خانه » همه » خبر » آمریکا زهرش را ریخت

دانلود کتاب های امتحان شده

آمریکا زهرش را ریخت

دولت هلند پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام به‌صورت رسمی اعلام کرد که صادرات تجهیزات مهم تراشه‌سازی را به چین محدود می‌کند. هلند با این اقدام به ایالات متحده پیوسته است تا جلوی دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته گرفته شود. هلند اوایل سال ۲۰۲۳ در این زمینه با آمریکا توافق کرد، اما تاکنون این موضوع را به‌صورت رسمی اعلام نکرده بود.

ASML یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در زنجیره‌ی تأمین جهانی صنعت پردازنده است. ASML ابزارهای پیشرفته و گران‌قیمتی می‌سازد تا شرکت‌هایی مثل TSMC از طریق آن‌ها سراغ تولید پردازنده بروند. به موجب تحریم چین توسط هلند، صادرات تجهیزات پیشرفته‌ای که ASML می‌سازد متوقف خواهد شد. تمامی شرکت‌های تراشه‌ساز چین در صورت دسترسی نداشتن به تجهیزات ASML، برای تولید پردازنده‌های پیشرفته با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دولت ایالات متحده با محدودسازی صادرات تراشه به چین در تلاش است جلوی دست‌یابی این کشور به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته و استفاده از آن‌ها در تجهیزات نظامی را بگیرد. آمریکا سال گذشته تحریم‌های سختی علیه چین اعمال کرد، اما تا زمانی که چند کشور دیگر نظیر هلند به ایالات متحده ملحق نشوند، این تحریم‌ها اثرگذاری شدیدی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش ورج، هلند قبل از فرا رسیدن تابستان ۱۴۰۲ رسما قوانین جدیدی تصویب می‌کند تا با اتکا بر آن‌ها جلوی صادرات تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را به چین بگیرد. پس از تصویب قوانین جدید، شرکت‌ها برای صادرات به چین موظف‌اند مجوزهای ویژه‌ای دریافت کنند.

هلند به‌طور مشخص در تلاش است جلوی صادرات اسکنرهای DUV را به چین بگیرد. این اسکنرها برای تولید تراشه ضروری‌اند. شرکت ASML دستگاه‌های پیشرفته‌تری به نام اسکنر EUV نیز دارد که صادرات آن‌ها به چین از سال ۲۰۱۹ ممنوع شده است.

گفته می‌شود ایالات متحده افزون‌بر هلند با ژاپن نیز توافق کرده است تا صنعت تراشه‌ی چین بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، ژاپن هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است، اما احتمالا به‌زودی بیانیه‌ای در این زمینه منتشر می‌کند.

58321

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها