خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » آیا مسئولان هم راضی هستند خود یا اطرافیانشان با این عنوان شناخته شوند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا مسئولان هم راضی هستند خود یا اطرافیانشان با این عنوان شناخته شوند؟

آیین‌نامه نویسی از صلاحیت‌های تأثیرگذار و حساس حکمرانی است. مقامات حکومتی با بهره‌مندی از این ابزار قاعده‌گذاری، به صورت مستقیم و غیرمستقیم چارچوبهای رفتاری برای شهروندان تعریف می‌کنند.اما اخیرا آیین نامه تدوین شده که سوال مهمی را مطرح می کند.

دکتر سید احمد حبیب نژاد حقوقدان و استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه حقوق فقرزدایی از تصویب آیین نامه خبر داده است که به گفته او مایه تعجی و تاسف است .وی می گوید :امروز در مطالعه آیین نامه های دولتی با واژه ای روبرو شدم که مایه تعجب و تاسف بود؛ خانوار موسسه ای.

این استاد دانشگاه می افزادی: در بند پنجم ماده اول این آیین نامه که مربوط به قانون مالیات های مستقیم است خانوار موسسه ای اینگونه تعریف شده است:«محجورین، معلولین غیرقابل توان‌بخشی، سالمندان نیازمند و سایر افرادی که به ‌موجب قوانین و مقررات مربوط از نظر اقتصادی و معیشتی تحت نگهداری یکی از نهادهای حمایتی قرار داشته تا زمان استمرار شرایط مذکور، در ذیل نهاد حمایتی مربوط و به‌ عنوان خانوار مؤسسه‌ای منظور خواهند شد»

اولا چرا این خانوارها در عرض خانوارهای معمولی قرار گرفته اند ؟!مگر این خانوارها غیر معمولی هستند؟!حداقل این‌ آیین نامه چنین تبادری را می رساند.

ثانیا واژه خانوار موسسه ای واژه ای بسیار نامناسب ، نامانوس و تعریض زننده به کرامت انسانی است .

یک سوال: آیا اگر تهیه کنندگان این آیین نامه خودشان یا بستگان شان تحت پوشش یک نهاد حمایتی باشند دوست دارند که با عنوان خانوار موسسه ای در مقابل خانوار معمولی شناخته شوند؟

مخصوصا که بسیاری از این خانوارهای محترم و آبرومند به خاطر تصمیمات اشتباه و نادرست شمایان به زیرخط فقر افتاده اند و مجبور شده اند تحت پوشش نهادی حمایتی قرار بگیرند..

وی خاطر نشان می کند: قانون و مقرره چه آیین نامه باشد چه بخشنامه یا… یک سند حقوقی است و در ادبیات حقوقی کشور باقی می ماند و لذا باید بسیار مراقب بود تا زبان قانون زبانی پاکیزه،منقح و مبتنی بر موازین کرامت مندانه باشد.قانون یک متن ادبی یا ژورنالی نیست!

یادمان باشد علاوه بر تاکیدات شرعی و قواعد انسانی،در بند ششم اصل دوم قانون اساسی نیز پاسداری از کرامت و ارزش والای انسانی از پایه های ایمانی جمهوری اسلامی دانسته شده است.

یادمان باشد اصل دهم قانون اساسی نیز از پاسداری از قداست خانواده سخن گفته است.آیا عبارت خانوار موسسه ای با اصل قداست خانواده سازگاری دارد؟

 

آیا مسئولان هم راضی هستند خود یا اطرافیان با عنوان «خانوار موسسه ای» شناخته شوند؟

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها