خانه » همه » مذهبی » کتاب های مقدس ادیان

دانلود کتاب های امتحان شده

کتاب های مقدس ادیان


کتاب های مقدس ادیان

۱۳۹۷/۰۵/۱۴


۸۵۹۳ بازدید

کتاب های ادیان الهی را در کجا و چگونه می توان تهیه کرد و آیا واحد است یا انواع آن با هم تفاوت دارد؟

1. ادیان مشهور قلمرو وسیعی دارد که مطابق با آن چه در برخی از کتب آمده می توان به موارد زیر اشاره کرد: هندویی، جاینی (مذهب ریاضت) ، بودایی، سیک در اسیای جنوبی، کنفو سیوسی، تائو ، شینتو در اسیا شرقی (چین و ژاپن) و یهود، زردشت، مسیحیت و اسلام در آسیای غربی (فلسطین، ایران و عربستان) رابرت ا.هیوم، ادیان زنده جهان ، ترجمه عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی در قرآن کریم اسامی برخی از کتب ادیان الهی از جمله زبور حضرت داود، تورات، انجیل آمده است.
2. درباره کتب مذکور در قرآن کریم نیز، نکاتی قابل تأمل است:
الف. مسیحیان، مجموعه ای با عنوان کتاب مقدس را کتاب آسمانی خود می دانند که از دو بخش عمده تشکیل شده است : عهد قدیم و عهد جدید. عهد قدیم بخش عمده این مجموعه را شامل می شود که بین یهودیان و مسیحیان مشترک بوده، هر دو آن را مقدس و معتبر می دانندعبدالرحیم سلیمانی اردستانی،مسیحیت، ص 63 این بخش از کتاب مقدس دارای پنج قسمت به نام های سفرهای پیدایش ، خروج ، لاویان، اعداد و تثینه نام داشته و بر شرح پیدایش جهان ، انسان و سایر آفریده ها ، قسمتی از زندگی انبیا پیشین ، موسی بن عمران ، بنی اسرائیل و احکام این آئین مشتمل است . کتب دیگر آن هم که در واقع نوشته های مورخان پس از حضر موسی (ع) می باشد، به شرح حال پیامبران و پادشاهان و اقوامی است که پس از موسی بن عمران به وجود آمده اند. البته قوانینی وجود دارد که حتی اسفار پنجگانه یاد شده نیز ، کتب آسمانی نبوده بلکه کتابهای تاریخی ای هستند که پس از موسی بن عمران نوشته شده زیرا در در آن ها شرح وفات موسی و چگونگی تدفین او و پاره ای از رویدادهای پس از وفات وی آمده است.آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج 2، ص 310. ب. زبور حضرت داود موجود که ، آن ها را به عنوان مزامیر می نامند ، از کتب آسمانی نبوده ، بلکه شرح مناجات ها و اندرزهای حضرت داود است. همان ج. مهم ترین کتاب مذهبی مسیحیان که تکیه گاه عموم فرقه های مسیحی می باشد و همانند کتابی آسمانی روی آن ها تکیه می کنند: مجموعه ای است که آن راعهد جدید می نامند . مجموعه مزبور، که بیش از یک سوم عهد قدیم نیست، از بیست و هفت کتاب و رساله پراکنده و در موضوعات کاملا متفاوت به شرح زیر تشکیل یافته اند: انجیل های متی ، مرقس ، لوقا، یوحنا و اعمال رسولان ، 14 رساله از نامه های پولس به اقوام و افراد گوناگون ، رساله یعقوب، نامه های پطرس، نامه های یوحنا، نامه یهودا و بالاخره مکاشفه یوحنا که ، آخرین قسمت عهد جدید را تشکیل می دهد . البته به تصریح مورخان مسیحی و نیز گواهی اناجیل و سایر کتب و رساله هاای عهد جدید ، هیچ یک از این ها ، کتب آسمانی نبوده و بیشتر کتابهایی هستند که بعد از مسیح نگاشته شده اند . نتیجه آن که انجیل ، کتاب آسمانی مسیح از میان رفته و تنها قسمتهایی از آن را شاگردان مسیح در اناجیل خود آورده اند که متأسفانه آن نیز با خرافاتی آمیخته شده است.
د. قرآن کریم نیز که در برخی آیات مانند آیه 41 سوره مبارکه بقره، تورات و انجیل را تصدیق نموده به معنانی عدم تحریف آنها نیست بلکه تنها بدان معنی است که صفات و ویژگی های پیامبر(ص) و قرآن با نشانه هایی که در تورات و انجیل آمده، مطابقت کامل دارد. همان ، ج 1 ، ص 211
3. با توجه به این که با آمدن اسلام، ادیان قبلی منسوخ شده؛ وانگهی متونی نیز که از این ادیان باقی مانده تحریف شده اند و مهم تر از همه قرآن به عنوان تنها متن وحی مورد قبول الهی آن هم بدون هیچگونه تحریفی در دست است، مراجعه به کتب سایر ادیان الهی لزومی ندارد. مگر آن که در راستای یک کار تحقیقی و به منظور تحلیل و بررسی مسائلی از جمله اثبات وقوع تحریف در آنها صورت گیرد.
توصیه می کنیم برای آشنایی با کتاب های ادیان پیشین به کتابهای زیر مراجعه کنید.
1. تاریخ جامع ادیان از آغاز تا امروز جان ناس ، ترجمع علی اصغر حکمت ، انتشارات پیروز ، چ
اپ دوم ، 1345 تهران.
2. ادیان زنده جهان، رابرت ا. هیوم، ترجمه عبدالکریم گواهی، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ هفتم، 377، تهران
3. تاریخ ادیان و مذهب جهان، مبلغی آبادانی ، در سه جلد ، انتشارات حر , چاپ دوم 1372 ، قم .
با مطالعه این کتابها هم با ادیان مختلف اعم از الهی یا بشری آشنا می شویم کتابهای آنها را می شناسید و همچنین اطلاعات مفید دیگری نسبت با آنها پیدا می کنید ضمن اینکه اصل کتابهای آنها به زبان فارسی، کمتر در دسترس است و در کتاب فروشی ها پیدا نمی شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها