میکنند و رفتارهایی شبیه شما نمایش می دهند. در این سن و سال است که نوزادان علاقه زیادی به تماشای خود در آیینه دارند.

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

نوزادان باهوش در قیاس با دیگر نوزادان عکس العمل های هیجان انگیزتری در در برابر موسیقی نشان می دهند. آنها با گوش دادن موزیک های ریتمیک دست، پا و سر خویش را تکان می‌دهند و غالبا بدون هیچ پیش زمینه اموزشی حرکات موزون از خود نشان می دهند.

یادگیری زبان در نوزادان باهوش معمولاً در ۱۵ ماهگی اتفاق می افتد. آنها در این سن قابلیت یادگیری دستور زبان و گرامر را دارند و گاهی میتوانند یکی دو ماه زود تر از دیگر نوزادان با کاربرد کلمه ها اشنا شوند و از آنها استفاده کنند.
 

ویژگی کودکان باهوش

دامنه لغات پیشرفته: اینکه بچه زود به صحبت بیاید تنها نمی تواند علامت نبوغ و استعداد وی باشد، ولی درصورتی که وی از لغات و جملات پیشرفته بهره بگیرد ، احیانا به همان باهوشی است که فکرش را می کنید. یک بچه ۲ ساله عادی میتواند جمله ای مثل« یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد ولی یک بچه نابغه این جمله را میگوید :« یک سگ قهوه ای در حیاط پشتی است و دارد گل ها را بو می کند.»

فهم مفاهیم پیچیده: بچه ها بسیار باهوش میتوانند مضامین پیچیده را درک کنند، از روابط مختلف سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آن ها مشکلات را عمیقا درک می کنند و به راهکار ها می اندیشند.
 

 کودکان نابغه معمولاً در انجام وظایفی خاص پشتکار و اراده دارند

توجه به جزئیات: یک بچه نابغه شوق فراوانی نسبت به جزئیات نشان می دهد. کودکان بزرگتر امکان دارد بخواهند در مورد جزئیات و نحوه عملکرد یک ابزار اطلاعاتی داشته باشند ولی یک بچه خردسال نابغه میتواند یک اسباب‌بازی را دقیقا سر جای خود قرار دهد و درصورتی که چیزی در جای اصلی خود قرار نگرفته باشد، متوجه می شود.

طیف وسیع علاقه مندی ها: بچه ها پراستعداد به مباحث گوناگونی علاقه نشان می دهند. یک ماه امکان دارد از دایناسور ها خوش شان بیاید و ماه بعد به سراغ موضوعات فضایی و… بروند.

حفظ اطلاعات: اصطلاح «این گوش در و آن گوش دروازه» در خصوص بسیاری از بچه ها صدق میکند و کودکانی که جز این دسته نیستند، قادر به حفظ دامنه گسترده ای از داده ها بوده و میتوانند بعد ها هم آن ها را بخاطر بیاورند. من جمله نمونه های مشاهده شده در این زمینه میتوان به بچه ۶ ساله ای اشاره نمود که بعد از یک گردش تفریحی در موزه فضایی توانست یک راکت فضایی را دقیقا به تصویر بکشد.
 
ارتباطات ضعیف در کودک باهوش: یک کودک نابغه معمولاً برقراری رابطه با هم کلاسی هایش را کار دشواری می داند. بچه های باهوش معمولاً از نشستن در کلاس درس خوششان نمی آید، برای این که بودن در چنین کلاسی با درس های ساده را بی فایده و خسته کننده میدانند و بیش تر به دنبال حرف زدن با اشخاص بزرگتر از خویش هستند. شما میتوانید به بچه خود کمک کنید تا با اشخاص مختلف با هر سنی به آسانی رابطه برقرار کنند و مهارت های اجتماعی را به آن ها اموزش دهید.

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

تقویت هوش کودکان با بازی/آموزش به والدین

استعداد در زمینه هنر و موزیک: کودکانی که استعداد غیرعادی در زمینه هنر و موسیقی از خویش نشان می‌دهند اکثر پراستعداد و نابغه هستند. کودکانی که با رعایت پرسپکتیو( تناسب دور و نزدیک) نقاشی می کشند، کارشان عالی است یا فهم بالایی از رشته های مختلف هنری دارند، در زمره بچه ها پراستعداد قرار می گیرند.

ذهن عالی و قدرتمند: برخی از بچه ها بااستعداد میتوانند وقایعی را از قبل( زمان کودکی) خویش به یاد بیاورند. به عنوان مثال یک بچه ۲ ساله نابغه امکان دارد حادثه ای را که در ۱۸ ماهگی برای وی روی داده به یاد بیاورد.

قابلیت خواندن و نوشتن در سنین پائین: درصورتی که بچه شما بطور غریزی باهوش باشد، احیانا خیلی زود بدون اینکه اموزش رسمی دیده باشد، قابلیت خواندن و نوشتن را پیدا می کند.
 
بچه نابغه پشتکار و اراده زیادی دارد: کودکان نابغه معمولاً در انجام وظایفی خاص پشتکار و اراده دارند و تا آنرا تمام نکرده اند دست از سر آن بر نمی دارند. یکی از متخصصان میگوید :« کودکان باهوش تمرکز بسیار بالایی دارند، هنگامی که وظیفه ای به این بچه ها محول میشود تا آنرا با موفقیت به پایان نرسانده اند دست از آن نمی کشند، تلویزیون، بازی های ویدیویی و شبکه های اجتماعی هم نمی تواند تمرکز آن ها را به هم بزند.»

تمرکز بالا و طولانی‌مدت: بچه ها را با بی دقتی و بی توجهی می شناسند ولی گروه نابغه میتوانند به مقطع طولانی تمرکز خویش را حفظ کنند.
 

10 نشانه کلی برای شناسایی کودک نابغه

تمرکز و تصمیم:

کودکان با استعداد،تا زمانی که به یک موضوع تسلط پیدا کنند ،در آن تداوم کار دارند. اSunny Verma بنیان گذار و مدیر عامل شرکتTutobright میگوید؛بچه های باهوش به طرز شگفت انگیزی توانایی تمرکز کردن دارند.هنگامی که یک کار انجام میدهند تا زمانی که به اتمام نرسانند،بدون هیچ حواس پرتی آن را ادامه میدهند.و تلویزیون ،بازی های رادیویی ،و رسانه های اجتماعی و ….توجه آنها را منحرف نمیکند که این موضوع باعث میشود کارهای خود را با کارایی بالا به پایان برسانند.
 
مهمترین ویژگی کودکان نخبه

مهارت های رهبری:

به دلیل بلوغ و توانایی های سازمان یافته و طبیعی که بسیاری از بچه های نابغه دارند،آنهارا به مدیران صنعتی تبدیل کرده است و آنها برای رهبری کردن موثرترین راه حل را دارند ، آنها میتوانند صفات مطلوب رهبران را بدون در نظر گرفتن سن،داشته باشند. آنها معمولا میتوانند همسالان خود را رهبری کنند،زیرا اعتقاد بیشتری نسبت به حس هدایت و تجربه در گرفتن مسئولیت دارند.
 

خصوصیات کودکان باهوش

آنها دوست دارند که بخوانند:
آنها اغلب یاد میگیرند که به سرعت و زودتر از دیگر همسالان خود،خواندن را بیاموزندو از آن لذت ببرند اگر در لیست خواندنی های شما ،خواندن ماتیلدا نیز وجود دارد ،ممکن است که به احتمال بسیار زیاد از موارد نابغه باشد.

 
آنها بکر هستند اما کامل نیستند:
لازم به ذکر است که حتی کودکان بااستعداد هم هنوز اشتباه میکنند.یا به درستی دگرفتار نکنند پس بعد از همه اینها،آنها هنوز هم بچه هستند. استثنایی بودن به این معنا نیست که شما همیشه ودر همه زمینه ها استثنایی هستید فرزند شما ممکن است در ریاضی اعجوبه باشد،اما در موسیقی نه!یا در ورزش حرفی برای گفتن داشته باشد اما در خواندن دچار چالش شود. کلید این است که فرصتی متعادل برای آنها فراهم کنید تا یاد گیری خود را توسعه بدهند.

 

نشانه نابغه های واقعی کدامند؟

مالوری کوجکو فسکی مدیر ادوارد و مدیر پذیرش و تبادل نظر در آکادمی فیوژن در میامی ،به والدین یاداور میشود:

حتی کودکان با استعداد هم دچار ضعف هستند.کودکان با استعداد از توانایی های شناختی پیشرفته ای برخوردار هستند.اما ممکن است هنوز در زمینه های اجرایی یا مهارت های تمرین ضعیف باشند و نیاز به تلاش داشته باشند جایی برای آزمایش وجود دارد .اگر چه تست میتواند تنها بخشی از روش ارزیابی برای استعداد کودک شما باشد،اما میتواند یک نشانگر مهم تلقی شود.

که اگر شما متوجه شده اید که فرزند شما یک نابغه است ،به شما بسیار کمک میکند.مخصوصا درباره مدرسه ای که او میخواهد در آنجا درس بخواند،تصمیم بگیرید و در جای درست قرار دهید. تست قابل قبول دیگری که از ORIG3N (رهبر فن آوری احیا کننده پزشکی و ارزیابی ژنتیک مصرفی) موجود است.که ممکن است به شما بگوید که فرزند شما دارای استعداد استثنایی در طیف وسیعی از موضوعات است.

همچنین کیت DNA BLOOM میتواند ژن هایی را که بر روی توسعه کودکان در زمینه های زیر تاثیر میگذارد را ارزیابی کند:
 

  1. توانایی یادگیری زبان های جدید
  2. توانایی ریاضی
  3. یادآوری حافظه و سایر توانایی های شناختی.

مهمترین ویژگی کودکان نخبه

 ویژگی بچه های باهوش

– کلمات را درست و بجا به کار می برد.

– حس رهبری را نسبت به بچه های دیگر دارد.

– بچه ای که باهوش است زودتر حرف می زند و راه می رود.

– با همسن های خودش متر بازی می کند و با بچه های بزرگ تر همبازی می شود.

– بچه ها در یک سالگی باید بتوانند بین 8 تا 10 کلمه بلد باشند و بچه تیزهوش امکان دارد بتواند 50 کلمه را بیان کند.    
       
-بچه باهوش ضریب هوشی بین 115 تا 130 دارد؛ بچه تیزهوش بین 130 تا 145 و از 145 به بالا هم نخبه محسوب می شود.     
                         
تمام والدینی که دوست دارند کودکشان مانند آلبرت انیشتین باهوش شود، این مقاله را مطالعه کنند. ژن‌ها عامل مهمی در تعیین هوش کودک هستند ولی مطالعات نشان می‌دهد غذایی که کودک می‌خورد نیز تاثیر گذار است.
 
اینکه آیا فرزند شما از لحاظ فنی با استعداد است یا خیر،یک بخش قضیه میباشد و اینکه بی شک آنها یک هدیه برای شما هستند و پتانسیل آنها نا محدود است.

منبع: سایت سیمرغ
سایت نمناک
سایت نی نی بان

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها