خانه » همه » آموزشی » آيا انتقال بيماري كشنده مي تواند موجب قصاص شود ؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آيا انتقال بيماري كشنده مي تواند موجب قصاص شود ؟

افرادي‌ داراي‌ بيماري هاي‌ لاعلاج ، كشنده‌ و مسري‌ هستند، از طرفي‌ با توجه‌ به‌ اين‌ كه‌ برخي‌ ويروس هاسبب‌ نقص‌ و اختلال هايي‌ در سيستم هاي‌ بدن‌ مي شود در صورتي‌ كه‌ فرد داراي‌ بيماري‌ كشنده‌ عمدا ديگري‌ را آلوده‌ كند و فرد آلوده‌ در اثر همين‌ بيماري‌ فوت كند آيا كشنده‌ بودن‌ بيماري‌ آلت‌ قتاله‌ محسوب‌ مي شود و آيا وي‌ مرتكب‌ قتل‌ شده‌ و ضامن‌ مي باشد؟
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيد علي‌ خامنه اي
 
در فرض‌ سؤال‌ اگر فوت‌ مستند به‌ بيماري‌ مذكور (كه‌ شخصي‌ عمدا وارد بدن‌ متوفي‌ كرده )باشدحكم‌ قتل‌ را دارد.
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ محمدتقي‌ بهجت
 
ظاهر اين‌ است‌ كه‌ از باب‌ تسبيب‌ باشد نه‌ قتل‌ مباشري‌ ولي‌ اقسام‌ عمد و شبه‌ عمد و خطاء در آن مي آيد و همچنين‌ موارد ثبوت‌ ضمان‌ و لا ثبوت‌ آن .
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ محمد فاضل‌ لنكراني
 
در فرض‌ سؤال‌ كه‌ بيمار عمدا ديگري‌ را آلوده‌ مي كند و فوت‌ ديگري‌ مستند به‌ اوست‌ وي‌ مرتكب قتل‌ شده‌ است‌ و بعيد نيست‌ در صورتي‌ كه‌ علم‌ به‌ موضوع‌ داشته‌ است‌ از مصاديق‌ قتل‌ عمدي‌ باشد.
 
آيت الله صانعي  در پاسخ به اين سئوال كه اگر فردي با علم به اين كه مبتلا به بيماري كشنده ايدز است و مبتلايان به اين بيماري در آينده اي نه چندان دور جان خود را از دست مي دهند و نيز با علم به اين كه يكي از شايع ترين راه هاي انتقال اين بيماري به افراد ديگر از طريق برقراري تماس جنسي است، عملا با برقراري تماس نامشروع جنسي با ديگر افراد جامعه به قصد مبتلا كردن آنها به بيماري ايدز عده اي را به اين بيماري دچار كند، هر چند تا به حال هم كسي از اين مبتلاشدگان توسط فرد مورد نظر نمرده باشند، چه كيفري مقرر است؟ گفت: اين گونه اعمال جزو معاصي كبيره است كه تعزير و مجازات دارد و اگر متوجه احتمال تلف شدن و مردن طرف بوده و اين امر پزشكي و بهداشتي را مي دانسته با فرض مردن بيمار، جرمش قتل عمد مي باشد و موجب قصاص است .
 
اگر كسي‌ مبتلا به‌ ويروس‌ ايدز باشد و از بيماري‌ خود خبر نداشته‌ و عملي‌ انجام‌ دهد كه‌ موجب‌ انتقال ويروس‌ به‌ فرد ديگري‌ شود كه‌ منجر به‌ مرگ‌ وي‌ گردد، آيا قتل‌ از نوع‌ خطاي‌ محض‌ است‌ يا شبه‌ عمد؟
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ ناصر مكارم‌ شيرازي
 
«در صورتي‌ كه‌ قتل‌ عرفا به‌ او اسناد داده‌ شود از قبيل‌ شبه‌ عمد است .»
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيد عبدالكريم‌ موسوي‌ اردبيلي
 
«در مفروض‌ سؤال ، ظاهرا شبه‌ عمد است .»
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ حسين‌ نوري‌ همداني‌
 
«در فرض‌ مسأله‌ قتل‌ از نوع‌ خطاي‌ محض‌ است .»
 
يكي‌ از راه هاي‌ انتقال‌ بيماري هاي‌ كشنده‌ و مسري‌ خوني‌ (مانند ايدز) استفاده‌ از وسايل‌ تزريق‌ يا تيغ مشترك‌ مي باشد كه‌ طبق‌ مقررات‌ و ضوابط جاري‌ كشور ممنوع‌ مي باشد اگر آرايشگر يا آمپول‌ زن‌ يا… دراثر بي احتياطي‌ و بي مبالاتي‌ در استفاده‌ از وسايل‌ انتقال‌ دهنده‌ ميكروب‌ باعث‌ آلوده‌ شدن‌ خون‌ افراد و درنهايت‌ فوت‌ آن ها شود حكم‌ ضمانت‌ آرايشگر يا آمپول‌ زن‌ يا… در دو فرض‌ آگاهي‌ وي‌ از آلودگي‌ وسيله مشترك‌ و مسري‌ بودن‌ آن‌ و عدم‌ آگاهي‌ وي‌ چيست ؟ و نيز تكليف‌ ديه‌ فرد فوت‌ شده‌ چيست ؟
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ محمدتقي‌ بهجت
 
با استناد فوت‌ به‌ تقصير آرايشگر يا آمپول‌ زن‌ او ضامن‌ ديه‌ است .
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيد علي‌ سيستاني
 
اگر استعمال‌ كننده‌ آگاه‌ به‌ آلوده‌ بودن‌ وسيله‌ بوده‌ و مي دانسته‌ كه‌ اين‌ گونه‌ استعمال‌ عادتا سبب‌ فوت مي شود حق‌ قصاص‌ براي‌ اولياي‌ مقتول‌ ثابت‌ است‌ در غير اين‌ صورت‌ استعمال‌ كننده‌ ضامن‌ ديه‌ است و بايد كفاره‌ هم‌ بدهد.
 
آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيد عبدالكريم‌ موسوي‌ اردبيلي
 
پس‌ از اثبات‌ استناد مرض‌ يا فوت‌ به‌ اين‌ عمل‌ در مفروض‌ سؤال‌ كه‌ استفاده‌ كننده‌ از وسايل ،بي احتياطي‌ و بي مبالاتي‌ داشته‌ ضامن‌ است‌ ولو علم‌ به‌ آلودگي‌ نداشته‌ باشد.
 
حقوق تطبيقي:
 
مردي که ابتلا خود به بيماري HIV را هنگام ارتباط جنسي با چند زن، مخفي کرده بود، به جرم قتل از نوع درجه يک محکوم شد.به گزارش شبکه «ايرانتو»، Johson Aziga ، 52 ساله، که اهل شهر هميلتون کانادا است، باعث مرگ دو نفر از 11 شريک جنسي خود شده است.
 
7 تن از آنان نيز به ايدز مبتلا شده و وضعيت 2 نفر ديگر در دست بررسي است.با اينکه وي از سال 1996 در جريان ابتلاي خود به اين بيماري بوده، اما قربانيان خود را از آن آگاه نکرده بود.شرکاي جنسي ازيقا، از همکاران اداري يا زناني بودند که او در بار يا کلوپ هاي شبانه ملاقات مي کرد.
 
حکم قتل از نوع درجه يک براي سوءرفتار شديد جنسي منجر به مرگ و همچنين بخطر انداختن زندگي 9 زن ديگر، براي اولين بار در کانادا صادر مي شود.
 
دادستان پرونده اعلام کرد، Aziga که خود از کارکنان سابق وزارت دادگستري است، طي شش ماه بازجويي و محاکمه، رفتاري بسيار متکبرانه و سنگدلانه داشته است.مطابق قوانين کانادا ،وي به اشد مجازات، يعني حبس ابد محکوم مي شود.
 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها