خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه چیز راجع به نمک درمانی

دانلود کتاب های امتحان شده

همه چیز راجع به نمک درمانی

همه چیز راجع به نمک درمانی

نمک درمانی یا هالو تراپی به نوعی درمان جایگزین گفته می شود که در آن هوای نمک دار تنفس می شود. به گفته برخی، نمک درمانی در درمان بیماری های تنفسی مثل آسم، برونشیت مزمن و آلرژی ها موثر است.


همه چیز راجع به نمک درمانی

نمک درمانی

نمک درمانی یا هالوتراپی یک روش درمانی مبتنی بر نمک است که می تواند تعدادی از شرایط و بیماری ها را تسکین دهد. هالوتراپی از کلمه یونانی “halos” به معنای “نمک” گرفته شده است. انواع مختلفی از نمک درمانی قرن ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. نمک به اشکال مختلف به طور طبیعی در غارها یا از دریا تولید می شود.

کاربردهای آن با کشف هزاران سال پیش، به افراد کمک می کند تا بهتر نفس بکشند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و بدن خود را برای مدت طولانی کاملاً پاکسازی کنند. برخی از افراد معتقدند که این روند درمانی است که می تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد را بهبود بخشد.

یکی از اولین افرادی که از نمک درمانی استفاده کرد، Feliks Boczkowski، یک پزشک لهستانی در سال 1843 بود که متوجه شد کارگران معدن نمک دارای سیستم تنفسی بهتری نسبت سایر معدنچیان هستند.

بر همین اساس وی توانست این روند درمانی را در بیمارستان ها رواج دهد و سپس استفاده از دستگاه های تولید هوا برای ایجاد یک محیط نمک خشک در داخل یک اتاق گسترش و رواج پیدا کرد. هنگامی که در هوای نمکی تنفس می کنید، نمک به اعماق ریه ها حرکت کرده و کیسه های هوایی که دیواره های ریه را پوشش می دهند را باز می کند.

استفاده مرتب از این نوع هوای نمکی، التهاب شدید را کاهش می دهد. از آنجایی که غارهای نمکی اولین مکان هایی بودند که افراد کشف کردند که در آن ها می توانند به راحتی نفس بکشند، این روند در حوزه پزشکی هم مورد استفاده قرار گرفت. کلرید سدیم طبیعی که باعث نفوذ هوا می شود التهاب در کیسه های هوای ریه را کاهش می دهد.1
 

روش های رایج نمک درمانی یا همان هالوتراپی

هالوتراپی بسته به نحوه مصرف نمک، معمولاً به روش های مرطوب و خشک تقسیم می شود.
 

روش های مرطوب

در این روش هالوتراپی با استفاده از مخلوطی از نمک و آب انجام می گردد. روش های مرطوب نمک درمانی شامل نوشیدن آب نمک، غرغره کردن آب نمک، حمام کردن در آب نمک، استفاده از آب نمک برای شستن بینی و استفاده از مخازن شناور پر از آب نمک می شود. در شرایط داشتن علائم شدید می توان از هر دو روش خشک و مرطوب استفاده کرد.
 

روش های خشک

در این روش درمانی با وسیله ای به نام هالوژنراتور، نمک را در ذرات میکروسکوپی خرد و آن ها را در هوای اتاق آزاد می کنند. این روش هالوتراپی معمولاً در یک “غار نمکی” مصنوعی که رطوبتی ندارد و درجه حرارت آن 20 درجه سانتی گراد یا پایین تر است، صورت می گیرد.

پس از استنشاق، ذرات نمکی باعث تحریک آلرژن ها و سموم از سیستم تنفسی می شوند که این فرایند مخاط را شکسته و التهاب را کاهش می دهد و در نتیجه راه های هوایی فرد باز می شود.جلسات درمانی در این روش معمولاً حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. نمک با تولید یون های منفی باعث می شود بدن سروتونین بیشتری آزاد کند و فرد احساس خوبی داشته باشد.2

همه چیز راجع به نمک درمانی

کاربرد نمک درمانی

وزیر بهداشت عمومی روسیه در سال 1990 هالوتراپی را به عنوان یک روش درمانی معتبر تأیید کرد، که اعتبار قابل توجهی به اتاق های نمک هوای خشک داده شد. هالوتراپی یک روش درمانی جایگزین است که شامل تنفس هوای شور می باشد. برخی ادعا می کنند که این روند درمانی می تواند شرایط تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و آلرژی را درمان کند.

علاوه بر آن برخی نمک درمانی را برای شرایط زیر پیشنهاد می کنند:

تب و سرفه

فیبروز کیستیک

عفونت های ویروسی

درمان افسردگی و اضطراب

بیماری های تجربی گوش، مشکلات بینی و گلو

رفع برخی از شرایط پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه

سهولت علائم مربوط به سیگار کشیدن، مانند سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه

برخی معتقدند که حتی نوزادان نیز می توانند در معرض نمک درمانی قرار بگیرند زیرا این یک روش طبیعی درمانی و 100٪ عاری از دارو است و از طرفی هم کودکان معمولاً سریعتر از بزرگسالان به نمک درمانی پاسخ می دهند.1
 

آیا نمک درمانی خطری هم دارد؟

نمک درمانی برای اکثر افراد روش امن است، البته مطالعاتی در این زمینه انجام نشده و با توجه به اینکه محل انجام درمان در چشمه آب معدنی و مراکز درمانی داوطلبانه انجام می شود و کادر پزشکی متخصص برای موقعیت های اضطراری آنجا حضور ندارند، باید در مورد آن بیشتر تحقیق کرد.

نکته دیگر اینکه در کنار درمان کردن آسم، نمک درمانی ممکن است راه های تنفسی را در برخی بیماران آسمی دچار مشکل کرده و باعث سرفه، خس خس صدا و نفس تنگی شود. برخی از افراد از داشتن سردرد بعد از نمک درمانی شکایت کرده اند.

نمک درمانی یک درمان مکمل محسوب می شود که قرار است کنار درمان اصلی شما قرار گیرد. بنابراین پزشک خود را در جریان این شیوه درمانی تان قرار داده و بدون مشورت با پزشک دارو های خود را قطع نکنید.3
 

فواید نمک درمانی

 

راحت تر کردن علائم تنفسی

نمک درمانی به طور معمول، برای درمان آسم ، برونشیت ،حساسیت های فصلی، عفونت گوش و سیاه سرفه به کار می رود، نمک درمانی کمک می کند تا توازن مایع  سطحی راه های هوایی سیستم تنفسی برقرار شود، موجب بهبود ظرفیت ریه می شود و عملکرد ریه را باز می گرداند. نمک درمانی به طور منظم، سیستم تنفسی سالم را نیز، تقویت می کند.
 

درمان بیماری های پوستی

اگر شما از بیماری های التهابی رنج می برید که موجب التهاب و خارش پوست می شود، بهتر است از نمک درمانی استفاده کنید. نمک درمانی، خشکی را که باعث خارش و جرم گرفتگی پوست می شود کاهش می دهد. و شکاف کوچک، جراحت یا سایش پوست را درمان می کند و همینطور برای کسانی که از اگزما، پسوریازیس، آکنه و جوش ناشی از استرس رنج می برند مناسب است .

همه چیز راجع به نمک درمانی
 

تقویت سیستم ایمنی

بله، نمک درمانی سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. خاصیت ضد التهابی در نمک طبیعی، واکنش های سیستم ایمنی را کاهش می دهد. کاهش واکنش های سیستم ایمنی بدن، علائم حساسیت را کم می کند. نمک درمانی، فشار عصبی را به وسیله تولید یون های منفی آرام می کند که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. این امر به کاهش خستگی و احیا بدن کمک می کند .
 

آرام کردن فشار عصبی

به غیر از درمان مشکلات تنفسی و بیماری های پوستی، نمک درمانی به شکل شگفت آوری، آرامش بخش است. تصور کنید که در یک اتاق ساکت و نسبتاً تاریک، برای یک ربع در سکوت نشسته اید. این درمان، فشار عصبی را کم می کند، عملکرد قلبی را تقویت می کند و حس ها را احیا می کند. نمک درمانی فرصت مناسبی است تا شما بر تنفستان به طور آرام و آهسته تمرکز کنید.4
 

در چه صورت نباید از نمک درمانی استفاده شود؟

هالوتراپی برای اکثر افراد بی خطر است. برخی از افراد از سردرد هنگام هالوتراپی خبر می دهند. هالوتراپی یک روش درمانی تکمیلی است که بهتر است در کنار سایر روند های درمانی انجام بگیرد اما جایگزینی برای دارو درمانی نخواهد بود.

نمک درمانی برای افراد مبتلا به بیماری های مسری، تب، زخم های باز، سرطان، فشار خون شدید، اختلالات روانی و سل توصیه نمی شود. همچنین زنان باردار قبل از نمک درمانی باید با پزشک مشورت کنند.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.namnak.com
3.www.yjc.ir
4.www.urmiaduz.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها