خانه » همه » مذهبی » آیا استوری گذاشتن از کارهای خلاف، جرم است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا استوری گذاشتن از کارهای خلاف، جرم است؟

عصراسلام: به دلالت ماده ۷۸۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در مواردی که سامانه یارانه‌ای یا مخابراتی به عنوان وسیله ارتکاب جرم به کار رفته و در بخش جرایم رایانه‌ای برای عمل مزبور پیش بینی نشده مطابق قانون جزایی مربوط عمل می‌گردد. موضوع سوال مصداقی است مع‌الوصف چناچه اعمال یاد شده در سوال با هدف ترغیب یا دعوت افراد یا تسهیل و آموزش رفتار غیر مشروع باشد با توجه به بند ب ماده ۷۴۳ قانون صدرالاشعار قابل تعقیب خواهد بود. 

تشویق به ارتکاب جرم از مصادیق معاونت در جرم است لیکن در بعضی از موارد اثر تشویق به حدی است که قانون گذار  برای آن محازاتی خاص تعیین نموده است از جمله مواد ۶۳۹ و ۷۴۳ قانون مجازات اسلامی؛ که جهت شناخت مصادیق این مواد توجه به ارکان مواد مذکور و بررسی آرای صادره و رویه‌های قضایی تا حدی راهگشاست. 
با بررسی ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ملاحظه می‌گردد که اولاً این ماده قدی ندارد تا ان را منحصر به فضای  واقعی بدانیم و فضای مجازی را مشمول ندانیم. همانطور که در خصوص قمار در فضای مجازی به مواد ۷۰۵ الی ۷۸۱ قانون مذکور استناد می‌گردد؛ ثانیاً قانون جرایم رایانه‌ای هیچگونه مزیتی بر قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ ندارد تا بخواهیم این قانون را حاکم بر قانون تعزیرات بدانیم و ماده ۷۴۳ را جایگزین ماده ۶۳۹ (در موارد ارتکاب در فضای مجازی) به شمار آوریم، بلکه یک عمل ارتکابی می‌تواند تحت چند عنوان مجرمانه قرار بگیرد که در نهایت مشمول تعدد معنوی خواهد شد؛ ثالثاً مصادیقی همچون دایر کردن مرکز فساد و فحشا در فضای مجازی و تشویق به مصرف مشروبات الکلی از طریق فضای مجازی نیز در ماده ۷۴۳ قانون جرایم رایانه‌ای پیش بینی نگردیده است، لذا به نظر می‌رسد در این موارد صرفاً به ماده ۶۳۹ می‌توان استناد نمود. لذا با توجه به مراتب فوق چنانچه فردی با اعمال مذکور در فرض سوال در فضای مجازی افراد زیادی را به فساد و فحشا تشویق کند یا موجبات آن را فراهم کند (با توجه به استفاده از واژه “مردم” در بند “ب” ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات) عمل وی حسب مورد علاوه بر ماده ۷۴۳، مشمول ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات نیز خواهد شد. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها