خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با گیاهان دارویی جهت تقویت حافظه

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با گیاهان دارویی جهت تقویت حافظه

آشنایی با گیاهان دارویی جهت تقویت حافظه

اگر حافظه ضعیفی دارید و می‌خواهید با کمک گیاهان دارویی، حافظه و میزان هوشیاری تان را افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از داروهای گیاهی که در ادامه لیست شده است، تحت نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید. تأثیر این گیاهان دارویی برای تقویت حافظه اثبات شده است.


آشنایی با گیاهان دارویی جهت تقویت حافظه

بسیاری از افراد، از دست دادن حافظه را با بالا رفتن سن مرتبط می دانند. اما خواه آن یک فراموشی گاه به گاه باشد یا از دست دادن حافظه کوتاه مدت، مردم باید بدانند که عوامل خاصی وجود دارند که می توانند باعث شوند فراموشی حتی در سنین جوانی نیز اتفاق بیفتد. این عوامل عبارتند از:سوء مصرف مواد مخدر یا دخانیات، داروهای خاص، بی خوابی، استرس و افسردگی، کمبودهای تغذیه ای، آسیب به سر، سکته مغزی و زوال عقل.

این گیاهان طبیعی درپیشگیری یا درمان از دست دادن حافظه، بسیار مفید هستند:

جینکوبیلوبا

دلیلی وجود دارد که مکمل های جینکوبیلوبا، یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در اروپا و آمریکا هستند. جینکوبیلوبا، مزایای درمانی بسیاری دارد که یکی از آنها توانایی اش در افزایش قدرت حافظه است. بطور خاص، مطالعات علمی، توانایی جینکوبیلوبا را برای کمک حافظه و تفکر افراد مبتلا به آلزایمر یا دمانس عروقی کشف کردند. این گیاه با محافظت از سلول های عصبی آسیب دیده توسط این اختلالات به بهبود یادگیری، فعالیت های روزانه، رفتار اجتماعی و کاهش احساس افسردگی کمک می کند. تست های آزمایشگاهی دیگری نیز نقش جینکوبیلوبا را در بهبود گردش خون در سیستم عصبی مرکزی نشان دادند که باعث عملکرد بهتر و رشد کلی مغز می شود.

مکانیزم اثر برگ های جینکوبیلوبا بعلت حضور دو نوع ماده شیمیایی به نام فلاونوئیدها و ترپنوئیدهاست که حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با رادیکال های آزاد هستند که در بروز اختلالاتی مانند آلزایمر و زوال عقل نقش دارند. مطالعاتی که اثربخشی جینکوبیلوبا را در تقویت حافظه افراد مسن تایید می کنند، همچنان امیدوارکننده هستند.

جینسینگ

تست های آزمایشگاهی نشان دادند که جینسینگ چگونه برای اختلال حافظه مفید است. موش هایی که به آنها عصاره جینسینگ داده شده بود، پیشرفت های قابل توجهی را در آزمایش ماز آبی موریس از خود نشان دادند و مشخص شد که جینسینگ، فعالیت های انتقال دهنده های عصبی که باعث تقویت حافظه می شوند را فعال می کند.

رزماری

این گیاه، چیزی فراتر از یک ادویه معطر است. رزماری بطور سنتی برای بهبود حافظه مورد استفاده قرار می گرفته است. علم از این سنت حمایت می کند، چون مانند جینکوبیلوبا در تست های آزمایشگاهی ثابت شده که رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند. یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از رزماری در آروماتراپی می تواند سطوح کورتیزول و در نتیجه میزان اضطراب را کاهش دهد. مطالعه دیگری نیز استفاده از رزماری را به همراه سایر روغن های ضروری برای کاهش استرس و افزایش تمرکز و قدرت حافظه در دانشجویان پرستاری تایید کرد.

مریم گلی

کارشناسان معتقدند مریم گلی حاوی مواد فعالی است که مواد شیمیایی که باعث انتقال پیام های عصبی در داخل مغز می شوند را افزایش می دهد. هنگامی که دانشمندان دانشگاه نیوکاسل و نورثومبریا ۴۴ نفر را آزمایش کردند و به تعدادی از آنها مریم گلی و به بقیه دارونما دادند. نتایج نشان داد افرادی که به آنها مریم گلی داده شده بود، در آزمون یادآوری کلمات، بهتر عمل کردند. آنها به مزایای بالقوه مریم گلی برای بیماران مبتلا به آلزایمر نیز اشاره کردند. آزمایشات نشان داده اند که مریم گلی، همان مواد شیمیایی را در مغز افزایش می دهد که با ابتلای فرد به آلزایمر کاهش می یابند.1

سعد کوهی

خیلی از افراد به خاطر کندذهنی دچار مشکلات روحی و آسیب‌های روانی شدیدی می‌شوند. اکثراً به دنبال راهی برای درمان این موضوع و جلوگیری از کندذهنی از داروهای شیمیایی و کارهای بی‌ثمر استفاده می‌کنند. درحالی‌که طب سنتی بهترین راه‌ها را برای این دسته از افراد توصیه می‌کند که تأثیر بسیار بالایی درروند کاهش کندذهنی و فراموشی زودرس دارند.
برای رفع این مشکل طب سنتی توصیه می‌کند که به مدت 6 هفته هرروز صبح و طبق نظر پزشک طب سنتی مقداری سعد کوفی ( پودر سعد کوفی ) را به همراه کمی مویز خشک‌شده و البته پودر زعفران میل کنید. بعد از گذشت این مدت شما اثرات این محلول را متوجه خواهید شد.

آویشن

آویشن طبیعت بسیار گرمی دارد. همین طبیعت گرم برای تحریک سلول‌های عصبی و مغزی بسیار مفید هست. اکثر متخصص های طب سنتی دم نوش آویشن را به عنوان یک دمنوش گیاهی برای تقویت حافظه پیشنهاد می‌کنند. اگر هم برای مشکلات تنفسی و همچنین آسم دنبال یک دم‌کرده قوی هستید، دم‌کرده آویشن گزینه خوب هست.

اسطوخودوس

برخی افراد همیشه دچار سردرگمی و عدم کنترل اعصاب و فراموشی زودرس هستند و نمی‌توانند همه‌چیز را در ذهن خود نگه‌دارند. در بعضی‌اوقات هم دچار سردردهای خفیف عصبی نیز می‌شوند. پیشنهاد طب سنتی به شما این است که خشک‌شده گل اسطوخودوس را با کمی پودر کندر و مقداری عسل برای شیرین‌تر کردن آن مخلوط کنید و سپس مصرف نمایید.

نعناع فلفلی

اگر دوست دارید که یک نوشیدنی خوب و مفید در ابتدای روز و یا در هنگام عصر بنوشید و حس و حال خوبی داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از چای نعناع فلفلی است. نعناع فلفلی بسیار برای تقویت حافظه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت مفید است. پیشنهاد می‌کنیم که در هفته چندین بار از دم‌نوش نعناع فلفلی بنوشید.

بابونه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید از استرس فرار کنید و حتی بعد از یک روز کاری شدید نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید، متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که از بابونه به‌عنوان چای در ساعات پایانی شب استفاده کنید. کاهش اضطراب باعث می‌شود که سلول‌های مغزی بتوانند باقدرت بیشتری کار خود را انجام دهند. افزایش سطح عملکرد سلول‌های مغزی باعث افزایش حافظه و کاهش فراموشی می‌شود.2

چغندر       

با مقدار زیاد فسفر و قند این گیاه کمک زیادی به مغز و درک مطالب و خاطرات و ثبت و ضبط مطالب می کند . از سوی دیگر در درمان کم خونی و ضعف عمومی بدن بویژه در ناحیه سلولهای مغزی کمک می نماید . میزان فسفر 100 گرم ریشه چغندر 55 میلی گرم است .

خردل       

سبزی خردل غنی ترین منشا اهک غذایی است . از نظر ویتامین آ وث و آهن و کلسیم بسیار غنی است . طبیعت گرم و تند و تیز و وجود اسانس فرار و معطری که در خردل و دانه های ان وجود دارد این گیاه را جهت تحریک سلولهای معده مناسب ساخته است.

زعفران     

شهرت زیادی در تقویت اعصاب ،کمک به تحریک سلولهای مغزی و تقویت آن و همچنین تقویت حافظه دارد . ابن سینا حکیم عالیقدر مصرف زعفران را با کمی کندر و عسل به صورت خمیر جهت رفع کندی ذهن تجویز کرده است .
 
این گیاه گرم وخشک بوده دارای خاصیت شادی بخش وتقویت کننده حواس و مغز و تنظیم کننده سلسله اعصاب می باشد . زعفران خواب اور بوده و در رفع تشنج که منشا آن تحریکات مغز می باشد بسیار موثر است جهت تقویت حافظه 4 گرم زعفران با 10 گرم کندر و 10 گرم زنجفیل  را ساییده و با 100 گرم عسل به صورت قرص در اورید .3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.dryazdian.com
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها