پاداش حجاب – اجر حجاب – ثواب زن و مرد عفیف – پاداش زن و مرد
۱۳۹۶/۱۰/۱۲
–
۴۱۸۰ بازدید
زنان با حجاب در آخرت پاداش می گیرند؟ چه پاداشی؟ زنان بی حجاب در آخرت مجازات می شند؟ چه مجازاتی؟
پاداش زنان باحجاب بهشت است و مجازات زنان بی حجاب جهنم است و جهنم رفتن بی حجابها به دلیل زیر پا گذاشتن دستورات الهی است!
قران کریم می فرماید:« یا أَیهَا النَّبِى قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خدا آمرزنده مهربان است.( سوره احزاب ، آیه 59 )
حکم حجاب مانند دیگر احکام الهی برای سعادت زندگی انسان وضع شده و نه به دلیل نیاز خداوند. یعنی اگر خداوند به مرد و زن در مورد رعایت حجاب دستوراتی را داده، برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است و نه به سبب نیازی که خود به این مسئله دارد. در واقع باید توجه داشته باشیم که پاداشهای الهی لطف خداوندست و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است اما خداوند این قدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که او در اختیار ما قرار داده، با دست با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش میکنیم، عبادت و اطاعت میکنیم، و او به ما اجر و پاداش میدهد و این نهایت لطف الهی را نسبت به بندگانش نشان میدهد. شخص با حجاب هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از تقوای عام است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص با تقوایی بهشت خواهد بود بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت میشود: افرادی که حجاب دارند و عفت عمومی را رعایت میکنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداشهایی را که برای افراد با تقوا گفته شده (اگر شرایط دیگر هم رعایت شود) برای آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتی، بخشش گناهان، رستگاری و… در این زمینه می توانید به آیات زیر مراجعه کنید: (شعراء/ ۹۰، طلاق/ ۴ و ۵، نور/ ۵۲.)
البته بعضی گمان میکنند که انجام واجبات چون وظیفه انسان است، اجر و پاداش ندارد و فقط مستحبات است که پاداش دارد در حالی که این گونه نیست و اگر کسی محرمات را ترک کند و واجبات را انجام دهد و با تقوا باشد، خدا به او پاداش خواهد داد.
قرآن کریم بارها تاکید می فرماید زن و مرد در دریافت پاداش الهی برابرند. و پاداش هیچ عمل نیکی از کسی ضایع نخواهد شد.
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فی سَبیلی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ ؛ (خداوند، درخواست آنها را پذیرفت؛ (و فرمود:) من عمل هیچ عمل کننده اى از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید، و از جنس یکدیگر! آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه هاى خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، بیقین گناهانشان را مى بخشم؛ و آنها را در باغهاى بهشتى، که از زیر درختانش نهرها جارى است، وارد مى کنم. این پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترین پاداشها نزد پروردگار است. (آل عمران/195)
وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقیراً؛ و کسى که چیزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که ایمان داشته باشد، چنان کسانى داخل بهشت مى شوند؛ و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. (نساء/124)
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کس کار شایسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى دادند، خواهیم داد. (نحل/97 )
در عین حال از آنجا که اصل و مبنای حجاب، رعایت عفت است، میتوان به احادیث زیر در مورد پاداش رعایت حجاب اشاره کرد:
(1) امام صادق علیه السلام میفرمایند: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ: رحمت خداوند شامل حال هر عفیف، عفت پیشه ای باشد. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: 183)
(2) امام رضا (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل میکنند: أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوکٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ: اولین کسانی که وارد بهشت میشوند 3 گروه هستند: اول: شهداء؛ دوم: بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیر خواه باشد؛ سوم: انسانِ عفیفِ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد. (بحار الأنوار 68 : 272)
(3) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت پیشه را دوست دارد. (کافى، ج2، ص112، ح8)
در نهایت متذکر میشوم که توجه داشته باشید که اصل حجاب برای زن و مرد وضع شده و هدف آن ایجاد فضایی سالم برای حضور اجتماعی زن است. در ذیل اصل حجاب زن فرصت پیدا میکند تا با توانمندی های خود در جامعه حضور یافته و مورد ارزیابی قرار بگیرد. یعنی زن بودن و جنسیت و جذابیت های جنسی او جلب توجه نکند. فلسفه حجاب، ایجاد فضای امن برای حضور اجتماعی زن است و نه محدودیت. اگر خداوند یا دین اسلام بنابر محدودیت زن داشت، بسیار راحت تر بود که حضور زن در جامعه و هر گونه فعالیت اجتماعی مانند تحصیل و اشتغال را برای وی حرام اعلام کند! اما خداوند برای زن به عنوان یک انسان ارزش و حرمت قرار داده، پس خواستار حضور فعال اجتماعی وی به صورت سالم است.
قران کریم می فرماید:« یا أَیهَا النَّبِى قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خدا آمرزنده مهربان است.( سوره احزاب ، آیه 59 )
حکم حجاب مانند دیگر احکام الهی برای سعادت زندگی انسان وضع شده و نه به دلیل نیاز خداوند. یعنی اگر خداوند به مرد و زن در مورد رعایت حجاب دستوراتی را داده، برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است و نه به سبب نیازی که خود به این مسئله دارد. در واقع باید توجه داشته باشیم که پاداشهای الهی لطف خداوندست و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است اما خداوند این قدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که او در اختیار ما قرار داده، با دست با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش میکنیم، عبادت و اطاعت میکنیم، و او به ما اجر و پاداش میدهد و این نهایت لطف الهی را نسبت به بندگانش نشان میدهد. شخص با حجاب هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از تقوای عام است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص با تقوایی بهشت خواهد بود بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت میشود: افرادی که حجاب دارند و عفت عمومی را رعایت میکنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداشهایی را که برای افراد با تقوا گفته شده (اگر شرایط دیگر هم رعایت شود) برای آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتی، بخشش گناهان، رستگاری و… در این زمینه می توانید به آیات زیر مراجعه کنید: (شعراء/ ۹۰، طلاق/ ۴ و ۵، نور/ ۵۲.)
البته بعضی گمان میکنند که انجام واجبات چون وظیفه انسان است، اجر و پاداش ندارد و فقط مستحبات است که پاداش دارد در حالی که این گونه نیست و اگر کسی محرمات را ترک کند و واجبات را انجام دهد و با تقوا باشد، خدا به او پاداش خواهد داد.
قرآن کریم بارها تاکید می فرماید زن و مرد در دریافت پاداش الهی برابرند. و پاداش هیچ عمل نیکی از کسی ضایع نخواهد شد.
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فی سَبیلی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ ؛ (خداوند، درخواست آنها را پذیرفت؛ (و فرمود:) من عمل هیچ عمل کننده اى از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید، و از جنس یکدیگر! آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه هاى خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، بیقین گناهانشان را مى بخشم؛ و آنها را در باغهاى بهشتى، که از زیر درختانش نهرها جارى است، وارد مى کنم. این پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترین پاداشها نزد پروردگار است. (آل عمران/195)
وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقیراً؛ و کسى که چیزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که ایمان داشته باشد، چنان کسانى داخل بهشت مى شوند؛ و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. (نساء/124)
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کس کار شایسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى دادند، خواهیم داد. (نحل/97 )
در عین حال از آنجا که اصل و مبنای حجاب، رعایت عفت است، میتوان به احادیث زیر در مورد پاداش رعایت حجاب اشاره کرد:
(1) امام صادق علیه السلام میفرمایند: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ: رحمت خداوند شامل حال هر عفیف، عفت پیشه ای باشد. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: 183)
(2) امام رضا (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل میکنند: أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوکٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ: اولین کسانی که وارد بهشت میشوند 3 گروه هستند: اول: شهداء؛ دوم: بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیر خواه باشد؛ سوم: انسانِ عفیفِ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد. (بحار الأنوار 68 : 272)
(3) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت پیشه را دوست دارد. (کافى، ج2، ص112، ح8)
در نهایت متذکر میشوم که توجه داشته باشید که اصل حجاب برای زن و مرد وضع شده و هدف آن ایجاد فضایی سالم برای حضور اجتماعی زن است. در ذیل اصل حجاب زن فرصت پیدا میکند تا با توانمندی های خود در جامعه حضور یافته و مورد ارزیابی قرار بگیرد. یعنی زن بودن و جنسیت و جذابیت های جنسی او جلب توجه نکند. فلسفه حجاب، ایجاد فضای امن برای حضور اجتماعی زن است و نه محدودیت. اگر خداوند یا دین اسلام بنابر محدودیت زن داشت، بسیار راحت تر بود که حضور زن در جامعه و هر گونه فعالیت اجتماعی مانند تحصیل و اشتغال را برای وی حرام اعلام کند! اما خداوند برای زن به عنوان یک انسان ارزش و حرمت قرار داده، پس خواستار حضور فعال اجتماعی وی به صورت سالم است.