خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » آیین نامه پیشنهادی 800 زن سینما و تئاتر برای منع انواع خشونت حرفه‌ای

دانلود کتاب های امتحان شده

آیین نامه پیشنهادی 800 زن سینما و تئاتر برای منع انواع خشونت حرفه‌ای

پس از سلسله اقدامات زنان فعال در سینما و تئاتر علیه مجموعه آزارگران فعال در این عرصه‌ها، اکنون مجموعه زنان فعال در این حرکت موسوم به هشتصد زن، با تنظیم آیین نامه حقوقی در حرکتی ایجابی خواستار تایید و اجرای این مقررات برای بهبود شرایط کنونی توسط هیات مدیره خانه سینما شدند؛ اقدامی که به نظر می‌آید می‌تواند پایانی بر مناقشات کنونی و آغاز عملی مدیریت این مسائل توسط صنف باشد.آیین نامه پیشنهادی 800 زن سینما و تئاتر برای منع خشونت جنسی

به گزارش «تابناک»؛ از مدت‌ها پیش گروهی از فعالان سینما و تئاتر ایران دست به افشاگری علیه برخی از عمدتاً چهره‌های ذی‌نفوذ در سینمای ایران زدند؛ چهره‌هایی که توان تاثیرگذاری بر انتخاب یک بازیگر یا عوامل فنی تولید پروژه‌های سینمایی را داشتند و چنین گمان می‌رود از این نفوذ و تاثیرگذاری‌شان سوءاستفاده کرده‌اند و برخی را تحت فشار گذاشته‌اند و در مواردی حتی تحرکات وحشتناکی داشته‌اند.

پس از انتشار این روایت‌های جسته و گریخته که منجر به شکایت حقوقی برخی از متهمین از برخی از اتهام زنندگان نیز شد، گروهی از زنان فعال سینما و تئاتر ایران که غالباً اهالی سینما را شامل می‌شدند، در بیانیه‌ای خواستار توجه نهادهای صنفی و مشخصاً خانه سینما و تشکیل مرجع ذیل خانه سینما برای رسیدگی مستقل به این نوع اتفاقات شدند. در شرایطی که هیات مدیره خانه سینما زیر بار تشکیل این کمیته نرفت، سازمان سینمایی تشکیلات خودش را به راه انداخت که اساساً توسط این گروه 800 نفره از زنان سینماگر ایران به رسمیت شناخته نشد.

این گروه در نهایت هیات پیگیر مطالبات را در یک انتخابات برگزیدند و هیات پنج نفره متشکل از ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، غزال معتمد، سمیه میرشمسی و مارال جیرانی تشکیل شد و موضع‌گیری‌هایی کرد. مجموعه اتفاقات از جمله موضع گیری در قبال ادعای یکی از بازیگران زن سینما علیه یکی از پیشکسوتان سینما، منجر به تحرکاتی شد و برخی از امضاکنندگان بیانیه 800 زن انصراف دادند اما گروه بزرگ‌تری به این جمع پیوستند.

نکته قابل توجه آنکه برخی از چهره‌های فعال در صنوف به خصوص در حوزه بازیگری نسبت به این حرکت انتقاد داشتند و نه تنها حاضر به همراهی نشدند، بلکه در مواردی علیه آن موضع‌گیری‌هایی کردند که در مواردی رسانه‌ای شد و در موارد فراوان رسانه‌ای نشد. برخی از فعالان اساساً خواستار برخورد با بانیان این حرکت شدند که دوستی عمیق برخی از مخالفان با شماری از متهمین به سوءرفتار در این تحرکات بی‌تاثیر نبود اما ظاهراً نگرانی بزرگ‌تر، از تداوم چنین اقدامی و مطرح شدن نام برخی دیگر است.

این گروه در نهایت اخیراً در حرکتی ایجابی آیین نامه‌ای را در ارتباط با منع خشونت جنسی و جنسیتی، با همراهی پنج حقوق‌دان زن صنم حقيقی، فائزه طباطبايی، منيره علوی، مريم كيان ارثی و زهرا مينويی تنظیم کرده و با استناد به ماده 52 اساسنامه خانه سینما و مواد 1 و 2 آیین نامه شورای صیانت خانه سینما، پیشنهاد حذف ماده 9 آیین نامه شورای صیانت خانه سینما و جایگزینی این آیین نامه را به جای آن ماده ارائه کرده است.

از نکات مهم در این آیین نامه اینکه صرفاً به 

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها