خانه » همه » سلامت » آلرژی کنه گرد و غبار

دانلود کتاب های امتحان شده

آلرژی کنه گرد و غبار

راجع به آلرژی کنه گرد و غبار چه میدانید؟

آلرژی مایت گرد و غبار واکنشی آلرژیک به حشرات ریزی است که معمولا در گرد و غبار خانه زندگی می کنند. حساسیت مایت گرد و غبار شامل مواردی مانند عطسه و آبریزش بینی است که برای تب یونجه نیز شایع است.


راجع به آلرژی کنه گرد و غبار چه میدانید؟

آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی گرد و غبار یک واکنش آلرژیک به ذرات ریزی است که معمولاً در گرد و غبار خانگی زندگی می کنند. علائم آلرژی در مورد گرد و غبار شامل موارد رایج تب یونجه مانند عطسه و آبریزش بینی است. بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت کنه گرد و غبار علائم آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را تجربه می کنند.

کنه های گرد و غبار بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. کنه های گرد و غبار، سلول های پوستی مرده و ریخته شده از بدن آدم هارا می خورند. آن ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند. در بیشتر خانه ها مواردی از قبیل ملافه، مبلمان اثاثه یا فرش محیطی ایده آل برای این نوع کنه ها هستند.

با انجام راهکارهای برای کاهش تعداد کنه های گرد و غبار در خانه، می توانید این کنه ها را کنترل کنید.

بعضی اوقات برای تسکین علائم و مدیریت آسم، داروها یا سایر روش های درمانی ضروری می باشد.1
 

علت آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی هنگامی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی مانند گرده، شوره حیوان خانگی یا کنه های گرد و غبار واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی را تولید می کند که شما را از مهاجمان ناخواسته محافظت می کند و می تواند باعث بیماری و عفونت شود.

قرار گرفتن طولانی مدت یا منظم در معرض آلرژن می تواند باعث التهاب مداوم (مزمن) شود. کنه های گرد و غبار مواد آلی مانند سلول های پوستی مرده و جدا شده از سطح بدن انسان ها را می خورند و آب مورد نیاز خود را از رطوبت موجود در جو جذب می کنند.

گرد و غبار خانگی حاوی مدفوع و اجساد پوسیده کنه ها می باشد. اجساد و مدفوع آن ها حاوی پروتئین های به نام “آوار – debris” است که محرک و مقصر آلرژی در گرد و غبار هستند.1

راجع به آلرژی کنه گرد و غبار چه میدانید؟

نشانه ها

علائم آلرژی کنه گرد و غبار ناشی از التهاب بینی عبارتند از:

عطسه

آبریزش بینی

خارش و قرمزی چشم 

 آبریزش اشک از چشم

گرفتگی بینی

خارش بینی، سقف دهان یا گلو

سرفه

فشار و درد صورت 

تورم و کبودی زیر چشم 

در کودکان ، مالش مکرر بینی

اگر آلرژی کنه گرد و غبارمنجر به آسم شود ، ممکن است موجب علائم زیر شود :

اشکال در تنفس

تنگی یا درد در ناحیه قفسه سینه

شنیدن صدای سوت یا خس خس هنگام بازدم

مشکل در خواب به علت تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه

حملات سرفه یا خس خس سینه که توسط یک ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایجاد شود

حساسیت کنه گرد و غبار می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد .در موارد خفیف آلرژی کنه گرد و غبار ممکن است موجب آبریزش بینی ، آبریزش چشم و عطسه شود. در موارد شدید این بیماری ممکن است باعث عطسه مداوم، سرفه، احتقان، فشار صورت و یا حمله شدید آسمی شود.2
 

زمان مناسب مراجعه به پزشک

برخی علائم و نشانه های آلرژی کنه گرد و غبار مانند آبریزش بینی و عطسه، شبیه به علائم سرماخوردگی می ماند . گاهی اوقات تشخیص اینکه دچار سرماخوردگی شده اید یا آلرژی بسیار سخت است . اگر این علائم بیش از یک هفته به طول انجامید ، ممکن است دچار آلرژی شده باشید .

اگر علائم تان شدید بود (مانند احتقان بینی شدید، اختلال در خواب یا خس خس سینه ) به دکتر مراجعه کنید. اگر خس خس سینه یا تنگی نفس به سرعت در حال تشدید است و یا اگر با انجام حداقل فعالیت دچار تنگی نفس شدید با مرکز فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.2
 

آشنایی با عوامل خطرساز آلرژی مایت گرد و غبار

 

· داشتن سابقه خانوادگی حسایست

اگر اعضای خانواده آلرژی داشته باشند، احتمال بیشتری برای ایجاد حساسیت به مایت های در شما وجود دارد.

راجع به آلرژی کنه گرد و غبار چه میدانید؟
 

· قرارگیری در معرض مایت گرد و غبار

قرارگیری در معرض سطوح بالای مایت های گرد و غبار، به ویژه در ابتدای زندگی، ریسک ایجاد را افزایش می دهد.

در طول دوران کودکی یا ابتدای نوجوانی احتمال بیشتری برای ایجاد مایت وجود دارد.3
 

عوارض

 

· عفونت های سینوسی

التهاب در حال پیشرفت بافت ها در مجاری بینی ناشی از آلرژی  می تواند حفره هایی که به مجاری بینی مرتبط هستند را مسدود کند. این انسدادها می توانند احتمال ایجاد عفونت های سینوسی را افزایش دهند.
 

· آسم

افراد مبتلا به آسم و حساسیت مایت ، اغلب برای مدیریت نشانه های آسم با دشواری روبرو هستند. آنها ممکن است در خطر حملات آسم باشند که نیازمند درمان پزشکی فوری است.3
 

تشخیص آلرژی مایت گرد و غبار

پزشک شما ممکن است براساس علائم و پاسخ های شما به سوالات در مورد فضای خانه ، شما را مظنون به آلرژی مایت گردوغبار تشخیص دهد.

اگر به چیزی در هوا آلرژی داشته باشید، پوشش مجاری بینی متورم می شود و ممکن است رنگ پریده یا آبی رنگ به نظر برسد.

اگر هنگام رفتن به رختخواب یا در حین تمیز کردن، هنگامی که آلرژن های مایت گردوغبار به صورت موقت وارد هوا می شوند، علائم بدتر شود، ممکن است پزشک شما را مظنون به حساسیت مایت تشخیص دهد. اگر حیوان خانگی داشته باشید ممکن است تعیین علت آلرژی دشوارتر شود، به خصوص اگر حیوان خانگی در اتاق خواب شما بخوابد.
 

• آزمایش پوست آلرژی

پزشک ممکن است انجام آزمایش پوست آلرژی را برای تعیین اینکه به چه چیزی حساسیتی دارید، پیشنهاد دهد.
 

• آزمایش خون آلرژی

بعضی از افراد نمی توانند آزمایش پوستی را انجام دهند، زیرا آنها دارای بیماری پوستی هستند و یا دارویی مصرف می کنند که می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان جایگزین، پزشک شما ممکن است آزمایش خونی را تجویز کند که بین پادتن های خاص ایجادکننده آلرژی و انواع آلرژن های رایج، از جمله مایت گردوغبار، حایلی ایجاد می کند. این آزمایش همچنین می تواند نشان دهد که چه مقدار به یک آلرژن حساسیت دارید.3
 

درمان آلرژی کنه گرد و غبار

اولین روش درمانی برای کنترل آلرژی در مورد گرد و غبار، جلوگیری از لکه های گرد و غبار است. با کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار ، می توانید از بروز واکنش های آلرژیک پیشگیری کنید. با این حال، از بین بردن کامل کنه های گرد و غبار از محیط غیرممکن است.

احتمال دارد در صورت نیاز برای کنترل علائم به داروها نیاز داشته باشید.
 

دارو های آلرژی

پزشک می تواند یکی از داروهای زیر را برای بهبود علائم آلرژی بینی تجویز کند:

راجع به آلرژی کنه گرد و غبار چه میدانید؟

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها، تولید یک ماده شیمیایی سیستم ایمنی را که در یک واکنش آلرژیک فعال است، کاهش می دهند. این دارو ها باعث تسکین خارش، عطسه و آبریزش بینی می شوند.

قرص های بدون نسخه آنتی هیستامین، مانند (Allegra) Fexofenadine، لوراتادین، Claritin، cetirizine (Zyrtec) و شربت آنتی هیستامین برای کودکان و اسپری بینی در دسترس هستند.
 

کورتیکو استروئیدها

کورتیکواستروئیدهایی که به عنوان اسپری بینی تجویز می شوند می توانند التهاب را کاهش داده و علائم تب یونجه را کنترل کنند.

کورتیکواستروئیدهای بینی مقدار دوز مصرفی کمی دارند و در مقایسه با کورتیکواستروئیدهای خوراکی عوارض جانبی کمتری بروز می دهند.
 

داروهای ضد احتقان

داروهای ضد احتقان می توانند به کوچک شدن بافت های متورم در قسمت های بینی کمک کرده و تنفس را راحت ترن. در برخی از قرص های ضد حساسیت بدون نسخه، آنتی هیستامین را با یک ماده ضدعفونی کننده ترکیب می شود. داروهای ضد احتقان خوراکی می توانند فشار خون را افزایش دهند.

برای همین در صورت ابتلا به فشار خون شدید، گلوکوم یا بیماری قلبی عروقی، نباید مصرف شوند. در مردانی که پروستات بزرگ شده دارند، این دارو می تواند شرایط را بدتر کند. در مورد مصرف این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید. مواد ضدعفونی کننده بدون نسخه که به عنوان اسپری بینی استفاده می شود، می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

اگر بیش از سه روز پشت سر هم از اسپری ضد احتقان استفاده کنید، ممکن است علائم  بدتر شوند.
 

اصلاح کننده های لکوترین

اصلاح کننده های لکوترین برخی مواد شیمیایی در سیستم ایمنی بدن را مسدود می کنند. پزشک ممکن است مونتلوکاست اصلاح شده لکوترین را (Singulair) تجویز کند که به صورت قرص مصرف می شود. عوارض جانبی احتمالی مونتلوکاست شامل عفونت تنفسی فوقانی، سردرد و تب است.
عوارض جانبی کمتر متداول آن شامل تغییرات رفتاری یا خلقی مانند اضطراب یا افسردگی می باشد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.sabzosalem.com
3.www.getzoop.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها