خانه » همه » سلامت » آلرژی چشمی

دانلود کتاب های امتحان شده

آلرژی چشمی

آلرژی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

احساسی بدی است وقتی که حس کنیم انگار چیزی داخل چشم‌هایمان رفته است ولی در حقیقت چیزی آنجا نیست. اگر چشم‌ها قرمز و تحریک شده هستند ولی در عین حال جسم خاصی درون آن‌ها دیده نمی‌شود، احتمالاً فرد به آلرژی چشم (eye allergy) مبتلا شده است.


آلرژی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

آلرژی چشمی

اکثر بیماری ها و عارضه هایی که برای چشم به وجود می آید خطرناک نبوده و بیشتر آزار دهنده هستند. نوعی از آلرژی چشمی به نام  vernal keratoconjunctivitis ممکن است باعث به وجود آمدن زخم بر روی قرنیه و ایجاد مشکلاتی برای بینایی فرد شود.

آب ریزش از چشم ها و خارش معمولاً نشان دهنده آلرژی چشمی هستند. استفاده از آنتی هیستامین ضد احتقان های موضعی برای رفع قرمزی، پف و خارش چشم مفید و ایمن است. حتی می توان از آن ها برای درمان این مشکلات چشمی استفاده کرد.

استفاده از استروئید های موضعی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک صورت پذیرد.

اگر در مورد وضعیت یا شرایط پیش آمده برای چشم هایتان شک دارید بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی شدید چشمی علائمی به دنبال دارد که بسیار ناراحت کننده است. یکی از رایج ترین دلایل مراجعه فرد به پزشک متخصص چشم پزشکی یا متخصص آلرژی است. گاهی اوقات، آلرژی های چشمی ممکن است حتی باعث آسیب به چشم می شود. حتی قدرت بینایی فرد را به خطر بیندازد.1
 

انواع حساسیت و آلرژی چشم

به طور کلی حساسیت و آلرژی چشم به پنچ نوع تقسیم می شود:
 

۱- کونژکتیویت آلرژیک فصلی

به طور معمول در افراد حساس به گرده گیاهان و سایر آلرژن های فصلی بروز می یابد و شیوع این نوع آلرژی چشم  بیشتر در فصل بهار و پاییز است.
 

۲- کونژکتیویت آلرژیک در طول سال

علائم و عوارض این نوع حساسیت چشم در طول سال مشاهده می شود. به نظر می آید عوارض این نوع آلرژی در اثر تماس با مواد حساسیت زای داخل خانه باشد!
 

۳- کراتوکونژکتیویت آتوپیک

شیوع این نوع حساسیت چشم بیشتر در سنین ۲۰ تا ۵۰ سال مشاهده می گردد!  اغلب این نوع آلرژی در اثر هر دو آلرژن های خارج خانه و یا داخل خانه بروز می یابد. علائم بیماری کراتوکونژکتیویت آتوپیک اغلب مزمن هستند.
 

۴- کراتوکونژکتیویت بهاری (Vernal Keratoconjunctivitis)

این نوع آلرژی چشم اغلب در سنین ۲ تا ۲۰ سال مشاهده می شود. پسرها (و یا آقایان) ۳ برابر دختران (و یا خانم ها) به این بیماری مبتلا می شوند! شیوع  بیماری کراتوکونژکتیویت بهاری بیشتر در مناطق با آب و هوای گرم و خشک می باشد. آلرژن های داخل خانه و همچنین خارج خانه می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.
 

 ۵- کونژکتیویت پستانکی غول آسا (Giant papillary conjunctivitis)

این نوع از آلرژی چشم نوعی آلرژی چشم در اثر مراقبت های پزشکی و استفاده از دارو می باشد.2

آلرژی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

عوامل ایجاد حساسیت و آلرژی چشم

مواد حساسیت زای مختلفی می تواند سبب بروز و یا تشدید علادم آلرژی چشم در انسان شود.
 

آلرژن های خارج خانه

اسپور قارچ ها، گرده درختان، چمن ها و علف های هرز آلرژی زا.
 

آلرژن های داخل خانه

مایت یا هیره گردوغبار منزل، هاگ یا اسپور کپک ها و مواد حساسیت زای ناشی از حیوانات خانگی.

سایر مواد حساسیت زا مانند دود سیگار، عطر و ادکلن، دود ناشی از وسایل نقلیه2
 

علائم آلرژی چشمی

علائم رایج به وجود آمده در نتیجه آلرژی های چشمی شامل التهاب ملتحمه چشم می شود که در نتیجه واکنش چشم به آلرژن ها است. التهاب باعث بزرگ تر شدن رگ ها خونی در ملتحمه (congestion) شده و ظاهر چشم ها قرمز رنگ خواهد شد. البته علائم حساسیت چشمی یکسان نخواهد بود. حتی ممکن است در سطوح مختلفی از خفیف تا شدید بروز پیدا کند. گاهی اوقات منجر به خروج ترشحات از چشم شود.
 

خروج ترشحات چشم

زمانی که ترشحات داخل چشم زیاد شد، چشم شروع به تخلیه آن ها می کند. مایع تخلیه شده از چشم ممکن است شفاف و آبکی همانند اشک بوده یا در صورت ابتلای فرد به عفونت، ضخیم و کدر باشد.

علت های متعددی برای خروج مایعات از چشم وجود دارد و ممکن است یک واکنش حساسیتی یا حتی عفونت باشد. زیرا واکنش های آلرژیک نیز می تواند به طور همزمان باعث خارش چشم و آب ریزش چشم ها شود. همچنین آلرژی و عفونت هر دو می توانند باعث قرمزی و تغییر رنگ چشم شوند.

معمولاً تخلیه مایعات از چشم ممکن است با علائم زیر نیز همراه باشد:

سوزش

تاری دید

درد چشم

قرمزی چشم

گاهی اوقات فرد ممکن است در نتیجه عفونت، دچار فوتوبیا (حساسیت به نور) شود. ناگفته نماند که تخلیه آب و مایعات اضافی چشم مورد خطرناکی نبوده و معمولاً به راحتی قابل درمان است.1
 

کنترل و درمان آلرژی چشمی

مانند همه‌ی انواع آلرژی قدم نخست این است که از ماده‌ی آلرژی‌زا هرچه که هست دوری کنیم. برای کاهش تماس با ماده‌ی آلرژی‌زا در فضای باز کارهای زیر را انجام دهیم:

تا حد ممکن در داخل ساختمان بمانیم. اگر به گرده گیاهان حساسیت داریم، در اواسط صبح و هنگام غروب و هنگام وزش باد که بیشترین تعداد گرده گیاهان در هوا وجود دارد در اتاق بمانیم.

از هواکش‌ها، بخصوص هواکش‌های کارگذاشته شده در پنجره‌ها استفاده نکنیم زیرا گرده‌ها را به داخل می‌کشند.

وقتی به فضای باز می‌رویم از عینک یا عینک آفتابی استفاده کنیم تا تماس مواد با چشم کمتر شود.

سعی کنیم چشم خود را نمالیم، مالش چشم باعث آزردگی بیشتر و بدتر شدن وضع می‌شود.

برای کم کردن احتمال تماس با ماده‌ی آلرژی‌زا در ساختمان و فضای بسته موارد زیر را رعایت کنیم:

پنجره‌ها را بسته نگه داریم و در ساختمان و خودرو از سیستم تهویه‌ی مطبوع استفاده کنیم. همچنین سیستم تهویه‌ی مطبوع باید به‌ طور مرتب تمیز شود.

برای کاهش مایت‌ها بخصوص در محل خواب تلاش کنیم. از ملحفه‌ها و روکش‌های رختخواب ضد‌ مایت استفاده کنیم و آنها را به‌طور‌ منظم با آب گرم (بالای 50 درجه سانتیگراد) بشوییم.

برای کاهش موجودات از نوع قارچ و کپک، رطوبت اتاق‌ها را پایین (بین 30 تا 50 درصد) نگه داریم. حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و زیرزمین را مرتب تمیز کنیم. اگر قارچ یا کپک در جایی مشاهده کردید پس از پاکیزه کردن محل، آنجا را با مایع سفیدکننده‌ی 5 درصد بشویید.

برای پاکیزه نمودن زمین به‌جای گردگیری یا جاروی خشک از تی یا زمین‌شوی مرطوب استفاده کنید.

کم‌کردن تماس با ماده‌ی آلرژی‌زا وقتی با حیوان خانگی تماس داریم مستلزم رعایت موارد زیر است:

پس از نوازش هر حیوان خانگی در اسرع وقت دستمان را بشوییم.

اگر از آلرژی خود به حیوان خانگی خاصی مطمئن هستیم، آن حیوان را بیرون از ساختمان نگه داریم. اگر مجبور هستیم حیوان را در خانه نگه داریم، اجازه ندهیم که حیوان به اتاق خواب برود که حداقل در ساعت‌های خواب با ماده‌ی آلرژی‌زا تماس نداشته باشیم.

سعی کنیم جریان هوا طوری باشد که هوا از بقیه‌ی بخش‌ها به اتاق خواب نیاید. به جای فرش، کف اتاق سرامیک یا پارکت باشد و آن را به طور مرتب تمیز کنیم.
 
آلرژی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟
 

کنترل دارویی آلرژی چشمی

اشک مصنوعی گزینه‌ی خوبی است برای کسانی که چشم‌هایشان نسبتاً خشک است. اشک مصنوعی به شستن چشم‌ها از ماده‌ی آلرژی‌زا و کاهش علائم آلرژی کمک می‌کند. قطره‌ی چشمی دکونژستانت باعث کاهش قرمزی چشم و قرص آنتی‌هستامین باعث کم شدن خارش چشم می‌شود.

پزشک معالج ممکن است علاوه بر داروهای فوق از انواع دیگر قطره چشمی (آنتی‌هیستامین، کورتون، ضدالتهاب غیرکورتونی و…) یا قرص آنتی‌هیستامین بدون خواب‌‌آلودگی تجویز نماید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.allergycomnet.ir
3.www.abidipharma.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها