خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » (ویدئو) چهار دهه‌ فرار مغز‌ها در ایران: زخم کاری مهاجرت

دانلود کتاب های امتحان شده

(ویدئو) چهار دهه‌ فرار مغز‌ها در ایران: زخم کاری مهاجرت

نسخه با حجم بالا

نسخه با حجم پایین

فرارو- اگر در گذشته موضوع مهاجرت به خارج، مختص قشر دانشگاهی و نخبگان علمی بود، اخیراً این پدیده به جمع سرمایه‌گذاران داخلی، مدیران استارتاپ‌ها و نیز متخصصان حوزه فناوری و ارتباطات نیز رسیده است. از سویی اماراتی‌ها پس از راه‌اندازی شهر اینترنتی دبی و دبی سیلیکون واحه حالا ویزای طلایی برای متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته‌اند.

تقاضای دریافت تاییدیه‌های حرفه‌ای از سازمان نظام پزشکی کشور به بیش از ۴ هزار فقره در سال افزایش یافته است. در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر پرستار از کشور مهاجرت کرده‌اند. اماراتی‌ها پس از راه‌اندازی شهر اینترنتی دبی و دبی سیلیکون واحه در پی صدور ویزای طلایی برای متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایرانی هستند. مدیران استارتاپ‌های برتر کشور یکی پس از دیگری در حال مهاجرت هستند. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رئیس سازمان دولتی جهاد دانشگاهی ایران نیز در اواخر تیرماه از شروع روند «مهاجرت دسته‌جمعی» نخبگان در سایه حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های همسایه و عربی، خبر می‌دهد. این‌ها تنها نمونه‌هایی بسیار محدودی از آمار نگران کننده فرار مغز‌ها در کشور است.

به گزارش فرارو، فراز مغز‌ها یا همان مهاجرت نخبگان کشور نه تنها موضوعی جدید نبوده و نیست، بلکه همواره دردی پنهان بر پیکره ذهن ایرانیان بوده است. بر کسی پوشیده نیست که سرمایه‌های انسانی برای یک کشور تا چه اندازه اهمیت دارند و البته تربیت آن‌‎ها در محافل آکادمیک داخلی و رهسپار شدن آن‌ها برای خدمت به دیگر کشورها، چقدر می‌تواند دردناک باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها