آیت الله بهجت و اثبات غیبت امام زمان (عج)
۱۳۹۵/۰۳/۰۱
–
۱۲۵۰ بازدید
آیت الله بهجت و اثبات غیبت امام زمان (عج)
آیت الله بهجت چگونه حدیث ثقلین غیبت امام
زمان(عج) را اثبات میکند؟
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: «حدیث
ثقلین» از ادلّه ى اثبات غیبت امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ
است، زیرا در آن حدیث مىفرماید:
«إِنَّهُما لَنْ
یَفْتَرِقا» اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم صلّى اللّه علیه
وآله وسلّم ـ نقل شده است:
«إِنّى
تارِکٌ فیکُمُ الثِّقْلَین، أَحَدُهُما أَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ: کِتابَ
اللّه حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاْءَرْضِ؛ وَ عِتْرَتى
أَهْلَ بَیْتى. وَ إِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَىَّ
الْحَوْضَ»؛ (من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما به
یادگار مى گذارم که یکى از دیگر بزرگتر است: یکى کتاب خدا، که ریسمانى است
که از آسمان به سوى زمین کشیده شده است؛ و دیگرى: بستگان و خاندانم. این دو
هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا این که در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد
شوند.)
قرآن و عترت از هم جدا
نمى شوند.
یعنى چه حاضر باشند یا غایب. اگر کسى این حدیث را تحقیق و معناى آن را
تحصیل کند، مسأله ى غیبت خیلى براى او واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این
صورت، « لَزِمَ الْإِنْفِکاکُ
بَیْنَ الْقُرْآنِ وَ الْعِتْرَةِ»؛
(لازمه ى آن جدایى بین قرآن و عترت خواهد بود.)
کتاب در محضر حضرت آیت
ا…. العظمی بهجت – ص 69
محمد حسین رخشاد