خانه » همه » سلامت » آیا استفاده از جوش شیرین، برای موها مفید است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا استفاده از جوش شیرین، برای موها مفید است؟

آیا می‌توان جوش شیرین را به جای شامپو استفاده کرد؟

امروزه بسیاری از افراد برای شستشوی موهای خود به استفاده از مواد طبیعی روی آورده‌اند، یکی از این مواد که این روزها در سایت‌ها به استفاده از آن توصیه می‌شود، جوش شیرین است. در این نوشتار به بررسی معایب و مزایای احتمالی جایگزین نمودن جوش شیرین با شامپو خواهیم پرداخت.


آیا می‌توان جوش شیرین را به جای شامپو استفاده کرد؟
توصیه‌های پزشکی برای داشتن موهایی سالم و زیبا
 
چکیده
امروزه بسیاری از افراد برای شستشوی موهای خود به استفاده از مواد طبیعی روی آورده‌اند، یکی از این مواد که این روزها در سایت‌ها به استفاده از آن توصیه می‌شود، جوش شیرین است. در این نوشتار به بررسی معایب و مزایای احتمالی جایگزین نمودن جوش شیرین با شامپو خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 1110/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آیا می‌توان جوش شیرین را به جای شامپو استفاده کرد؟
 مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

آیا استفاده از جوش شیرین، برای موها مفید است؟

از وقتی که شعار “زندگی بدون شامپو” محبوبیت یافته، جوش شیرین نیز به عنوان یکی از جایگزین‌های شامپو معرفی شده است. افرادی که از جوش شیرین برای شستشوی موهایشان استفاده می‌کنند، می گویند این ماده، چربی‌ها را از سرشان زدوده و موهایشان را نرم و درخشان می‌سازد. اما باید توجه داشت استفاده از جوش شیرین برای شستشوی مو، خالی از اشکال نبوده و برخی افراد پس از استفاده‌ی طولانی مدت از آن از بروز مشکل برای موهایشان شکایت کرده‌اند.

پژوهش‌های علمی در این زمینه چه می‌گویند؟

هیچ مدرک علمی، نرم و درخشان کنندگی موها توسط جوش شیرین را تأیید نمی‌نماید. در عوض شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند جوش شیرین موجب آسیب به مو و تحریک پوست می‌گردد.
متوسط pH پوست سر 5.5 و متوسط pH ساقه‌ی مو 3.67 می‌باشد. حفظ این سطح از pH برای سلامت موها ضروری است و این در حالی است که pH جوش شیرین 9 است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مواد یا شامپوهایی که سطح pH بالایی دارند می‌توانند مشکلات زیر را بوجود آورند:
•    آسیب به کوتیکول مو (سطحی‌ترین لایه ساقه مو)
•    شکسته شدن مو
•    مجعد شدن موها
•    خارش

همچنین باید توجه داشت که سطح طبیعی pH پوست بدن نیز 5.5 است. یک مطالعه دریافت که صابون آلکالین (9.5 pH)، چربی پوست بدن را به شدت کاهش داده و موجب تحریک و خارش پوست می‌شود.
بیشتر شواهدی که مزایای استفاده از جوش شیرین را تأیید می‌کنند، در حقیقت گزارش‌های فردی است. باید توجه داشت که ممکن است استفاده از جوش شیرین، برای مرتبه‌های اول مزایایی داشته باشد چرا که مواد و شامپوهایی که pH بالایی دارند، چربی‌ها را بهتر از سر می‌زدایند، اما در طولانی مدت با از بین بردن چربی طبیعی پوست و مو موجب تحریک و خارش می‌شوند.

ارزیابی شعار “زندگی بدون شامپو”

شعار “زندگی بدون شامپو” پیشنهاد می‌کند که جوش شیرین را به جای شامپو برای شستشوی سرتان استفاده کرده و برای تنظیم pH پس از استفاده از جوش شیرین سر خود را با سرکه سیب بشویید.
 
ادعاهایی که مدعیان شعار “زندگی بدون شامپو” مطرح می‌کنند. آیا ادعایشان صحیح است؟ مشکل حرفشان کجاست؟
رقیق کردن جوش شیرین با آب موجب کاهش pH آن می‌شود. خیر با این کار pH کاهش نمی‌یابد، تنها میزان استفاده از جوش شیرین کاهش خواهد یافت.
جوش شیرین چربی سر را می‌زداید. بله استفاده مداوم از جوش شیرین موجب خشکی پوست می‌شود، خصوصاً در مواقعی که از اصلاً از  شامپو استفاده نشود.
استفاده از جوش شیرین به همراه سرکه سیب، شوره سر را رفع می‌کند. شاید سرکه سیب خاصیت ضد قارچی دارد، و شوره‌های حاصل از قارچ را درمان می‌کند ولی استفاده از جوش شیرین، سبب خشکی پوست و شوره سر خواهد شد.
سرکه سیب از pH جوش شیرین خواهد کاست. شاید pH سرکه سیب حدود 3 است و این میزان بسیار کمتر از pH طبیعی پوست سر است.
با استفاده از این روش‌ها، pH پوست سرتان متعادل نخواهد شد. در حقیقت وقتی ماده‌ای با pH بالا را به همراه ماده‌ای با pH پایین برای شستشوی سر، به صورت همزمان استفاده کنید، احتمالاً پوست سرتان به سرعت واکنش منفی نشان دهد. اگر می‌خواهید از شعار “زندگی بدون شامپو” تبعیت کنید، این کار را با احتیاط فراوان انجام دهید. قبل از استفاده از جوش شیرین مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید تا از نداشتن حساسیت به آن اطمینان یابید.
در این موارد از شعار “زندگی بدون شامپو” تبعیت نکنید:
•    اگر موی خشک یا شکننده دارید.
•    اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید.
•    اگر برای حالت دادن موهایتان از اتو یا سشوار استفاده می‌کنید.
•    اگر پوستی حساس دارید.

 

بیشتر بخوانید: شامپوها و نکته ها

به طور کلی جوش شیرین خاصیت شویندگی بسیار قوی‌ای دارد و می‌تواند موها و پوست سر را خشک کند. افراد دارای پوست سر خشک باید پس از حمام کردن موهای خود را آغشته به یک نرم کننده مو نمایند.

نظر مصرف کنندگان جوش شیرین چیست؟

زنی که 2 سال از شعار “زندگی بدون شامپو” پیروی می‌کرده، می‌گوید استفاده از جوش شیرین به جای شامپو موجب شده که موهای بلندش به شدت شکننده شوند. زنی دیگر که حدود 3 سال برای شستن موهای خود تنها از جوش شیرین استفاده می‌کرده از ضعف و سستی موهایش شکایت می‌کند. او می‌گوید مصرف همزمان سرکه سیب برای تعدیل pH، موجب افزایش آسیب به موهایش شده است.
برخی دیگر از افراد تنها پس از 2 هفته استفاده، تجربیاتی مشابه را به اشتراک گذاشتند. آن‌ها اعتقاد داشتند مصرف همزمان جوش شیرین و سرکه سیب موجب تُنُک شدن موهای سرشان شده است.

برای شستشوی سر چه چیزی مناسب است؟

شامپوی و یا اسپری مناسب موهای شما به موارد زیر بستگی دارد:
•    میزان آسیب دیدگی موها در اثر مصرف برخی داروهای شیمیایی، استفاده زیاد از سشوار و شرایط نامناسب محیطی.
•    میزان ضعف و یا قوت موها (مقاومت در برابر شکنندگی).
•    نوع مو (نازک، ضخیم، قوی، مجعد و یا لخت).
•    نوع پوست سر

شامپوی پاک کننده قوی. اگر می‌خواهید از شر موهای چربتان خلاص شده و حجم‌شان را افزایش دهید از این نوع شامپوها استفاده کنید. این نوع شامپوها حاوی سورفکتانت‌هایی مانند سدیم لورث سولفات و یا سدیم لوریل سولفات می‌باشند. تحقیقات نشان داده این نوع از شامپوها به خوبی چربی‌های اضافی را می‌شویند اما باید توجه آن‌ها موجب آسیب به موها، خصوصاً موهای خشک و رنگ شده خواهند شد. از مصرف طولانی مدت این نوع شامپوها پرهیز کنید.
روغن نارگیل. روغن نارگیل می‌تواند به ساقه مو نفوذ کرده و موجب پیشگیری از شکنندگی آن‌ها گردد. برای اینکه موهایتان چرب به نظر نرسد، تنها مقدار کمی از روغن به موهایتان بمالید.
نرم کننده مناسب. نرم کننده‌ها کمک می‌کنند تا موهایی صاف و براق داشته باشید. نرم کننده‌ها به کوتیکول مو چسبیده و موها را نرم می‌کنند. سعی نمایید از نرم کننده‌های حاوی سیلیکون، کراتین و یا روغن‌هایی مانند آرگان و جوجوبا، استفاده کنید.

سخن پایانی

خطرات استفاده طولانی مدت از جوش شیرین به جای شامپو بیش از فواید آن است. در حالی که تعدادی از افراد به خاطر استفاده از جوش شیرین اعلام رضایت می‌کنند برخی دیگر از آسیب به موها در اثر مصرف جوش شیرین شکایت دارند. به طور کلی، پژوهش‌ها استفاده از جوش شیرین به جای شامپو را تأیید نمی‌کنند.
محصولات و شوینده‌های زیادی برای انواع مختلف موها تولید شده‌اند که می‌توانید از میان آن‌ها مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین استفاده از ویتامین‌ها برای سلامت و رشد موها توصیه می‌شود.

منبع: www.healthline.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها