۱۳۹۵/۱۲/۰۹
–
۱۴۹۷۱ بازدید
الف .تعریف غیبت
الف .تعریف غیبت
عالمان اخلاقی در تعریف غیبت گفته اند: غیبت عبارت است از بدگویى و پرده درى نسبت به حیثیت و آبروى افراد، یعنی در غیاب شخصى کارهاى بد و ناپسند شخصی و یا عیوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را به گونه اى براى دیگران بازگو کنند که اگر به گوششان برسد، ناراحت شوند. غیبت بیان معایب و بدی هایی موجود در افراد می باشد ؛ اما اگر به کسی کارى را که وى انجام نداده و مرتکب نشده است را نسبت دهیم چه آن کار و عمل مربوط به زندگى شخصى او باشد و چه مربوط به شخص و مسؤولیتش این عمل تهمت می باشد .و تهمت نیز همچون غیبت از گناهان کبیره بوده و حرام می باشد .
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در تعریف غیبت می فرمایند: «برادر خود را به چیزی یاد کنی که خوشایندش نباشد »
(معراج السعاده؛ ملا احمد نراقی، ص 447)
غیبت از گناهان بزرگ است که در قرآن از آن به خوردن گوشت برادرمرده تعبیر شده است و در روایات هم تعبیرات شدید اللحنى نسبت به غیبت کننده آمده است.که به دو مورد آن اشاره می کنیم.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «کسی که مرد مسلمی را غیبت کند ، روزه او باطل شود ودر روز قیامت در حالی که از دهن او بوی تعفن بیرون می آید حاضر می شود و بوی تعفن دهان چنین فردی از مردار بیشتر است، اهل موقف از بوی دهان غیبت کننده در اذیت وآزار باشند»
انس ابن مالک گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در شب معراج قومی را دیدم که صورتشان را با چنگال خویش خراش می دادند. از جبرئیل پرسیدم اینان کیان اند؟ گفت اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کردند»
(چهل حدیث؛ امام خمینی (رحمه الله علیه)، ص305)
ب . آثار ناگوار دنیوی غیبت
غیبت در حیات معنوى ومحیط اجتماعى انسانها آثار ناگوار زیادى دارد از جمله:
1- ایجاد کینه و دشمنى
2- ایجاد حس بدبینى و از بین بردن اعتماد
3- از بین بردن روح تعاون و همدردى اجتماعى
4- شیوع فحشا و آثار ناگوار تربیتى
5- عدم امنیت عرضى و آبرویى اشخاص.
6- مهمتر اینکه غیبت یک عمل ضد توحیدی است و با روح اسلام که دعوت به توحید وهمگرایی است، در تضاد است.
ج . پیامدهای اُخروی غیبت
پیامدهای اُخروی غیبت عبارتند از: نابود کننده ی دین، مانع پذیرش اعمال نیک، انتقال نیکی ها غیبت کننده به اعمال غیبت شونده، تأخیر پاداش و تقدیم مجازات، عذاب قبر(مجازات عالم برزخ)، تجسم زشت در قیامت و خروج از ولایت الهی.
اگر آگاه و بیدار باشیم، اندیشه ی کوچک در هر کدام از این آثار سبب می شود، که نه تنها ازغیبت، بلکه از گناه برای همیشه خداحافظی کنیم.
به دو مورد از موارد فوق اشاره می کنیم.
1 ـ عذاب قبر: یک آزمایش کوچک انجام دهید؛ یک کبریت را آتش زده به دست خود نزدیک کنید. چه اتقاقی می افتد؟ چه مقدار طاقت می آورید؟ حال اگر دست خود را 1 دقیقه بر روی یک شمع قرار دهید چه می شود؟ اگر طاقت آوردید، غیبت را ادامه دهید!! از ابن عباس روایت شده:«عذاب قبر به سه بخش تقسیم می شود: یک سوم آن مربوط به غیبت است…»[6]
2 ـ خروج از ولایت الهی: غیبت سبب می شود که از نور الهی انسان خارج و گرفتار ظلمت و سرپرستی شیطان شود. در نظر خود تجسم کنید، وقتی پروردگار عالم سرپرستی انسان را به عهده نگیرد، بلکه شیطان عهده دار کار انسان شود چه بر سر چنین فردی می آید!!بر همین اساس است، که یکی از پی آمدهای غیبت بی دین شدن فرد است.
پیشوای ششم فرمود:«کسی که درباره ی آن چه در برادر مؤمنش هست، غیبت کند، از سرپرستی خدا خارج و به حکومت (سرپرستی) شیطان وارد می شود»
عالمان اخلاقی در تعریف غیبت گفته اند: غیبت عبارت است از بدگویى و پرده درى نسبت به حیثیت و آبروى افراد، یعنی در غیاب شخصى کارهاى بد و ناپسند شخصی و یا عیوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را به گونه اى براى دیگران بازگو کنند که اگر به گوششان برسد، ناراحت شوند. غیبت بیان معایب و بدی هایی موجود در افراد می باشد ؛ اما اگر به کسی کارى را که وى انجام نداده و مرتکب نشده است را نسبت دهیم چه آن کار و عمل مربوط به زندگى شخصى او باشد و چه مربوط به شخص و مسؤولیتش این عمل تهمت می باشد .و تهمت نیز همچون غیبت از گناهان کبیره بوده و حرام می باشد .
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در تعریف غیبت می فرمایند: «برادر خود را به چیزی یاد کنی که خوشایندش نباشد »
(معراج السعاده؛ ملا احمد نراقی، ص 447)
غیبت از گناهان بزرگ است که در قرآن از آن به خوردن گوشت برادرمرده تعبیر شده است و در روایات هم تعبیرات شدید اللحنى نسبت به غیبت کننده آمده است.که به دو مورد آن اشاره می کنیم.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «کسی که مرد مسلمی را غیبت کند ، روزه او باطل شود ودر روز قیامت در حالی که از دهن او بوی تعفن بیرون می آید حاضر می شود و بوی تعفن دهان چنین فردی از مردار بیشتر است، اهل موقف از بوی دهان غیبت کننده در اذیت وآزار باشند»
انس ابن مالک گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در شب معراج قومی را دیدم که صورتشان را با چنگال خویش خراش می دادند. از جبرئیل پرسیدم اینان کیان اند؟ گفت اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کردند»
(چهل حدیث؛ امام خمینی (رحمه الله علیه)، ص305)
ب . آثار ناگوار دنیوی غیبت
غیبت در حیات معنوى ومحیط اجتماعى انسانها آثار ناگوار زیادى دارد از جمله:
1- ایجاد کینه و دشمنى
2- ایجاد حس بدبینى و از بین بردن اعتماد
3- از بین بردن روح تعاون و همدردى اجتماعى
4- شیوع فحشا و آثار ناگوار تربیتى
5- عدم امنیت عرضى و آبرویى اشخاص.
6- مهمتر اینکه غیبت یک عمل ضد توحیدی است و با روح اسلام که دعوت به توحید وهمگرایی است، در تضاد است.
ج . پیامدهای اُخروی غیبت
پیامدهای اُخروی غیبت عبارتند از: نابود کننده ی دین، مانع پذیرش اعمال نیک، انتقال نیکی ها غیبت کننده به اعمال غیبت شونده، تأخیر پاداش و تقدیم مجازات، عذاب قبر(مجازات عالم برزخ)، تجسم زشت در قیامت و خروج از ولایت الهی.
اگر آگاه و بیدار باشیم، اندیشه ی کوچک در هر کدام از این آثار سبب می شود، که نه تنها ازغیبت، بلکه از گناه برای همیشه خداحافظی کنیم.
به دو مورد از موارد فوق اشاره می کنیم.
1 ـ عذاب قبر: یک آزمایش کوچک انجام دهید؛ یک کبریت را آتش زده به دست خود نزدیک کنید. چه اتقاقی می افتد؟ چه مقدار طاقت می آورید؟ حال اگر دست خود را 1 دقیقه بر روی یک شمع قرار دهید چه می شود؟ اگر طاقت آوردید، غیبت را ادامه دهید!! از ابن عباس روایت شده:«عذاب قبر به سه بخش تقسیم می شود: یک سوم آن مربوط به غیبت است…»[6]
2 ـ خروج از ولایت الهی: غیبت سبب می شود که از نور الهی انسان خارج و گرفتار ظلمت و سرپرستی شیطان شود. در نظر خود تجسم کنید، وقتی پروردگار عالم سرپرستی انسان را به عهده نگیرد، بلکه شیطان عهده دار کار انسان شود چه بر سر چنین فردی می آید!!بر همین اساس است، که یکی از پی آمدهای غیبت بی دین شدن فرد است.
پیشوای ششم فرمود:«کسی که درباره ی آن چه در برادر مؤمنش هست، غیبت کند، از سرپرستی خدا خارج و به حکومت (سرپرستی) شیطان وارد می شود»