خانه » همه » خبر » واکنش تروئیکای اروپا به سفر گروسی به ایران

دانلود کتاب های امتحان شده

واکنش تروئیکای اروپا به سفر گروسی به ایران

در این بیانیه که یک نسخه آن روز چهارشنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: «ما متوجه هستیم که در پی گفتگوهای صورت گرفته میان مدیرکل آژانس و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، و اینکه با توجه به تلاش های مدیرکل، بیانیه مشترکی در 4 مارس مورد توافق قرار گرفت که در آن ایران “به صورت داوطلبانه” موافقت کرد تا “به آژانس اجازه دهد که راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را صورت دهد. همچنین متذکر می شویم که مدیرکل آژانس در گزارش GOV/2023/8 خود اعلام کرد که ایران با افزایش دفعات و شدت فعالیت های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده با توجه به اهمیت ادامه و تشدید برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است.»

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن در نشست فنی که بزودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

در ادامه بیانیه تروئیکا به سلسله اقدامات صورت گرفته در چارچوب تدابیر جبرانی ایران ذیل برجام و ادعای کشف ذرات اتمی با غنای بالای ۸۰ درصد اشاره و ادعا شده است: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به طور خطرناکی به فعالیت های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می کند. این وضعیت همچنین استدلال های ایران را که برنامه هسته ای این کشور فقط برای اهداف صلح آمیز است، تضعیف می کند و ما از مدیرکل برای ادامه گزارش منظم و کامل درباره این موضوع حمایت می کنیم.»

سه کشور اروپایی با چشم‌پوشی از تهدید زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت جهانی عنوان کردند: ایران باید اقدامات ضروری را برای ارائه اطلاعات لازم به آژانس در راستای ترمیم تداوم دانش این سازمان (نسبت به برنامه هسته‌ای ایران) صورت دهد. این امر بیش از هر زمان دیگری با توجه به اهمیت فزاینده تشدید تنش ها از سوی ایران ضروری شده است.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

درباره کشف ذرات با خلوص ۸۴ درصد در تاسیسات فردو نیز که به واسطه شیطنت نشریه آمریکایی بلومبرگ رسانه ای شد، هم ایران و هم مدیرکل آژانس اتمی به این موضوع پاسخ داده‌اند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان ادعای بلومبرگ را «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق» دانست و تصریح کرد: «وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

مدیرکل آژانس هم در نشست خبری نوسانات در فرآیند غنی‌سازی را امری طبیعی عنوان کرد و گفت که رایزنی‌ها درباره علت وقوع این مساله در چارچوب تعاملات عادی پادمانی با ایران جریان دارد.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکا به مذاکرات وین اشاره شده و بدون کوچکترین توجه به این نکته که کدام طرف توافق سال ۹۴ را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده، ادعا شده است: ما عمیقا متأسفیم که ایران توافق عادلانه و متعادلی را که هماهنگ کننده برجام در ماه مارس و آگوست سال گذشته ارائه کرد نپذیرفت و در عوض تصمیم گرفت برنامه خود را سرعت بخشد. مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است.

سه کشور اروپایی در این بیانیه ادعا کرده‌اند: ما از ایران می‌خواهیم که فوراً گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و با اعمال مجدد پروتکل الحاقی – به عنوان گام مهم اعتمادساز- با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفاف‌سازی کامل صورت دهد.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفت‌وگوها به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو تصریح کرد: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جدید مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری پیش بریم.

وی افزود: مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی مورد بررسی قرار داد. با اراده و حسن نیت طرف‌ها، بدون هر گونه پیش شرط و در چارچوب گفت وگوهایی که انجام شده است، قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم گیری برای جمع بندی مذاکرات طولانی انجام شده داشته باشد خاطر نشان کرد: ما برای تداوم کار تا رسیدن به جمع بندی توافق آماده هستیم.

310310

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها