خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس فضانوردان نخستین ماموریت رسمی خود را به زمین بازگرداند

دانلود کتاب های امتحان شده

کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس فضانوردان نخستین ماموریت رسمی خود را به زمین بازگرداند

فضانوردان مأموریت Crew 1 برای ناسا در ساعت ۲:۵۶ به وقت محلی (۱۱:۲۶ به وقت ایران) به‌طور ایمن در خلیج مکزیک در نزدیکی شهر پاناما فرود آمدند و اندکی بعد، قایق نجات کپسول حامل آن‌‌ها را از آب گرفت. فضاپیما با فرود در نقطه‌ی تعیین‌شده، نخستین فرود آبی شبانه‌ی یک پرواز سرنشین‌دار آمریکایی در ۵۳ سال گذشته را رقم زد. آخرین بار، مأموریت قمری آپولو ۸ در شبانگاه ۲۷ دسامبر ۱۹۶۸ به زمین بازگشته بود.

پس از آنکه هوای نامساعد محل اصلی فرود مأموریت، دو مرتبه بازگشت خدمه را به تعویق انداخت، کپسول کرو دراگون سرانجام در واپسین دقایق شنبه، ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد. کرو ۱ که ۲۶ آبان سال گذشته پرتاب شده بود، دومین پرواز سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی و دومین پرواز این‌چنینی محسوب می‌شد که ۶ ماه به طول انجامید. نخستین مأموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس به‌نام دمو ۲ در خرداد سال گذشته، پرواز آزمایشی دوماهه‌ای بود که دو فضانورد به نام باب بنکن و داگ هرلی را به ایستگاه فضایی حمل کرد.

کپسول دراگون مأموریت کرو ۱ به نام «رزیلینس»، مایکل هاپیکنز، فضانورد ناسا را به همراه سه عضو خدمه‌ی دیگر به نام‌های ویکتور گلوور و شانون واکر و همچنین سوئیچی ناگوچی از جاکسا (آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن) به فضا حمل کرد. استیو استیچ، مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا در جریان پخش زنده رویداد فرود گفت فضاپیمای اسپیس ایکس برای فرود در ساعات روز و شب تأیید شده است؛ درنتیجه مشکلی در رابطه با خود کپسول وجود ندارد. استیچ افزود اسپیس ایکس پیش‌تر در ژانویه‌ی سال جاری، کپسول باربری دراگون را در شبانگاه از اقیانوس بازیابی کرد. «خدمه‌ی اسپیس ایکس آن فضاپیما را در شب بازیابی کردند و دراگون‌های باربری و مسافربری تا حد بسیار زیادی شبیه یکدیگر هستند؛ بنابراین به‌خوبی برای این موقعیت آماده بودیم.»

کرو ۱ به مدت تقریبا یک هفته با کرو ۲، مأموریت جانشین خود هم‌پوشان شد. جمعه‌ی هفته‌ی گذشته چهار فضانورد مأموریت کرو ۲ به نام‌های شین کیمبرو و مگان مک‌آرتور از ناسا به همراه آکیهیکو هوشیده از جاکسا و توماس پسکی از سازمان فضایی اروپا به ایستگاه فضایی بینالمللی پرتاب شدند. این گروه چهارنفره تا زمان پرتاب مأموریت کرو ۳ در پاییز امسال در ایستگاه فضایی سکونت خواهد داشت.

مقاله‌های مرتبط:

اسپیس ایکس یکی از دو شرکت تجاری است که تحت قرارداد با ناسا، فضانوردان را به فضا حمل می‌کند. بوئینگ، شرکت دیگر در حال تکمیل ساخت کپسول مسافربری خود به نام استارلاینر است. این فضاپیما که هنوز هیچ انسانی را به فضا نبرده، قرار است تا انتهای امسال دومین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را انجام دهد.

در همین ‌حال، مأموریت کرو ۳ اسپیس ایکس برای ناسا در پاییز پرتاب خواهد شد. این شرکت همچنین قصد دارد امسال چهار شهروند را در مأموریتی خصوصی با کرو دراگون به نام اینسپریشن ۴ به فضا بفرستد. در این مأموریت که ۲۴ شهریور امسال پرتاب می‌شود، از رزیلینس، همان کپسولی که امروز فرود آمد، استفاده خواهد شد. بااین‌حال، فضاپیما با ایستگاه فضایی بین‌المللی ملاقات نخواهد کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها