خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » نحوه آرام کردن گریه نوزاد

دانلود کتاب های امتحان شده

نحوه آرام کردن گریه نوزاد

نحوه آرام کردن گریه نوزاد

نوزادان به دلیل عدم توانایی در تکلم، با زبان گریه نیازهای خود را به والدین یادآور می شوند. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص نحوه شناخت این نیازها و برطرف ساختن آنها ارائه شده است.


نحوه آرام کردن گریه نوزاد

همه ما به هنگام بارداری یا زمانی که قصد داریم کودکی را به سرپرستی قبول کنیم، رؤیاهایی را در خصوص فرزندی که قرار است نصیبمان شود در سر می پرورانیم و همیشه تصاویر زیبای کارت پستال ها را که در آن کودکی جذاب به روی صورت آرام مادر لبخند می زند را تصور می کنیم.
 
پیش از روز موعود درباره نحوه مراقبت از نوزاد از جمله نحوه حمام کردن نوزاد و غذا دادن یا لباس پوشاندن به او مطالبی را می خوانیم و احساس می کنیم تا حدی آمادگی لازم را بدست آورده ایم.
 
با این حال از میان تصاویر ایده آلی که از فرزند خود ساخته بودیم، هرگز تصویری از یک کودک گریان در آنها دیده نمی شد و در نتیجه این امر باعث غافلگیری ما می شود.
 
اما بایستی قبول کنیم که تمام نوزادان گاهی اوقات شروع به گریه می کنند. بعضی از نوزادان بیش از دیگران گریه می کنند اما همه بدون استثنا گریه می کنند. دانستن علت گریه نوزاد می تواند به شما در پشت سر گذاشتن این مرحله و نشان دادن عکس العمل مناسب و مؤثر به کودک گریان خود کمک کند.
 

فرزند من به چه علت  گریه می کند؟

به زبان ساده آنکه نوزادان گریه می کنند زیرا نمی توانند خواسته خود را با کلام بیان کنند. نوزادان نیز انسان هستند و همانند ما نیازها و خواسته هایی دارند، اما نمی توانند آنها را بیان کنند. حتی اگر می توانستند صحبت کنند، اغلب علت احساس خود را متوجه نمی شدند به این معنی که برای بیان نیازهای خود به قدر کافی با آنها آشنایی ندارند. بنابراین به شخصی نیاز دارند تا در درک و رفع تمام این نیازها به آنها کمک کند. گریه آنها تنها راهی است که می توانند بگویند: «کمکم کنید! مشکلی پیش اومده»!
 

انواع مختلف گریه

هر چه بیشتر کودک خود را بشناسید، در درک گریه های او به گونه ای تخصص خواهید یافت که هیچ کس دیگری نمی تواند به اندازه شما نیازهای فرزندتان را تشخیص دهد. متخصصان رشد کودک در تحقیقات خود عنوان می کنند که انواع خاصی از گریه معانی خاصی را نیز می رسانند. به عبارت دیگر گریه نوزادان در هر بار با گریه قبل خود تفاوت می کند. (دیگر متخصصان رشد و تکامل کودک نیز که همان مادران هستند هزاران سال است به این موضوع پی برده اند).
 با گذشت زمان گریه های خاص فرزند خود را به گونه ای تشخیص خواهید داد که گویی نیازهای خود را با کلام بیان کرده استبا گذشت زمان گریه های خاص فرزند خود را به گونه ای تشخیص خواهید داد که گویی نیازهای خود را با کلام بیان کرده است. علاوه بر این سیگنالهای گریه، شما خود اغلب با توجه به شرایط و وضیعت گریه می توانید دلیل آن را متوجه شوید. در ادامه به علل معمول گریه کودکان و سرنخ هایی که می توانند شما را در درک علت آن کمک کنند اشاره شده است.
 

گرسنگی

چنانچه از آخرین تغذیه نوزاد سه تا چهار ساعت گذشته باشد، در صورتی که تازه از خواب بیدار شده یا اگر تازه پوشک او تعویض شده است و شروع به گریه کند، گریه او به احتمال زیاد به دلیل گرسنگی خواهد بود. با تغذیه نوزاد به احتمال زیاد گریه او بند خواهد آمد.
 

خستگی

به دنبال این علائم باشید:
 
* کاهش فعالیت
 
* از دست دادن علاقه یا کم توجهی به افراد و اسباب بازی های خود
 
* مالاندن چشم
 
* و مشخص تر از همه خمیازه کشیدن
 
مشاهده هر یک از این علائم در کودک گریان  می تواند نشانه نیاز او به خواب باشد. به این معنی که زمان خواب او فرا رسیده است!
 

ناآرامی و احساس ناراحتی

در صورتی که کودک احساس ناراحتی داشته باشد به این معنا که بیش از حد خود را خیس کرده، تحت فشار بوده و گرم یا سردش باشد به طور معمول هنگام گریه خود را جمع کرده و به خود پیچ و تاب می دهد گویی می خواهد خود را از منبع ناراحتی دور سازد.  سعی کنید منشأ رنج او را پیدا کرده و مشکلش را حل کنید.

نحوه آرام ساختن گریه نوزاد

درد

گریه ناشی از درد، ناگهانی و بسیار تیز و گوشخراش است درست همانند وقتی که فردی بزرگسال یا کودکی خردسال به هنگام زخمی شدن گریه سر داده یا فریاد می زند. این وضعیت می تواند شامل گریه های طولانی و به دنبال آن کمی درنگ باشد بطوری که به نظر می رسد نوزاد دیگر نفس نمی کشد. آنگاه نوزاد نفس تازه کرده و گریه طولانی مدت دیگری را آغاز می کند. اکنون زمان بررسی دمای بدن نوزاد و بیرون آوردن لباس های او و معاینه و بررسی تمام بدنش است.
 

تحریک بیش از حد

در صورتی که در اتاق سر و صدای زیادی باشد، دیگران سعی داشته باشند توجه کودک را به خود جلب کنند، صدای جغجغه تمام فضای خانه را پر کرده باشد و موسیقی در حال پخش باشد خواهید دید که نوزاد ناگهان چشمان خود را بسته شروع به گریه می کند، شاید با این کار سعی دارد تمام صداهای اطراف خود را ساکت کرده و به سکوت و آرامش برسد. اکنون زمان انتقال کودک به اتاقی ساکت و تاریک همراه با در آغوش کشیدن و تکان دادن او برای آرام شدن است.
 

بیماری

زمانی که کودک بیمار است، امکان دارد به حالتی ضعیف و ناله وار گریه کند. این شیوه او برای گفتن این جمله است: «حالم اصلاً خوب نیست». چنانچه به نظر می رسد فرزندتان بیمار است، به دنبال نشانه ای از بیماری در او باشید، دمای بدنش را بررسی کرده و با پزشک او تماس بگیرید.
 

استیصال و درماندگی

کودکی که تازه در حال یادگیری نحوه کنترل دست و پای خود است. احتمالاً سعی می کند انگشتان خود را در دهان خود برده یا خود را به  اسباب بازی مورد علاقه اش برساند اما بدن او همکاری لازم را از خود نشان نمی دهد. او نیز از سر ناامیدی و درماندگی شروع به گریه می کند، زیرا نمی تواند کاری که می خواهد را انجام دهد. در این وضعیت تمام چیزی که نیاز دارد کمی کمک است.
 

تنهایی

چنانچه نوزاد با تغذیه به خواب برود و او را در گهواره خود قرار دهید اما پس از مدت کوتاهی با گریه از خواب بیدار شود، ممکن است بخواهد بگوید که دلش برای آغوش شما تنگ شده است و دوست ندارد تنها باشد. مشکلی که به سادگی قابل حل است.
 

نگرانی یا ترس

زمانی که کودک ناگهان خود را در آغوش فردی غریبه می بیند و نمی تواند شما را ببیند، غان و غون کردن های شاد پیشین او ناگهان به گریه تبدیل می شوند. او سعی داشته به شما بگوید که ترسیده است. او این شخص غریبه را نمی شناسد و مادر یا پدر را می خواهد. برای فرد غریبه یا خاله و عمه توضیح دهید که کودک جهت اخت پیدا کردن با فردی جدید به کمی زمان نیاز دارد و سعی کنید اجازه دهید در حالی که کودک در آغوش شما است، هر دو همدیگر را بشناسند.
 

ملالت

کودک بر روی صندلی نوزادی خود حدود 20 دقیقه است که نشسته است در حالی که شما مشغول صحبت با یک دوست هستید و ناهار صرف می کنید. او خسته و گرسنه نیست و احساس ناراحتی نمی کند اما گریه ای از سر بی تابی و بی قراری سر می دهد. ممکن است بخواهد بگوید که حوصله اش سر رفته و به چیزی جدید برای نگاه کردن یا لمس کردن نیاز دارد. تغییر جای صندلی او یا در اختیار قرار دادن یک اسباب بازی دیگر می تواند کمک ساز باشد.
 

قولنج

در صورتی که کودک شما هر روز برای دوره های طولانی و تسکین ناپذیر و به ویژه در یک ساعت مشخص شروع به گریه می کند ممکن است دچار قولنج یا کولیک شده باشد. محققان هنوز به علت دقیق قولنج پی نبرده اند. بعضی از متخصصان معتقدند که کولیک به عدم تکامل دستگاه گوارش کودک مربوط می شود. علت قولنج یا دل درد شدید هرچه باشد که می تواند آمیزه ای از تمام نظریه ها را دربربگیرد اما در زمره آزار دهنده ترین شرایطی است که والدین نوزادان تازه به دنیا آمده با آن روبرو می شوند. تنها نوزادان تازه به دنیا آمده دچار کولیک می شوند و این وضعیت تا حدود چهار تا پنج ماهگی ادامه خواهد داشت. به دنبال الگوهایی برای گریه کودک خود باشید به طوری که می توانند به شما سرنخ هایی را ارائه دهند که کدام توصیه ها کمک بیشتر را به شما می کنند. آنگاه برخی ایده های موجود در این فهرست که در ادامه آورده شده است را امتحان کنید.
 
* چنانچه نوزاد نیاز به شیر مادر داشته باشد، به خاطر دریافت مواد مغذی و نیز آرام ساختن نوزاد به دفعاتی که به اثر آرام کنندگی آن نیاز دارد این کار را انجام دهید. در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید، از خوردن مواد غذایی مانند محصولات لبنی، کافئین، کلم، کلم بروکلی و سایر سبزیجات نفاخ که ممکن است در فرزند شما تولید گاز کنند خودداری کنید.
 
* چنانچه نوزاد از شیر خشک تغذیه می کند انواع مختلف شیر خشک را با اجازه پزشک خود در وعده های کوچک و در دفعات بیشتر امتحان کنید.
 
* در صورتی که از شیشه شیر استفاده می کنید انواع مختلف شیشه شیر با سری پستانک های مختلف مانند انواعی که بطری منحنی دارند را امتحان کرده که از ورود هوا به معده نوزاد در حین شیر خوردن جلوگیری می کنند.

نحوه آرام ساختن گریه نوزاد

* نوزاد را در وضعیت قائم تری برای تغذیه نگه دارید و بلافاصله بعد از آن، آروغ نوزاد را گرفته و در محیطی آرام به او شیر بدهید.
 
* اگر نوزاد پستانک دوست دارد آن را در اختیارش قرار دهید.
 
* یک آغوشی تهیه کرده در طول دوره های کولیک از آن استفاده کنید.
 
* چنانچه هوا برای قدم زدن در بیرون از خانه چندان خوشایند نیست، کالسکه بچه را به درون خانه آورده و نوزاد را در آن قرار دهید و به اطراف خانه ببرید.
 
* نوزاد را با آب گرم استحمام کنید.
 
* نوزاد را به گونه ای نگه دارید که پاهای او به سمت شکم خم شده باشند و شکم او را ماساژ دهید و یا تمام بدن او را ماساژ دهید.
 
* نوزاد را در یک پتوی گرم قنداق کنید.
 
* نوزاد را به شکم بر روی دامان خود قرار داده و او را ماساژ دهید و یا به آرامی بر پشت او بزنید.
 
* خود بر روی صندلی گهواره ای نشسته و فرزندتان را در آغوش بگیرید یا او را بر روی تاب قرار دهید.
 با نوزاد در یک اتاق ساکت و تاریک و در حال لالایی خواندن قدم بزنید* با نوزاد در یک اتاق ساکت و تاریک و در حال لالایی خواندن قدم بزنید. سعی کنید نوزاد را از محیط یا موقعیت های بسیار تحریک کننده در طول روز به منظور جلوگیری از تحریک بیش از حد حواس نوزاد دور نگاه دارید.
 
* به پشت خوابیده و نوزاد را بالای شکم خود قرار داده و پشت او را ماساژ دهید. (چنانچه در این حالت به خواب رفت او را به تخت یا گهواره اش انتقال دهید).
 
* نوزاد را سوار اتومبیل کرده و کمی رانندگی کنید تا آرام بگیرد.
 
* موسیقی آرام بخش را برای نوزاد پخش کرده یا از صداهایی مانند جاروبرقی یا آب جاری که موجب آرامش او می شوند استفاده کنید.
 
* به عنوان آخرین چاره از پزشک او بخواهید داروهایی را برای کولیک و گاز معده فرزندتان تجویز کند.
 

گریه ناشی از بی قراری چگونه است؟

اوقات بسیاری وجود دارد که نمی توانید مشخصاً تعیین کنید که گریه او ارتباط مستقیم با گرسنگی، کثیف شدن پوشک یا درخواست در آغوش گرفته شدن دارد. در این وضعیت والدین عصبی شده و دچار ناامیدی و استیصال می شوند. در چنین مواقعی بایستی نفس عمیقی بکشید و کارهایی که باعث متوقف شدن گریه کودک می شود را امتحان کنید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
 

در آغوش گرفتن

کودک خود را در آغوش بگیرید. علت گریه هر چه باشد قرار گرفتن در آغوش گرم و راحت والدین احساس امنیت به کودک می بخشد. همچنین ممکن است نوزاد گریان عاشق در آغوش گرفته شدن و قرار گرفتن در آغوشی باشد و کمی که بزرگتر شد قرار گرفتن در پشت مادر و تماس فیزیکی با او چیزی باشد که به دنبال آن بوده و معمولاً بهتر از همه او را آرام می سازد.

نحوه آرام ساختن گریه نوزاد
 

شیر دادن

به کودک خود شیر بدهید، این کار به اندازه تغذیه موجب آرام ساختن او می شود. اکثر نوزادان با نزدیک شدن به سینه مادر به راحتی آرام می شوند به طوری که می توان آن را اسلحه مخفی نامید. شیر مادر یکی از مهمترین و قدرتمندترین ابزار آرام ساختن نوزاد به حساب می آید.
 

تکان دادن

کودک را تکان دهید. نوزادان از حرکات موزون و پی در پی مانند تکان داده شدن، تاب دادن، رقصیدن یا قرار گرفتن در اتومبیل خوششان می آید. بسیاری از والدین با بی قراری کودک شروع به تکان دادن و جلو و عقب بردن او می کنند که این کار در اکثر مواقع مؤثر واقع می شود.
 

پخش کردن کمی نویز سفید

رحم مادر مکان بسیار پر سر و صدایی است. آیا صداهای درون رحم که توسط گوشی پزشکی گوش کرده اید را به خاطر دارید؟ زمانی نه چندان دور فرزند شما 24 ساعت شبانه روز به آن صداها گوش می کرده است. بنابراین گاهی اوقات فرزندتان می تواند با نویز یا صدای سفید آرام گیرد. نویز سفید صدایی متداوم و یکنواخت مانند صدای ضربان قلب، صدای چک چک باران، پارازیت های میان ایستگاه های رادیویی و صدای جاروبرقی می باشد. برخی از زنگ های ساعت حتی دارای عملکرد نویز سفید هستند.
 

خواندن و پخش کردن موسیقی آرام

موسیقی آرام و ملایم یکی از ابراز فوق العاده جهت آرام ساختن کودک به حساب می آید. به همین دلیل است که لالایی نسل به نسل انتقال داده می شود. مجبور نیستید یک خواننده حرفه ای باشید تا بتوانید برای فرزندتان بخوانید، نوزادتان عاشق شنیدن صدای شما است. علاوه بر آن نوزادان معمولاً عاشق شنیدن هر نوع موسیقی هستند. انواع مختلف موسیقی را آزمایش کنید، زیرا نوزادان علاقمندی های خاص خود را دارند که می تواند از موسیقی مدرن گرفته تا سنتی را شامل شود.
 

قندان کردن

در طول سه یا چهار ماه اول زندگی بسیاری از نوزادان اگر وضعیت تنگ و احساسی که در رحم داشته اند برایشان فراهم شود احساس آرامش می کنند.

نحوه آرام ساختن گریه نوزاد

ماساژ دادن

نوزادان دوست دارند نوازش شده و آنها را لمس کنید، بنابراین ماساژ دادن راهی عالی جهت آرام ساختن یک کودک بی قرار است. اگر بخواهید در ماساژ تنوع ایجاد کنید می تواند ضربات ملایم و نوازش وار به کودک وارد کنید، بسیاری از نوزادان از نوازش آرام و دارای نواخت بر روی پشت یا باسن خود خوششان می آید.
 

فراهم ساختن عمل مکیدن

طبیعی ترین پستانک سینه مادر است اما در صورتی که این امکان وجود ندارد، شیشه شیر، پستانک، انگشتان خود نوزاد و اسباب بازی مخصوص دندان درآوردن به عنوان وسیله ای برای آرام ساختن عالی عمل می کنند.
 

منحرف ساختن حواس کودک

گاهی اوقات یک فعالیت جدید یا تغییر محل شاید پیاده روی در بیرون از خانه یا رقص با یک آهنگ یا استحمام همراه با پاشیدن آب می تواند در تغییر خلق و خوی کودک مؤثر واقع شود.
 

خواندن زبان بدن کودک

در بسیاری از مواقع می توانید با نشان دادن عکس العمل سریع به اولین نشانه های نیاز کودک از جمله بی قراری، سفت شدن بدن یا جستجوی سینه مادر از گریه او جلوگیری کنید. با شناخت بیشتر کودک خود و یادگیری علائم و سیگنالهای ارسالی از طرف او می توانید نیازهای او را حتی پیش از به گریه افتادن کودک آسان تر تشخیص دهید.
 
 
این مقاله شامل گزیده ای از کتاب جنتل بیبی کِر (Gentle Baby Care) از الیزابت پنتلی (Elizabeth Pantley) بوده است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها