خانه » همه » مذهبی » مکان های استجابت دعا

دانلود کتاب های امتحان شده

مکان های استجابت دعا


مکان های استجابت دعا

۱۳۹۸/۰۹/۲۹


۵۸۷ بازدید

سلام. برای حاجت گرفتن به چه جاهایی بریم?

پرسشگر گرامی ؛ پیشوایان معصوم (ع) اماکنی را معرفی کرده اند که دعا در آن مکان ها، بسیار به مرحله اجابت نزدیک است.
چندین مورد از این اماکن مقدسه را مختصراً بیان می نمائیم:
۱) عرفات و مشعر:
یکی از مکان های مقدس، سرزمین عرفات است. در روایتی آمده است که خداوند سبحان در روز عرفه به ملائکه می فرماید: آیا بندگان مرا که از اطراف عالم آمده اند، و ترک زینت کرده اند، و پوست هایشان خشکیده و غبار آلوده اند را نمی بینید؟ می دانید از من چه می خواهند؟ ملائکه می گویند: پروردگارا آنها از تو بخشش و آمرزش می خواهند. خداوند می فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم.
روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که خلاصه ی آن چنین است: خداوند در روز عرفات به ملائکه می گوید:
ای فرشتگان به من نگاه کنید به بندگانم که با موهای پریشان و غبار آلوده از راه های دور بسوی من آمده اند.
شما را شاهد می گیرم که دعاهای آنها را اجابت کنم… و چون به مشعر روند خداوند ملائکه را شاهد می گیرد که من دعوت آنها را اجابت می کنم.
۲) مسجد:
امام صادق می فرماید: پدرم هرگاه حاجتی داشت آن را در موقع ظهر (از خداوند) طلب می نمود، اول صدقه می داد، مقداری عطر استعمال می نمود، سپس به طرف مسجد می رفت و در آنجا آنچه را می خواست از خدا طلب می کرد.
پیامبر اکرم (ص) فرمود که خداوند تعالی فرمود:
خوشا بحال کسی که در خانه اش وضو بگیرد و مرا در خانه ام زیارت کند، آگاه باشید که کرامت زیارت شونده بر زیارت کننده حق است.
۳) بیت الحرام:
امام صادق (ع) در ضمن روایتی فرمود: خداوند هفت قطعه ی زمین را از بین کل زمین اختیار نمود، بیت الحرام، حرم، محل قبور پیامبران و اوصیاء و …
۴) باب کعبه:
امام صادق (ع) فرمود: نیست بنده ای که وضو بگیرد و سپس استلام حجرالاسود کند – دست بر حجرالاسود کشد- آنگاه دو رکعت نماز در مقام ابراهیم بجا آورد سپس برگردد و دست بر در کعبه گذارد و خداوند را حمد و ستایش کند آنگاه سؤال نکند چیزی را مگر آنکه خداوند به او عطا کند.
۵) حجر اسماعیل و زیر ناودان:
در فقه الرضا آمده: در حجر اسماعیل زیاد نماز بخوان، و در زیر ناودان قرار گیر و آنجا زیاد دعا بکن.
۶) رکن یمانی:
امام صادق (ع) فرمود: خداوند عزّ و جلّ در رکن یمانی ملکی گذاشته که بر دعای شما آمین می گوید.
۷) مرقد امام حسین (ع):
دعا در جوار مرقد امام حسین (ع) از ارزش فراوانی برخوردار است.
روایت شده که خداوند در عوض شهادت امام حسین (ع) چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرمود:
۱- در خاک مرقد آن بزرگوار شفا قرار داد.
۲- اجابت دعا را در قبه و کنار قبر او قرار داد.
۳- امامان معصوم (ع) را از نسل او انتخاب نمود.
۴- روزهای زیارت زائران مرقدش را، از عمر آنان به حساب نمی آورد.
ابن عباس در ضمن حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که فرمود: در زیر قبه ی امام حسین (ع) دعا به اجابت می رسد.
امام صادق (ع) فرمود: هرکس حاجتی از خداوند متعال دارد، نزدیک سر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین بایستد و بگوید:
« یا ابا عبدالله، اشهد انک تشهد مقامی، و تسمع کلامی، و انک حی عند ربک ترزق، فاسأل ربک و ربی فی قضاء حوائجی، فانها تقضی ان شاء الله تعالی». ای ابا عبدالله! شهادت می دهم که موقعیت مرا مشاهده می کنی و کلام مرا می شنوی، تو زنده ای و در پیشگاه خداوند روزی داده می شوی، پس از پروردگار خودت و پروردگار من برآورده شدن نیازهای مرا بخواه. امام صادق (ع) فرمود: ان شاء الله حاجات او برآورده می شود.
امام هادی (ع) فرمود: خداوند بقعه ها و سرزمین هایی دارد که دوست دارد مردم در آنها او را بخوانند و هرکس در آنجا دعا کند دعایش را مستجاب می کند، و حرم امام حسین (ع) یکی از آن بقعه هاست.
امام هادی (ع) فرمود: من از خداوند خواسته ام که بعد از من هر کس این دعا را نزد قبرم بخواند، نیازهای او برآورده شود. «یاعدتی عند العدد، و یا رجائی والمعتمد، و یا کهفی و السند، یا واحد یا احد، و یا قل هوالله احد، اسألک اللهم بحق من خلقته و لم تجعل فی خلقک مثلهم احداً، ان تصلی علیهم، و ان تفعل بی کذا و کذا»
ای ذخیره ی من هنگام نیازها ای امیدم ای مورد اعتمادم ای پناهگاه من ای تکیه گاه من ای یکتا ای یگانه ای که اوست خداوند یکتا از تو درخواست می کنم بارالها به حق کسی که او را از میان آفریدگانت به صورت ویژه آفریدی و هیچ کسی را در آفرینشت مانندش قرار ندادی بر آنان درود فرست و برایم چنین و چنان کن- حاجتم را برآور-
۸- مزار پیامبر اکرم ص.
روایات متعددی در این رابطه هست که من بخشی از آنها را که مربوط به بحثم هست، میخوانم. روایتی از امام صادق(ع) است که: «إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِ النَّبِی»، هنگامی که دعایت در کنار قبر پیغمبر تمام شد، این کارها را انجام بده؛ حضرت در باب زیارت قبر پیغمبر، آدابی را بیان می فرماید که سمت منبر حضرت بیا و آن را مسح کن و به چشمت بکش؛ آداب مفصلی دارد؛ ولی مقصود من این است که حضرت در ادامه فرمودند: «وَ قُمْ عِنْدَهُ فَاحْمَدِ اللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَیهِ»؛ نزد قبر پیغمبر حمد و ثنای الهی کن؛ «وَ سَلْ حَاجَتَکَ»؛ و حاجتت را درخواست کن.
«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَا بَینَ مِنْبَرِی وَ بَیتِی رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ». (الکافی، ۴، ۵۵۳) پیغمبر فرمود که ما بین منبر و خانه من، باغی از باغ های بهشت است. پس اینجا هم از مکان هایی است که در اجابت دعا، مؤثر است.
۹- حرم امیرالمؤمنین ع
حالا برویم سراغ دیگر ائمه؛ چون همه در این جهت مشترکند. ما راجع به حرم مطهر علی(ع) و دعای «عِندَ قَبرِ امیرالمؤمنین(ص)» روایات بسیاری داریم که من نمی توانم همه روایت ها را بخوانم.
در روایتی امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ إِلَى جَانِبِ کُوفَانَ قَبْراً مَا أَتَاهُ مَکْرُوبٌ قَطُّ فَصَلَّى عِنْدَهُ رَکْعَتَینِ أَوْ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ کَرْبَهُ وَ قَضَى حَاجَتَهُ».(وسائل الشیعه، ۱۴، ۳۷۸) سمت کوفه مزاری است که هر دردمند و گرفتاری به آنجا بیاید و دو رکعت نماز بخواند، یا چهار رکعت بخواند، خداوند حتماً گرفتاری اش را برطرف می کند. بعد راوی سؤال می کند مرادتان از این مزار چیست؟ حضرت می فرماید قبر امیرالمؤمنین.
در های باز آسمان بر دعای زائر امیرالمؤمنین
در روایت دیگری داریم که امام صادق(ع) می فرماید: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَتُفَتَّحُ عِنْدَ دُعَاءِ الزَّائِرِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ»؛ همانا هنگامی که زائر امیرالمؤمنین دعا می کند، در های آسمان باز می شود. این تعبیر خیلی زیبا است. خیلی زیبا است که هنگام دعای زائر امیرالمؤمنین، درهای آسمان ها باز می شود. این مطلب، چه مطلب عجیبی است. من این روایت را که دیدم، تعجب کردم.
وقتی زائر به نجف می رود و قبر مطهر علی(ع) را زیارت می کند، همین که شروع می کند به دعا کردن، درهای آسمان ها باز می شود. این چه تعبیری است که در روایت آمده است، این تعبیر را من در جایی ندیده ام. دعا در آن مکان خیلی با ارزش است و موجب می شود همه درها باز شود. «فَلَا تَکُنْ عَنِ الْخَیرِ نَوَّاماً». (وسائل الشیعه، ۱۴، ۳۸۰) حضرت در ادامه می فرماید درها باز شده است، یک وقت غافل نشوی، وقتی دعایت تمام شود و برگردی، درها بسته می شود.
الآن فرصت را غنیمت بشمار و خواسته هایت را، تا در های آسمان باز است، بالا بفرست و حاجاتت را بگیر؛ دعا کن که تا در ها بسته نشده، پاسخ اجابت به تقاضاهایت به تو داده شود و پایین بیاید. یک وقت درها بسته می شود و بیرون می آیی.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها