خانه » همه » مذهبی » نازایی برخی همسران پیامبر(ص)

نازایی برخی همسران پیامبر(ص)


نازایی برخی همسران پیامبر(ص)

۱۳۹۸/۰۳/۰۷


۱۱۶۰ بازدید

چرا پیامبر از هیچ کدام از همسرانش بعد از خدیجه بچه دار نشد بجز ماریه که این خود سبب حسادت عایشه و حفصه نسبت به ماریه شده بود؟

وجود مقدس حق، فعّال ما یشاء، مالک آسمانها و زمین، علیم و قدیر، حکیم و عادل، و رحمان و رحیم است. تصمیم و اراده او نسبت به بندگان عین لطف، و محض محبت، و جلوه عشق و رحمت، و تجلی کرامت و حسن انتخاب است.
او هرچه را برای بنده اش بخواهد به مصلحت دنیا و آخرت عبد است، و عبد نسبت به حکمت و عدالت و رحمت و اراده او باید تسلیم باشد، که این حالت تسلیم بالاترین عبادت باطن، و از اخلاق انبیاء و اولیاء، و نشانه عشق و معرفت عاشقان و عارفان به حضرت اوست.
آن را که عقیم قرار داده، به کسی که دختر می دهد، به آنکه پسر عنایت می فرماید، در دامن مادری که دوقلویی از پسر و دختر می گذارد، همه و همه عین رحمت و لطف، و جوشش عشق او به بندگان است.[1]در واقع و در یک کلام جواب شما را خدای متعال در این آیه قران کریم داده است:
«للّه ملک السّموات و الارض، یخلق ما یشاء، یهبُ لمن یشاء اِناثاً، و یهب لمن یشاء الذُّکور، او یزوِّجهم ذُکراناً و اناثاً، و یجعل من یشاء عقیماً اِنَّه علیمٌ قدیرٌ.[2]»
خداوند برای نشان دادن این واقعیت که هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوی خدا است، و کسی از خود چیزی ندارد، به یک مساءله کلی و یک مصداق روشن آن اشاره کرده، می فرماید: «مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین برای خدا است و هر چه بخواهد می آفریند؛ للّه ملک السّموات و الارض، یخلق ما یشاء»
به هر کس اراده کند دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر؛یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور.
اگر بخواهد پسر و دختر هر دو به آنها می دهد، و هر کس را بخواهد عقیم و بی فرزند می گذارد؛ او یزوجهم ذکرانا و اناثا و یجعل من یشاء عقیما.
و این یک نمونه بارز از عدم توانایی انسان از یکسو، و نشانه روشن از مالکیت و حاکمیت و خالقیت خداوند از سوی دیگر است، چه مثال زنده و آشکاری؟
به هر حال نه تنها در موضوع تولد فرزندان که در همه چیز مشیت خداوند حاکم مطلق است، و او قادری است آگاه و حکیم که علم و قدرتش با هم قرین است، لذا در پایان آیه می افزاید: «او دانا و قادر است؛ انه علیم قدیر»[3]در این داستان فرقی بین پیامبر و غیر پیامبر نمی‌کند. خداوند بنابر مصالحی به پیامبر از برخی همسران فرزندانی عنایت می‌کند و بنابر مصالح بالاتری برخی آنها را از پیامبر می‌گیرد . و به برخی دیگر هیچ فرزندی نمی‌دهد گو اینکه عقیم شده‌اند. والله اعلم.
پی نوشت‌ها:
[1] ارزش دختر از دیدگاه اسلام به نقل از نرم افزار تربیت بانک نرم افزاری عروج.
[2] آیه 49-50 شوری.
[3] مکارم شیرازی، ناصر تفسیر نمونه، ج 25.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد