خانه » همه » مذهبی » آیا قدرت جهانی آمریکا رو به افول است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا قدرت جهانی آمریکا رو به افول است؟

ا. جو بایدن 10 سال قبل گفت: « بسیاری بر روی افول ما قمار کرده اند و این باعث می شود من دیوانه شوم». جالب آنجاست که اولا تقریبا تمامی این محتویات که بصورت کتاب، فیلم، سریال، مقاله، نظریه و حتی بازیهای رایانه ای می باشند غالبا در داخل آمریکا و بعضا در اروپا تولید شده اند؛ منظور آنست که دشمنان شناخته شده آمریکا نه تنها نقشی در تولیدات چنین محتویاتی نداشته اند بلکه قدرتهائی مثل چین و روسیه با نگرانی نظاره گر چنین تحلیل هائی هستند زیرا هر چند دو کشور یاد شده رقیب آمریکا هستند ولی بنا به دلائل اقتصادی و امنیتی مایل به فروپاشی کامل آمریکا هم نیستند. ثانیا چنین آثاری معمولا توسط شخصیت ها و چهره های شناخته شده و تراز اول در حوزه های گوناگون سیاست، روشنفکری، اقتصاد و دانشمندان در آمریکا و اروپا یا حتی توسط موسسات معتبر و سرشناس مطالعاتی در این کشورها تولید شده اند. از میان چنین شخصیت هائی می توان به اینها اشاره کرد:
 نوآم چامسکی، کریستوفر نولان، مارکوکلانوویچ( تحلیلگر ارشد بانک جی پی مورگان)، جیمز ریکاردوز ( از اعضای اصلی وال استریت و مشاور ارشد تهدیدات مالی در سازمان سیا و پنتاگون) ، دیوید وسل (از تحلیلگران برجسته موسسه بروکینگز)، چارلز مایر( استاد تاریخ در دانشگاه هاروارد)، پروفسور اندرو باسوویچ ( استاد تاریخ روابط بین الملل دانشگاه پرینستون)، نظریه پردازان شناخته شده روابط بین الملل مثل فرید زکریا، جوزف نای، امانوئل والرشتاین، جان ایکنبری، کریستوفر لاینه، استفان کوهن، استفان والت، میشل کاکس، گیدئون راچمن، مایکل هرش( معاون سردبیر فارین پالیسی) ، اساتید جامعه شناسی نظیر استانلی میلگرام و روبرت مرتون همچنین سیاستمداران سرشناس اروپائی مثل یوشکا فیشر وزیر خارجه اسبق آلمان و نویسنده کتاب « افول غرب؛ اروپا در نظم جهانی قرن 21» و بالاخره امانوئل ماکرون ( رئیس جمهور فعلی فرانسه) که صراحتا از پایان هژمونی غرب و مرگ مغزی ناتو سخن گفت!
از مهمترین موسسات معتبر و شناخته شده ای که پیرامون موضوع یاد شده اقدام به تولید محتوا کرده اند می توان به نشنال جئوگرافیک، موسسه بروکینگز و دانشکده تجارت هاروارد اشاره نمود. برخی فیلمها و سریالهای تلویزیونی همچنین بازیهای رایانه ای در آمریکا سبب شده است تا ژانر افول و فروپاشی بصورتی گسترده به میان مردم عادی کشیده شود مانند فیلم «شوالیه تاریکی بر می خیزد » اثر کریستوفر نولان که با الهام از جنبش وال استریت ساخته شده است. هر چند اتحاد جماهیر شوروی بصورتی سریع و در روندی غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینی برای دنیا فروپاشید اکنون این سوال مطرح می‌شود که طرح موضوع فروپاشی احتمالی آمریکا آنهم برای سالهای نسبتا طولانی اساسا چه خطری دارد؟ مخصوصا که فعلا بصورت ظاهر اثر چندانی از بحران و فروپاشی در آمریکا دیده نمی شود. برخی در مخالفت با تصور امکان فروپاشی آمریکا معتقدند این قبیل حرفها اصلا تازگی ندارد. فرضا مارتین لوترکینگ بارها در سخنرانی های خود سقوط و فروپاشی قریب الوقوع آمریکا ( بخاطر نژاد پرستی) را امری محتوم می دانست. ساموئل هانتینگتون سالها قبل در فارین افرز نوشت: « ایالات متحده آمریکا دارای ظرفیت غیر معمولی برای خود اصلاحی است و افول باوران هم به شکل کنایه آمیزی نقشی اساسی در جلوگیری از همان چیزی دارند که خودشان در حال پیشگوئی آن هستند».
سید قاسم ذاکری

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها