خانه » همه » مذهبی » آیا سگ‌ها می‌توانند رنگ‌ها را ببینند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا سگ‌ها می‌توانند رنگ‌ها را ببینند؟

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد بر خلاف تصورات پیشین، سگ ها دنیا را سیاه و سفید ندیده و قادر به دیدن رنگ ها به نوعی متفاوت از انسان هستند. به طور کلی سیستم بینایی آن‌ها مشابه انسان های کور رنگ قرمز – سبز است.
نکته جالب در مورد زندگی سگ‌ها این است که آن‌ها به نوعی متفاوت با انسان به جهان نگاه می‌کنند و در حقیقت سگ‌ها دارای یک سیستم بصری بسیار متفاوت با انسان هستند. در حالی که چشم سگ‌ها از همان عناصر سازنده بیولوژیکی موجود در چشم انسان تشکیل شده اند اما اجزای ارگانیک سیستم بینایی آنها به گونه‌ای مرتب شده اند تا روشی کاملا متفاوت برای دیدن جهان ایجاد کنند.
علی رغم آنچه ممکن است شنیده باشید، دنیای بصری سگ‌ها بسیار فراتر از تک رنگ است. گرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند ممکن است که سگ‌ها فقط به رنگ سیاه و سفید می‌بینند، اما مطالعات علمی نشان می‌دهد سگ ها قادر به تشخیص رنگ هستند.
درست است که سگ‌ها به طور کلی کور رنگ هستند. اما آنها جهان اطراف را فراتر از سیاه و سفید دیده و چشم‌های آنها قادر به تفسیر طیف‌های رنگی است. بر اساس مطالعات انجام شده، پالت بصری این جانور بسیار محدودتر از یک انسان عادی است.
انسان ها دارای سه نوع مخروط در شبکیه چشمشان هستند در صورتی که سگ ها از این مخروط دو نوع دارند، بنابراین توانایی آن ها در درک رنگ ها نسبت به انسان محدودتر است. ” مخروط ها در مقایسه با میله ها، در زمانی که قابلیت دیدن جزئیات دقیق مطرح می شود برتری دارند. بنابراین، انسان ها می توانند در مقایسه با سگ ها درک بهتری از جزییات چیزهایی که از نزدیک دیده می شوند، داشته باشند.  
دکتر امیلی بلکول ، استاد رشته رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه بریستول در رابطه با موضوع فوق می گوید: سگ‌ها دید رنگی دارند. اگرچه آن‌ها اساساً مشابه افرادی که کور رنگی قرمز سبز دارند، محیط اطراف را می‌بینند. در حقیقت سگ‌ها رنگ قرمز را به صورت قهوه‌ای متمایل به زرد تشخیص می‌دهند. از سوی دیگر اما این جانوران قادر به دید بهتری در شب هستند زیرا چشمان آنها گیرنده های موسوم به rods بیشتری دارد که این مساله به آنها اجازه می‌دهد حرکت را در نور کم را تشخیص دهند. این ویژگی ماحصل نوعی سازگاری تکاملی است که اجداد سگ‌های خانگی هنگام شکار در سحر و غروب از آن بهره می‌بردند.
برخلاف چشم ما، سیستم بینایی سگ‌ها  به نواری ویژه مجهز است. در چشمان این جانور یک آینه بزرگ در پشت شبکیه قرار دارد که به سیستم بینایی فرصت دوباره ای برای تفسیر نورهای محیط را می‌دهد. این سیستم دلیل اصلی پدیده‌ای است که وقتی از سگ‌ها با دوربین عکاسی و فلاش عکس می‌گیرید، شاهد تصویری با چشمان به شدت درخشان هستید. این پدیده به آن‌ها اجازه می دهد شکارچیان موفقی باشند و زمینه دید وسیعی را برای این جانور ایجاد می‌کند. البته این قابلیت بین نژادهای مختلف سگ، متفاوت است.
همانطور که چشم انسان رو به جلو است و در نتیجه ما دیدگاه پیرامونی بسیار ضعیف‌تری داریم. زاویه خط چشم ۱۴۰ درجه همپوشانی انسان، به ما امکان می‌دهد اشیا دور را با جزئیات بیشتری از سگها ببینیم.
چرا انتخاب رنگ اسباب‌بازی برای سگ اهمیت دارد؟
پی بردن به این‌که سگ چگونه رنگ‌ها را می‌بیند و چه رنگ‌هایی را نمی‌تواند ببیند اهمیت دارد؛ زیرا دانستن این مسئله کمک می‌کند که اسباب‌بازی مناسبی را برای سگمان انتخاب کنیم. با توجه به مطالب ذکر شده، اگر بخواهید برای سگ اسباب‌بازی بخرید، بهتر است رنگ‌های قرمز و سبز را انتخاب نکنید؛ زیرا سگ نمی‌تواند این رنگ‌ها را ببیند و هر دوی آن‌ها را به رنگ قهوه ای مایل به زرد می‌بیند؛ اما یک توپ قرمز بر روی چمن سبز می‌تواند برای سگ‌ها بسیار جذاب باشد؛ همچنین اسباب‌بازی آبی هم جذابیت بسیاری برای سگ‌ها دارد.
سیناپرس

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها