خانه » همه » مذهبی » آزادی و ازدواج زنان اسیر مثل صفیه

دانلود کتاب های امتحان شده

آزادی و ازدواج زنان اسیر مثل صفیه

جنگ خیبر و دلائل اقدام پیامبر(ص) به این جنگ:
همه حکایت از خیانت های فراوان یهود به تشکیلات تازه تأسیس مسلمانان دارد. (نک: واقدی، المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ص 481 به بعد.) در این جنگ عده ای از یهودیان کشته و تعدادی اسیر شدند. بقیه ماجرا از زبان صاحب طبقات الکبری(متوفی 230هجری) که از قدیمی ترین تاریخ های جهان اسلام است، می آوریم:
صفیه دختر حیی بن اخطب و یکى از دختر عموهاى اواز حصار قموص به اسیرى گرفته شدند. پیامبر(ص) به بلال فرمان داد آن دو را کنار بارها و جایگاه خود ببرد، براى رسول خدا از هر غنیمتى برگزیده یى مقرر بود و ایشان در جنگ خیبر صفیه را برگزید، پیامبر به او پیشنهاد کرد که اگر مسلمان شود و خدا و رسولش را انتخاب کند او را آزاد فرماید، صفیه گفت من مسلمان شدم و خدا و رسولش را انتخاب مى کنم. پیامبر او را آزاد کرد و به همسرى برگزید و آزادى او را مهریه اش قرار داد. پیامبر(ص) تا صفیه پاک شد همچنان در خیبر ماند و بدون این که با او زفاف کند از خیبر بیرون آمد.( طبقات الکبری،ترجمه،ج 8،ص 124.)
با کنکاش در تاریخ به مطلب جالب دیگری هم بر می خوریم که دلیل استقبال صفیه از اسلام و پیامبر اکرم را به خوبی روشن می کند: نقل است که رسول­خدا(ص) بعد اسارت صفیه را نزد خود نگه داشت. در این هنگام، پیامبر(ص) در چهره صفیه و نزدیک چشم او نشانه کبود شده‌­ای که به سبزی می­زد دید از او پرسید: «این چیست؟» گفت: «ای رسول­خدا (ص) در خواب چنان دیدم که ماهی از سوی آسمان یثرب آمد و در دامن من قرار گرفت این موضوع را به شوهرم کنانه گفتم. او گفت گویا دوست داری همسر این پادشاهی شوی که از مدینه می‌­آید؟ پس ضربه­ای بر من وارد کرد…( طبقات الکبری،ج8، ص96 ؛ المحبر، ص90-91)
به زبانی دیگر:
در فتح خیبر، او به اسارت پیامبر درآمد و شوهر دومش، کشته شد . پیامبر(ص) او را آزاد کرد و بین « ماندن در خیبر و یهودی ماندن» و یا « اسلام آوردن و همسری پیامبر»، مخیر کرد. او اسلام آورد و با پیامبر ازدواج کرد و به برکت آن، بین یهودیان و مسلمانان، آشتی و دوستی برقرار شد . اسیران یهود، آزاد شدند و بسیاری از یهودیان به پذیرش اسلام، ترغیب شدند و مسلمانان رضایت دادند که اهل خیبر در آن جا بمانند و کشاورزی خیبر را به عهده بگیرند .
صفیه، زن با ادب و دانایی بود و به پیامبر، محبّت داشت و در نقل است که در وقت احتضار پیامبر، بیش از زنان دیگر اشک ریخت.
پیامبر با صفیه در سال 7 هجری پس از جنگ خیبر ازدواج کرد صفیه قبلاً دو شوهر کرده بود.ودرسال 50ق ازدنیارفت. [الاصابه، ج۸، ص۲۱۲]دلایل:
1)برقراری پیوند با قبایل عرب و کسب موقعیت بهتر اجتماعی برای تبلیغ و گسترش اسلام و جلوگیری از کارشکنی آنها . از این رو، پیامبر از قبایل مهم عرب و نیز از یهودیان مدینه (صفیه)، همسر انتخاب کرد و از انصار که نسبت به پیامبر دشمنی نداشتند، همسری نگرفت .
2)آزادی اسیران، مانند داستان ازدواج پیامبر با جویریه و صفیه که پیامبر، آن دو را آزاد کرد و سپس با آنها ازدواج کرد که نتیجة آن، الگو گرفتن مسلمانان و آزادی بسیاری از اسیران و کنیزان شد .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها