خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز

دانلود کتاب های امتحان شده

کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن موز

فرارو- نشاسته موجود در موز سبز می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را تا بیش از ۶۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش فرارو به نقل از یورونیوز، اگر دوست دارید موزتان کمی سبز باشد ممکن است فواید غیر منتظره‌ای برای سلامتی‌تان داشته باشد. نتیجه پژوهشی ۲۰ساله نشان داده که نشاسته موجود در موز نارس می‌تواند می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را تا بیش از ۶۰ درصد کاهش دهد.

این نوع نشاسته همراه با موز در جو، غلات، ماکارونی، برنج، نخود و لوبیا نیز یافت می‌شود.

این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه‌های نیوکاسل و لیدز انجام شد و نتیجه آن در در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شده می‌تواند تاثیرات مهمی بر کاهش سرطان‌ها در قسمت بالایی روده داشته باشد که به گفته پزشکان تشخیص آن دشوار است.

در طول انجام این پژوهش شرکت کنندگان در مطالعه دوزی از نشسته موز به نام «نشسته مقاوم» را مصرف کردند که معادل آن مقداری است که شما از خوردن موزی که خیلی نرسیده و هنوز کمی سبز است دریافت می‌کنید.

حدود ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به سندرم لینچ یک اختلال ارثی که خطر ابتلا به سرطان را به ویژه در روده بزرگ افزایش می‌دهد دوز نشاسته را به طور متوسط در دو سال دریافت کردند. این مطالعه نشان داد که در حالی که نشاسته روی سرطان روده تاثیر نمی‌گذارد، اما بیش از نیمی از شیوع سرطان‌ها را در سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌دهد.

این اثر خاص در سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی (GI) از جمله سرطان‌های اگزوفاژ، معده و پانکراس وجود داشت. تاثیر مصرف این مکمل به مدت ۱۰ سال پس از متوقف کردن بیماران از مصرف آن آشکار شد.

«جان ماترز» استاد تغذیه انسانی در دانشگاه نیوکاسل که در این مطالعه نقش داشته می‌گوید: «ما دریافتیم که نشاسته مقاوم بیش از ۶۰ درصد سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این اثر در قسمت فوقانی روده آشکار بود. دوز مورد استفاده در آزمایش معادل خوردن موز روزانه است: پی از آن که خیلی رسیده و نرم شوند نشاسته‌ای در موز که در برابر تخریب مقاومت می‌کند و به روده می‌رسد که می‌تواند نوع باکتری‌هایی را که در آنجا زندگی می‌کنند تغییر دهد. نشاسته مقاوم به عنوان یک مکمل پودر قابل مصرف است و به طور طبیعی در نخود فرنگی، لوبیا، جو و سایر غذاهای نشاسته‌ای یافت می‌شود».

نشاسته مقاوم باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند

نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات است که برخلاف اکثر کربوهیدرات‌ها در روده کوچک هضم نمی‌شود.

در عوض، نشاسته مقاوم در روده بزرگ تخمیر می‌شود و باکتری‌های سالم روده را تغذیه می‌کند. پروفسور «ماترز» می‌گوید او و همکاران‌اش فکر می‌کنند که نشاسته مقاوم ممکن است با کاهش میزان اسیدهای صفراوی در روده که به DNA آسیب می‌زند و در نهایت باعث سرطان می‌شود رشد سرطان را کاهش دهد. او با این وجود هشدار داد که برای تایید این موضوع به انجام مطالعات بیش‌تری نیاز است.

پروفسور «تیم بیشاپ» از دانشکده پزشکی لیدز که در انجام این پژوهش نقش داشته نیز می‌گوید: «نتایج هیجان‌انگیز هستند، اما بزرگی اثر محافظتی در دستگاه گوارش فوقانی غیرمنتظره بود. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای تکرار این یافته‌ها مورد نیاز است».

مطالعات پیشین که به عنوان بخشی از همین مطالعه انجام شده بود نشان داد که آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد مطالعه طولانی مدت نشان می‌دهد که «مزایای آن واضح است.»

در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا میلادی نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت کننده در این مطالعه شروع به مصرف نشاسته مقاوم به شکل پودر یا دارونما به طور روزانه به مدت دو سال کردند.

در دوره پیگیری، تنها ۵ مورد جدید سرطان دستگاه گوارش فوقانی در میان ۴۶۳ شرکت کننده‌ای که نشاسته مقاوم مصرف کرده بودند در مقایسه با ۲۱ مورد در میان ۴۵۵ نفری که دارونما مصرف می‌کردند وجود داشت.

پروفسور سر «جان برن» می‌گوید: «زمانی که بیش از ۲۰ سال پیش مطالعات را شروع کردیم فکر کردیم که افرادی که دارای استعداد ژنتیکی سرطان روده بزرگ هستند می‌توانند به ما کمک کنند تا آزمایش کنیم که آیا می‌توانیم خطر ابتلا به سرطان را با آسپرین یا نشاسته مقاوم کاهش دهیم یا خیر. بیماران مبتلا به سندرم لینچ در معرض خطر بالایی هستند، زیرا احتمال ابتلا به سرطان در آنان بیش‌تر است. بنابراین، دریافتیم که آسپرین می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ و نشاسته مقاوم خطر ابتلا به سایر سرطان را به میزان نصف کاهش دهند».

او می‌گوید بر اساس نتایج این پژوهش موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا (NICE) اکنون آسپرین را برای افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالای سرطان هستند توصیه می‌کند. او می‌افزاید: «مزایای آن واضح است. آسپرین و نشاسته مقاوم کار می‌کنند».

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها