خانه » همه » مذهبی » چه کسی را می توان مبدع اندیشه مهدویت دانست؟

چه کسی را می توان مبدع اندیشه مهدویت دانست؟


چه کسی را می توان مبدع اندیشه مهدویت دانست؟

۱۳۹۷/۰۹/۰۵


۱۴۹ بازدید

اندیشه منجی گرای و مهدی باوری – بالاخص – اندیشه ای الهی است و ساخته و پرداخته هیچ کس و هیچ دینی نیست.هر چه هست ، امری الهی و نقشه و برنامه حضرت حق برای آینده جهان و ورود به عالم آخرت است.اما در اسلام نخستن کسی که اندیشه مهدویت را بیان فرمود و توضیح داد ، حضرت رسول اکرم (ص) بود. در واقع اصل و اساس همه روایات مهدویت ، به پیامبر خدا بر می گردد و از آن بزرگوار سرچشمه می گیرد. بعد از آن حضرت همه امامان معصوم به تبیین آن پرداخته اند و در این میان امام صادق (ع) بیشتر از همه به توضیح و تبیین و طراحی اندیشه مهدویت پرداخته و آن را اجرایی نموده است.

اندیشه منجی گرای و مهدی باوری – بالاخص – اندیشه ای الهی است و ساخته و پرداخته هیچ کس و هیچ دینی نیست.هر چه هست ، امری الهی و نقشه و برنامه حضرت حق برای آینده جهان و ورود به عالم آخرت است.اما در اسلام نخستن کسی که اندیشه مهدویت را بیان فرمود و توضیح داد ، حضرت رسول اکرم (ص) بود. در واقع اصل و اساس همه روایات مهدویت ، به پیامبر خدا بر می گردد و از آن بزرگوار سرچشمه می گیرد. بعد از آن حضرت همه امامان معصوم به تبیین آن پرداخته اند و در این میان امام صادق (ع) بیشتر از همه به توضیح و تبیین و طراحی اندیشه مهدویت پرداخته و آن را اجرایی نموده است. روایات فراوانی که از امام صادق (ع) در مورد مهدویت و فرهنگ انتظار ، نقل شده چنان غنی و پربار است که نمی توان نظیری برای آن یافت. مهدویت در کلام و بیان حضرت صادق ، چنان نمود و بروز دارد که هر تشنه معرفتی را سیراب می سازد و به سر منزل مقصود می رساند.در واع همه زیبایی های مهدویت و عصر ظهور و انتظار آن امام موعود و… را به خوبی می توان در کلمات نورانی آن حضرت دید و بهره کافی برد. اگر تنها روایت صادق آل محمد را درباره امام مهدی ، به گوش دنیا برسانیم ، بسیاری از حق مداران بدان گرایش پیدا کرده و معتقد به مهدویت و منتظر واقعی می شوند.

عمده معارف مطرح شده از سوی امام صادق را می توان در محورهای زیر بررسی نمود:

1. با توجه به انحرافات فکرى راجع به مسئله مهدویت و وجود جنبش هاى مهدوى در آن دوران، تأکید بر آموزه مهدویت و تبیین مسائل آن در دوران امام صادق علیه السلام بسیار مورد توجه ایشان بوده است. در این دوران است که منکرمهدى علیه السلام خارج ازدین شمرده مى شود و نشانه هاى فراوانى براى ایشان بیان مى شود.

2. در اندیشه صادق آل محمد صلى الله علیه و آله عالم هستى هیچ گاه خالى از حجت نیست.

3. بر اساس سخنان ایشان، آیات فراوانى در قرآن کریم وجود دارد که تأویل باطنى آنها بر مسئله مهدویت قابل تطبیق است، ضمن آنکه شباهت هاى چندى میان ایشان و دیگر پیامبران ارائه شده است.

4. مسئله غیبت امام عصر علیه السلام به طور جدى در این دوران مطرح شده است. وضعیت مردم در آن دوران، ظلم و ستم هایى که بر ایشان وارد مى شود و آموزش دعا براى حفظ دین، از جمله محورهاى کار امام صادق علیه السلام بوده است. فضلیت انتظار و منتظران نیز در این دوران چنان تأکید مى شود که منتظر همچون شمشیرزننده در رکاب رسول اللّه صلى الله علیه و آله شمرده مى شود.

5. در این دوران، علایم حتمى ظهور با جزئیات آن تبیین شده و حوادث مربوط به قیام آن حضرت تا استقرار حکومت مهدوى مورد تأکید قرار گرفته است و گسترش عدالت در گیتى از مهم ترین دستاوردهاى حکومت ایشان به شمار مى آید.

به همین جهت پژوهشگران عرصه معارف مهدویت ، توجه خاصی به روایات امام صادق (ع) دارند و آن حضرت را تبیین گر اصلی اندیشه مهدویت می شناسد که پیامبر اکرم منادی آن بوده است.

دکتر رحیم کارگر- مدیر گروه مهدویت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد