۱۳۹۷/۰۶/۱۰
–
۶۱۹ بازدید
سلام.کمک به خانواده فقیری که اهل صرفه جویی نیست و بخشی از کمک های ما را برای چیزهای غیر ضروری مثل رنگ کردن مو و خرید لباس های متنوع و … هزینه می کند چیست؟در حالی که سهم عمده ای از مبالغ کمک شده ما حاصل صرفه جویی در همین نوع مصارف بوده است.
تشکر
الف ) صدقه
صدقه در اصطلاح متشرعه، مفهوم خاصی پیدا کرده و تنها بر کمکهای مالی مستحبی، که شخص وظیفه شناس و متعبد، علاوه بر تکلیف واجب خود، به فقرا می دهد، اطلاق می شود که نقطه مقابل زکات واجب مالی است . اما در قرآن، صدقه نیز همانند زکات، مفهومی بسیار گسترده دارد و علاوه بر صدقات مستحب، بر زکات واجب هم اطلاق می شود؛ چنان که در این آیه آمده است: «انما الصدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المؤلفة قلوبهم و فی الرقاب والغارمین و فی سبیل الله و ابن السبیل فریضة من الله و الله علیم حکیم؛ (1)
صدقات تنها برای نیازمندان، مساکین، کارگزاران آن، کسانی که باید دلها شان را به دست آورد، در راه آزاد شدن بردگان، وامداران، در راه خدا و برای در راه ماندگان باید صرف شود و این فریضه ای است از سوی خداوند و خداوند دانا و حکیم است». در این آیه، واژه صدقه در مورد زکات واجب به کار رفته و راه های مصرف آن را نیز بر می شمارد. صدقه در قرآن، در موارد مستحبی نیز به کار رفته است .
ب ) فقیر، مسکین و سائل
کسى که نمى تواند مخارج سال خود و خانواده را در حد متعارف تأمین کند، فقیر است.( توضیح المسائل مراجع،م 1992؛ وحید، توضیح المسائل، م 2009؛ خامنه اى،استفتاء، س 865.)
فقر به معنای حاجت و فقیر به معنای حاجتمند است . در مجمع البیان گفته شده که فقیر را فقیر گویند زیرا گویا فقار او ( یعنی ستون فقرات او ) شکسته شده و نتوانسته به حاجت خود برسد .
مسکین : به معنای درمانده است . برخی گفته اند مسکین آن است که هیچ چیز نداشته باشد و حال او از فقیر سخت تر و شدید تر است .
سائل : به معنای طالب و در خواست کننده است و در مورد فقیری که حاجت خود را آشکار کند و از انسان رفع آن را درخواست نماید به کار می رود . ( ر. ک : قاموس قرآن ، سید علی اکبر قرشی ، ماده فقر و سئل )
* بنابراین کسانی که صدقات را در این گونه مسائل خرج می کنند ، فقیر نیستند و شما می توانید صدقات خود را به مراکزی که از آن به صورت صحیح مصرف می کنند پرداخت نمایید .
صدقه در اصطلاح متشرعه، مفهوم خاصی پیدا کرده و تنها بر کمکهای مالی مستحبی، که شخص وظیفه شناس و متعبد، علاوه بر تکلیف واجب خود، به فقرا می دهد، اطلاق می شود که نقطه مقابل زکات واجب مالی است . اما در قرآن، صدقه نیز همانند زکات، مفهومی بسیار گسترده دارد و علاوه بر صدقات مستحب، بر زکات واجب هم اطلاق می شود؛ چنان که در این آیه آمده است: «انما الصدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المؤلفة قلوبهم و فی الرقاب والغارمین و فی سبیل الله و ابن السبیل فریضة من الله و الله علیم حکیم؛ (1)
صدقات تنها برای نیازمندان، مساکین، کارگزاران آن، کسانی که باید دلها شان را به دست آورد، در راه آزاد شدن بردگان، وامداران، در راه خدا و برای در راه ماندگان باید صرف شود و این فریضه ای است از سوی خداوند و خداوند دانا و حکیم است». در این آیه، واژه صدقه در مورد زکات واجب به کار رفته و راه های مصرف آن را نیز بر می شمارد. صدقه در قرآن، در موارد مستحبی نیز به کار رفته است .
ب ) فقیر، مسکین و سائل
کسى که نمى تواند مخارج سال خود و خانواده را در حد متعارف تأمین کند، فقیر است.( توضیح المسائل مراجع،م 1992؛ وحید، توضیح المسائل، م 2009؛ خامنه اى،استفتاء، س 865.)
فقر به معنای حاجت و فقیر به معنای حاجتمند است . در مجمع البیان گفته شده که فقیر را فقیر گویند زیرا گویا فقار او ( یعنی ستون فقرات او ) شکسته شده و نتوانسته به حاجت خود برسد .
مسکین : به معنای درمانده است . برخی گفته اند مسکین آن است که هیچ چیز نداشته باشد و حال او از فقیر سخت تر و شدید تر است .
سائل : به معنای طالب و در خواست کننده است و در مورد فقیری که حاجت خود را آشکار کند و از انسان رفع آن را درخواست نماید به کار می رود . ( ر. ک : قاموس قرآن ، سید علی اکبر قرشی ، ماده فقر و سئل )
* بنابراین کسانی که صدقات را در این گونه مسائل خرج می کنند ، فقیر نیستند و شما می توانید صدقات خود را به مراکزی که از آن به صورت صحیح مصرف می کنند پرداخت نمایید .