خانه » همه » مذهبی » گناهی که مانع استشمام بوی بهشت می شود

دانلود کتاب های امتحان شده

گناهی که مانع استشمام بوی بهشت می شود


گناهی که مانع استشمام بوی بهشت می شود

۱۳۹۷/۰۵/۰۴


۳۱۶۷ بازدید

در روایات چه گناهی باعث می شودکه ۲ هزار سال بوی مؤمن به بهشت نرسد؟

ابتدا عرض کنم که طرح سوال به این گونه صحیح نیست! سوال صحیح این است که پرسیده شود چه گناهی باعث می شود که بوی بهشت به مشام مؤمن نرسد؟در این باره باید عرض کنم که در روایات گناهان متعددی که مانع استشمام بوی بهشت می شوند؛ بیان شده است مانند: رشوه گرفتن، رباخواری، ندادن قرض، قطع صله رحم، عاق والدین، حرام خواری، با تکبر راه رفتن روی زمین، همسایه آزاری، نپرداختن مزد کارگر و … ولی بیشترین تأکید در موضوع عاق، اذیت و آزار والدین است که باعث دورشدن از بهشت و نرسیدن بوی بهشت به مشام می شود.لازم به ذکر است که اگر در روایات عددی ذکر می شود به معنای اعداد این دنیا نیست. بلکه ممکن است منظور عدد کثرت باشد یا سال و اعداد آخرتی که مقیاس و میزان خاص خود را دارند و یا برای تقریب به ذهن بیان شده باشد.چندروایت از باب نمونه تقدیم شما می شود:1. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: از عاق والدین پرهیزکنید، زیرا بوی بهشت از مسیری هزار ساله استشمام می شود، ولی عاق والدین آن را استشمام نمی کند.»(1)
2. پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. (2)
3. رسول‌خدا (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله) :مَن ظَلَمَ أجِیراً أجْرَهُ أحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وحَرَّمَ عَلَیهِ رِیحَ الجَنَّةِ، وإنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِن مَسِیرَةِ خَمْسِمِئَةِ عامٍ.) کسی که مزد کارگری را کم دهد، خداوند عملش را باطل گرداند و بوی بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام می‌رسد، بر وی حرام کند(3).
4. قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «لاَ یَشَمُّ رِیحَ اَلْجَنَّةِ جَسَدٌ نَبَتَ عَلَى اَلْحَرَامِ». بوى بهشت را استشمام نمی کند بدنى که گوشت آن از حرام روییده باشد.(4)
5. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: « اَلْجَنَّةُ طَیِّبَةٌ طَیَّبَهَا اَللَّهُ وَ طَیَّبَ رِیحَهَا یُوجَدُ رِیحُهَا مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفَیْ عَامٍ وَ لاَ یَجِدُ رِیحَ اَلْجَنَّةِ عَاقٌّ وَ لاَ قَاطِعُ رَحِمٍ وَ لاَ مُرْخِی اَلْإِزَارِ خُیَلاَءَ»(5) پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
بهشت پاکیزه است. خداوند آن را پاکیزه نموده است و بوى آن را نیز پاکیزه قرار داده است؛ به طورى که بوى آن از مسیر دو هزار سال راه استشمام مى‌شود، امّا کسى که عاق شده، کسى که قطع رحم کرده و کسى که لباس خود را از روى تکبّر بر زمین مى‌کشاند، بوى بهشت را استشمام نخواهند کرد.
6. قَالَ امیرالمؤمنین عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ آذَى جَارَهُ حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ اَلْجَنَّةِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ اَلْمَصِیرُ وَ مَنْ ضَیَّعَ حَقَّ جَارِهِ فَلَیْسَ مِنَّا» (6). هر کس که همسایه‌اش را آزار دهد خدا بوى بهشت را بر او حرام فرماید و جایش جهنم باشد بد جایى است دوزخ و هر کس حق همسایه‌اش را ضایع کند از شیعیان ما نیست.
پاورقی:
(1) بحارالانوار، ج71، ص62.
(2) کنزالعمال، ج 6، ص 20، ح 14654.
(3) من لا یحضره الفقیه، ‌ج 4، ص 12.
(4) إرشاد القلوب , ج 1 , ص 69.
(5) الکافی , ج 6 , ص 50.
(6) إرشاد القلوب , ج 1 , ص 192.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها