خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » کاهش قند خون و التهاب روده با این نوشیدنی شگفت‌انگیر

دانلود کتاب های امتحان شده

کاهش قند خون و التهاب روده با این نوشیدنی شگفت‌انگیر

فرارو یک فنجان چای سبز در هر روز دوز زیادی از فواید سلامتی را برای مان به همراه دارد از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و کمک به مدیریت دیابت تا بهبود خواب و افزایش خلاقیت چندین دلیل اثبات شده برای دم کردن این نوع چای است.

به گزارش فرارو به نقل از یاهونیوز، با این وجود، از ژوئن ۲۰۲۲ میلادی زمانی که نتیجه یک پژوهش در نشریه Current Developments in Nutrition منتشر شد دلیل دیگری برای نوشیدن چای سبز داریم. به دلیل خواص ضد التهابی چای سبز مصرف آن باعث کاهش سطح قند خون و کاهش نفوذپذیری روده می‌شود. مورد دوم یکی از عوامل دخیل در “سندرم روده نشتی” است که بر این مفهوم استوار است که روده بیش از حد نفوذپذیر می‌تواند سموم یا مواد ناخواسته را وارد جریان خون کند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه ایالتی اوهایو کنجکاو بودند که بدانند آیا عصاره چای سبز ممکن است به کاهش خطر فاکتور‌های سلامت مرتبط با سندرم متابولیک (گروهی از شرایط که اغلب با هم رخ می‌دهند و خطر بیماری قلبی، دیابت، سکته و موارد دیگر را افزایش می‌دهند) کمک کند یا خیر. در ادامه چند مورد از شرایط اصلی مرتبط با سندرم متابولیک ذکر می‌شوند: فشار خون بالای ۱۳۰/۸۵ میلی متر جیوه، چربی اضافی بدن در اطراف کمر که به عنوان دور کمر بیش از ۹۶ سانتی متر در مردان و بیش از ۸۱ سانتی متر در زنان تعریف شده است، قند خون ناشتا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر، سطح تری گلیسیرید ناشتا بالای ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر.

بر اساس گزارشی که در مه ۲۰۱۵ میلادی در شبکه JAMA منتشر شد مشخص شده بود که حدود ۳۵ درصد از کل بزرگسالان آمریکایی و ۵۰ درصد از آمریکایی‌های ۶۰ ساله یا بالاتر دارای علامت تشخیص سندرم متابولیک هستند.

در نتیجه، برای مطالعه مذکور “ریچارد برونو” استاد تغذیه انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو و تیم پژوهشی تحت نظارت‌اش می‌خواستند به شکلی عمیق‌تر درباره تاثیرات چای سبز تحقیق کنند تا ببینند چگونه ممکن است بر روی سلامت قلبی متابولیک و ارتباط آن با سلامت روده چیزی که او پیش‌تر در بین موش‌ها مشاهده کرده بود تاثیر بگذارد.

دکتر برونو و تیم‌اش بررسی را بر روی ۴۰ شرکت کننده انجام دادند. ۲۱ نفر با معیار‌های سندرم متابولیک مطابقت داشتند و ۱۹ نفر مناسب نبودند. به هر یک از آنان آدامس‌هایی داده شد که حاوی کاتچین (مواد شیمیایی گیاهی پلی فنولی طبیعی موجود در چای، لوبیا، توت فرنگی و سایر گیاهان) بود. مقدار کاتچین در هر آدامس برابر با میزان موجود در پنج فنجان چای سبز بود. به شرکت کنندگان گفته شد که باید روزانه یک آدامس به مدت ۲۸ روز مصرف کنند. سپس آنان به مدت یک ماه استراحت کردند و هر فرد یک دارونما برای ۲۸ روز بعد مصرف کرد.

در طول دوره تحقیق، به افراد آموزش داده شد که از رژیم غذایی با میزان پلی فنل کم استفاده کنند، زیرا چای سبز سرشار از آن است و آنان نمی‌خواستند نتایج مطالعه را تغییر دهند (برای مثال، اگر یک نفر مقدار قابل توجهی از انواع توت ها، سیب و انگور را مصرف می‌کرد مقدار پلی فنول اضافی دریافت کرده بود).

پیش از آغاز پژوهش و در روز‌های ۱۴ و ۲۸ مرحله مداخله آدامس و مرحله دارونما دانشمندان سطح قند خون ناشتا، انسولین، لیپید‌ها (کلسترول) و پلی فنول رژیم غذایی هر شرکت کننده را اندازه گیری کردند. آنان هم چنین درخواست نمونه مدفوع برای بررسی التهاب روده را مطرح کردند.

نتیجه پژوهش نشان داد که عصاره چای سبز قند خون را کاهش می‌دهد و در عین حال باعث کاهش التهاب و نفوذپذیری روده در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و افراد فاقد آن می‌شود.

دکتر برونو می‌گوید: “اهمیت سلامت روده برای انسان در پژوهش ما آشکار شد و نشان می‌دهد که عوامل غذایی مانند چای سبز که سرشار از کاتچین است می‌تواند به کاهش خطر عدم تحمل گلوکز با محدود کردن التهاب روده و بهبود یکپارچگی روده کمک کند. کار ما نشان می‌دهد که مصرف منظم چای سبز این ظرفیت بالقوه را دارد که بخشی از راه حل برای مدیریت خطر سندرم متابولیک باشد”.

در مرحله بعد دکتر برونو و سایر پژوهشگران امیدوارند که بیش‌تر به بررسی چگونگی تاثیر چای سبز بر میکروارگانیسم‌های روده بپردازند و امیدوار هستند که بتوانند کشف کنند که آیا چای سبز می‌تواند باکتری‌های خوب را تقویت کند و در عین حال به کاهش میزان باکتری‌های نه چندان مفید در روده کمک کند یا خیر. نتیجه پژوهش تازه نشان داد که مصرف کاتچین از عصاره چای سبز به میزانی که در حدود پنج فنجان چای سبز می‌نوشید می‌تواند باعث کاهش قند خون و افزایش سلامت روده شود. البته شایان ذکر است که این یافته ناشی از استفاده از عصاره و نه خود چای سبز بوده است. تحقیقات بیش تری لازم است تا مشخص شود آیا می‌توانیم از مکمل‌ها دور شویم و با نوشیدن پنج فنجان چای سبز سلامت روده، التهاب مزمن و فواید قند خون را به دست آوریم یا خیر.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها