۱۳۹۷/۰۴/۱۲
–
۱۸۳۴ بازدید
عکسی از مدرسه رازی در دوره پهلوی منتشر شده که بیانگر وضعیت خوب آموزش و پرورش دوره پهلوی را به نمایش می گذارد؟
اگر چه عکسی که در زمینه بازدید دانش آموزان مدرسه رازی در فضای مجازی منتشر شده است، مشخص نیست مربوط به چه موضوعی می باشد(چرا که در حال حاضر در فضای مجازی تصاویری از این قبیل که عاری از واقعیت بوده و برای اهداف خاص منتشر می شود فراوان یافت می شود که به همین دلیل اعتماد به ادعای این قبیل فضاها را از بین برده است.) با این حال حتی اگر واقعیت داشته و چنین اردویی هم در آن زمان صورت گرفته باشد، ارتباطی به وضعیت آموزش و پرورش زمان پهلوی ندارد، چرا که مدرسه رازی نه یک مدرسه دولتی بلکه مدرسه ای فرانسوی بود که توسط فرانسوی ها و با اهداف چندگانه عمدتا استعماری از جمله ترویج فرهنگ فرانسوی و نیز شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد و نخبه ایرانی و در نهایت یافتن جای پای نفوذ در کشور، تاسیس شده و حتی کلنگ احداث آن را ژنرال دوگل، رئیس جمهور فرانسه در تهران بر زمین زد و به همین دلیل اردویی که چنین مدرسه ای با اهداف خاص برگزار نماید، حداکثر می تواند نشانگر این باشد که بخشی از آموزش و پرورش کشور ما در دوران پهلوی، تابعی از سیاست های کشورهای استعمارگری همچون فرانسه بوده است و این سیاستی بود که رژیم وابسته پهلوی در مدرسه و دانشگاه آن را دنبال می کرد، به قول مقام معظم رهبری « هدف اول، با سواد کردن جوانان نبود. هدف اول، ساختن و پرداختن جوانان به شکلی بود که در جهت پیوستن هرچه سریعتر به قطبهای استعمار و استکبار جهانی – یعنی در جهت نوکری – به دستگاهها کمک کنند. در این دستگاهها، آن کسی عزیزتر بود که نوکرتر باشد. فکر مستقل و آزاد و انسان سازنده مطلوب نبود؛ چون دولتها، دولتهایی بودند که اساس کارشان بر وابستگی به بیگانهها بود.»( بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسؤولان ستاد برگزاری دههی فجر، 11/10/1369) ضمن اینکه وضعیت نظام آموزش و پرورش در دوران پهلوی به اندازه ای فجیع بود که هیچ توفیقی در زمینه رشد علمی وجود نداشت و اکثر مردم ایران از بی سوادی رنج می بردند، به طوری که نرخ باسوادی در مقطع پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زیر 50 درصد بود و ما در زمینه های مختلف، نیازمند بیگانگان بودیم از جمله در کشور هزاران پزشک هندی و فیلیپینی مشغول بودند که علاوه بر نداشتن تخصص و مهارت کافی، به دلیل آشنا نبودن به زبان، باعث مشکلات فراوانی برای مردم می شدند که گاه جان آنها را به خطر می انداخت.(رک: مقایسه وضعیت علمی کشور در دوران پهلوی و پس از انقلاب، خبرگزاری فارس، www.farsnews.com/news/13931106000996 )از این رو شما به کسانی که با ارائه یک عکس، سعی می کنند تصویری رویایی از وضعیت آموزش و پرورش در دوران پهلوی را ارائه نمایند، متذکر شوید که یک عکس، آن هم عکسی که حداکثر می تواند به عنوان بازدید یک مدرسه تحت مدیریت بیگانگان از مراکز علمی آن کشور باشد، هرگز نمی تواند بیانگر وضعیت علمی و نظام آموزش و پرورش در آن مقطع باشد و حتی بالعکس می تواند نمایانگر انحطاط آن مقطع باشد، چرا که در آن دوران، برای بازدید از مراکز علمی، باید فرسنگ ها راه پیموده و میلیون ها هزینه می شد تا دانش آموزان در کشورهای به اصطلاح پیشرفته غربی، با مراکز علمی آشنا شوند در حالی که امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی، در بسیاری از شهرها، دهها مرکز علمی و تحقیقاتی وجود دارد که دانش آموزان با کمترین هزینه ها با این مراکز آشنا می شوند.