۱۳۹۷/۰۲/۳۰
–
۷۳۵ بازدید
حضرت عیسی صاحب کدام کلمه قرآنی است با ذکر آیه مربوطه؟
آیه 171 سوره نساء است که راجع به کلمة الله بودن حضرت عیسی سخن می گوید:
عیسى (ع)” کلمه” خدا بود که به مریم القا شد (وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ)- در چند آیه قرآن از عیسى (ع) تعبیر به” کلمه” شده است و این تعبیر به خاطر آن است که اشاره به مخلوق بودن مسیح (ع) کند، همانطور که کلمات مخلوق ما است، موجودات عالم آفرینش هم مخلوق خدا هستند، و نیز همانطور که کلمات اسرار درون ما را بیان مى کند و نشانه اى از صفات و روحیات ما است، مخلوقات این عالم نیز روشنگر صفات جمال و جلال خدایند، به همین جهت در چند مورد از آیات قرآن به تمام مخلوقات اطلاق” کلمه” شده است (مانند آیات 109 کهف و 29 لقمان) منتها این کلمات با هم تفاوت دارند بعضى بسیار برجسته و بعضى نسبتا ساده و کوچکند، و عیسى (ع) مخصوصا از نظر آفرینش (علاوه بر مقام رسالت) برجستگى خاصى داشت زیرا بدون پدر آفریده شد.
– عیسى روحى است که از طرف خدا آفریده شد(وَ رُوحٌ مِنْهُ)- این تعبیر که در مورد آفرینش آدم و به یک معنى آفرینش تمام بشر نیز در قرآن آمده است اشاره به عظمت آن روحى است که خدا آفرید و در وجود انسانها عموما و مسیح و پیامبران خصوصا قرار داد.
گرچه بعضى خواسته اند از این تعبیر سوء استفاده کنند که عیسى (ع) جزئى از خداوند بود و تعبیر” منه” را گواه بر این پنداشته اند، ولى میدانیم که” من” در این گونه موارد براى تبعیض نیست بلکه به اصطلاح” من” نشویه است که بیان سرچشمه و منشا پیدایش چیزى می باشد.
جالب توجه اینکه در تواریخ می خوانیم:” هارون الرشید” طبیبى نصرانى داشت که روزى با” على بن حسین واقدى” که از دانشمندان اسلام بود مناظره کرد و گفت: در کتاب آسمانى شما آیه اى وجود دارد که مسیح (ع) را جزئى از خداوند معرفى کرده سپس آیه فوق را تلاوت کرد،” واقدى” بلافاصله در پاسخ او این آیه از قرآن را تلاوت نمود.
وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ:” آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است مسخر شما کرده و همه از ناحیه اوست” «1» و اضافه کرد که اگر کلمه” من” جزئیت را برساند باید تمام موجودات زمین و آسمان طبق این آیه جزئى از خدا باشند، طبیب نصرانى با شنیدن این سخن مسلمان شد هارون الرشید از این جریان خوشحال گشت و به واقدى جایزه قابل ملاحظه اى داد «2».
به علاوه شگفت انگیز است که مسیحیان تولد عیسى (ع) را از مادر بدون وجود پدر دلیلى بر الوهیت او می گیرند در حالى که فراموش کرده اند که آدم (ع) بدون پدر و مادر وجود یافت و این خلقت خاص را هیچکس دلیل بر الوهیت او نمیداند!
پیوستها:
(1) سوره جاثیه آیه 13.
(2) تفسیر المنار ج 6، ص 84.
(3 ) تفسیر نمونه، ج 4، ص 223 .
عیسى (ع)” کلمه” خدا بود که به مریم القا شد (وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ)- در چند آیه قرآن از عیسى (ع) تعبیر به” کلمه” شده است و این تعبیر به خاطر آن است که اشاره به مخلوق بودن مسیح (ع) کند، همانطور که کلمات مخلوق ما است، موجودات عالم آفرینش هم مخلوق خدا هستند، و نیز همانطور که کلمات اسرار درون ما را بیان مى کند و نشانه اى از صفات و روحیات ما است، مخلوقات این عالم نیز روشنگر صفات جمال و جلال خدایند، به همین جهت در چند مورد از آیات قرآن به تمام مخلوقات اطلاق” کلمه” شده است (مانند آیات 109 کهف و 29 لقمان) منتها این کلمات با هم تفاوت دارند بعضى بسیار برجسته و بعضى نسبتا ساده و کوچکند، و عیسى (ع) مخصوصا از نظر آفرینش (علاوه بر مقام رسالت) برجستگى خاصى داشت زیرا بدون پدر آفریده شد.
– عیسى روحى است که از طرف خدا آفریده شد(وَ رُوحٌ مِنْهُ)- این تعبیر که در مورد آفرینش آدم و به یک معنى آفرینش تمام بشر نیز در قرآن آمده است اشاره به عظمت آن روحى است که خدا آفرید و در وجود انسانها عموما و مسیح و پیامبران خصوصا قرار داد.
گرچه بعضى خواسته اند از این تعبیر سوء استفاده کنند که عیسى (ع) جزئى از خداوند بود و تعبیر” منه” را گواه بر این پنداشته اند، ولى میدانیم که” من” در این گونه موارد براى تبعیض نیست بلکه به اصطلاح” من” نشویه است که بیان سرچشمه و منشا پیدایش چیزى می باشد.
جالب توجه اینکه در تواریخ می خوانیم:” هارون الرشید” طبیبى نصرانى داشت که روزى با” على بن حسین واقدى” که از دانشمندان اسلام بود مناظره کرد و گفت: در کتاب آسمانى شما آیه اى وجود دارد که مسیح (ع) را جزئى از خداوند معرفى کرده سپس آیه فوق را تلاوت کرد،” واقدى” بلافاصله در پاسخ او این آیه از قرآن را تلاوت نمود.
وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ:” آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است مسخر شما کرده و همه از ناحیه اوست” «1» و اضافه کرد که اگر کلمه” من” جزئیت را برساند باید تمام موجودات زمین و آسمان طبق این آیه جزئى از خدا باشند، طبیب نصرانى با شنیدن این سخن مسلمان شد هارون الرشید از این جریان خوشحال گشت و به واقدى جایزه قابل ملاحظه اى داد «2».
به علاوه شگفت انگیز است که مسیحیان تولد عیسى (ع) را از مادر بدون وجود پدر دلیلى بر الوهیت او می گیرند در حالى که فراموش کرده اند که آدم (ع) بدون پدر و مادر وجود یافت و این خلقت خاص را هیچکس دلیل بر الوهیت او نمیداند!
پیوستها:
(1) سوره جاثیه آیه 13.
(2) تفسیر المنار ج 6، ص 84.
(3 ) تفسیر نمونه، ج 4، ص 223 .