۱۳۹۵/۰۷/۰۱
–
۱۱۸۹ بازدید
بنام خدا با سلام و احترام یک مربی قران کودکان از نظر علمی و اخلاقی باید چه شرایطی وتوانایی داشته باشد
برای یک مربی قرآن، دو گونه ویژگی عمومی و اختصاصی وجود دارد. منظور از عمومی، یعنی ویژگی هایی که هر مربی کودک باید داشته باشد و به رشته ی آموزشی خاصی مرتبط نیست. اختصاصی، یعنی ویژگی هایی که در مربی قرآن مورد نیاز است.ویژگیهای عمومی برای مربی کودک:
مربی، مهمترین فرد در تعلیم و تربیت کودک است و مسئولیت بزرگی را به عهده دارد. کیفیت رفتار مربی با کودکان ممکن است موجب افزایش علاقه یا بی اعتنایی و حتی تنفر کودکان نسبت به محیط آموزشی و تربیتی قبل از دبستان شود. این مسأله بر رشد عاطفی – روانی کودکان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
تأثیر نفوذ مربی بر رشد همه جانبه کودک کاملاً روشن و آشکار است. اگر کودکستانی حتی دارای وسایل و امکانات کافی نباشد، ممکن است یک مربی دلسوز و توانا بتواند این کمبود را با شیوههای مختلف جبران کند. اما اگر یک کودکستان مربیانی متخصص، ماهر، دلسوز و کاردان نداشته باشد، این مشکل و کمبود را نمیتواند به روش دیگری جبران کند. درباره صفات و خصوصیات مطلوب یک مربی نظرات گوناگونی مطرح شده است، ولی روی هم رفته یک مربی باید دارای صفات و خصوصیات زیر باشد:
1- باید دارای روحیهای شاداب و جوان و از سلامت جسمی و روانی کافی برخوردار باشد.
2- صبور و حوصلهاش زیاد باشد. اما منظور این نیست که حتی از رفتار بد کودکان احساس ناراحتی و نارضایتی نکند. تحقیقات روانشناسی نشان میدهد که کودکان پیش دبستانی از خشونت و سختگیری بجا و به موقع خوششان میآید.
3- مربی باید از شرایط خانوادگی کودکان و خصوصیات رشد و تکامل آنها آگاه باشد تا کار تربیت کودکان آسانتر صورت گیرد.
4- رشد عاطفی- روانی در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا میتواند زیربنای رشد عقلی و اجتماعی آنها باشد. از این رو فقط افرادی که نقص و مشکل عاطفی – روانی ندارند، باید به عنوان مربی کودک انتخاب شوند. زیرا رشد عاطفی- روانی کودکان پیش دبستانی در حال تکوین است و نقش مربی در برخورد با احساسات و هیجانات کودک بسیار چشمگیر و اساسی است. به عبارت دیگر سلامت عاطفی- روانی مربی نقش عمدهای در موفقیت او در کارش دارد. مربی که خود شخصیت متعادل و رفتار مناسبی ندارد، هرگز نمیتواند رابطه مطلوبی با کودکان داشته باشد و نیازهای اساسی آنها را برآورده کند.
5- مربی باید اطلاعات نسبتاً وسیع و جامعی در زمینه روانشناسی تربیتی و کودک داشته باشد، با روشهای مختلف تعلیم و تربیت آشنا و اطلاعات عمومی و اجتماعی خوبی داشته باشد.
6- مربی باید از مهارت کافی در اداره کلاس و تعلیم و تربیت کودکان برخوردار باشد. برای این کار باید دورههای کارورزی را با موفقیت طی کرده و آموزشهای لازم و مناسب را دیده باشد.
7- از آنجا که در مؤسسات خردسالان علاوه بر تعلیم و تربیت کودکان، مراقبت و نگهداری آنها هم مورد نظراست. بنابراین لازم است مربیان آگاهی و مطالعه مختصری درباره مسائل ایمنی، بهداشت، تغذیه و بیماریهای کودکان داشته باشند تا در مواقع ضروری اقدمهای لازم را راحتتر و بهتر انجام دهند.
8- مربی نباید فقط یک جنبه از رشد کودکان را در نظر بگیرد و به دیگر ابعاد رشد و تکامل آنها بی اعتنا یا کم توجه باشد. زیرا این کار سبب میشود که کودکان تک بعدی و نامتعادل پرورش یابند و در زندگی خود یپوسته از مشکلات عاطفی- روانی رنج ببرند.
9- مربی باید برای شناخت بهتر کودکان و آشنایی با خصوصیات اخلاقی، عاطفی، روانی، استعداد و توانایی آنها و به خصوص نکاتی که در روابط معمولی با کودک، روشن و آشکار نیست، تحقیق و جستجو کند و نتیجه تحقیقاتش را در مورد وضع و چگونگی رشد و تکامل کودکان در ابعاد مختلف و روشهای آموزشی و تربیتی خود را در محل مناسبی در پرونده تحصیلی آنان یادادشت کند که به عنوان نمودار رشد و تکامل کودک و سابقهای از استعداد و توانایی او در کودکستان موجود باشد تا در صورت تغییر مربی، برای مطالعه و اطلاع از وضعیت رشد و تکامل کودک، در اختیار مربی جدید گذاشته شود، یا با منتقل شدن کودک به کودکستان دیگر سوابق تحصیلی او برای سایر مربیان هم گویا، روشن و قابل پیگیری باشد.
10- مربی باید تمامی کودکان را به یک اندازه دوست داشته باشد و با آنها عادلانه رفتار کند. زیرا تبعیض قایل شدن بین کودکان، رفتار ناعادلانه و بی انصافی در قضاوت درباره آنها، کینه توزی، عداوت و خشم و نفرت را درکودکان بر میانگیزد و باعث مشکلات رفتاری از جمله خشونت و پرخاشگری در زندگی آنها میشود.
11- مربی باید با اصول تعلیم و تربیت، اهداف و ویژگیهای دوره پیش دبستانی آشنایی کامل داشته باشد. یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی، آماده کردن کودک برای ورود به دبستان است. بنابراین آموزشهای مربی باید کامل و جامع باشد تا کودک بتواند در راه حصول آمادگیهای لازم برای آغاز دوره دبستان و یادگیریهای بعدی، گامهای مؤثری بردارد.
12- مربی باید با ظاهری مناسب و با گشاد رویی در کلاس حاضر شود، با کودکان رفتاری دوستانه داشته باشد و آنها را درک کند. زیرا این کار امنیت روانی و آسایش خاطر کودکان را فراهم میآورد. تجربه و تحقیقات نشان میدهد بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان، ناشی از این است که فکر میکنند مربی آنها را دوست ندارد.
13- مربی باید دوره خاص مربیگری را ابتدا در سطح کاردانی و سپس کارشناسی دیده باشد.
14- مربی باید به دانش افزایی و دستیابی به اطلاعات جدید در زمینه آموزش و پرورش پیش دبستانی علاقه مند باشد.
15- بهترین و شایستهترین افراد باید برای پرورش کودکان انتخاب شود؛ یعنی افرادی که از هر نظر خوب و نمونه و به کار تعلیم و تربیت علاقه مند باشند.
16- شاید زنان بهترین مربیان برای کودکان باشند، اما دلیلی وجود ندارد که مردان نتوانند مربیان خوبی باشند. اگرچه مردان بنا به دلایل مختلف تمایل کمتری به این کار دارند، ولی معمولاً برخورد کودکان با مردان اثر خوبی بر آنان میگذارد. بنابراین چنانچه شرایط و موقعیتهای بیشتری برای تماس و برخورد با مردان در نظر گرفته شود، برای کودکان بسیار مفید خواهد بود.
17- تاکید شده است که در مراکز پیش دبستانی از مشاوران کودک هم استفاده شود تا از این طریق هماهنگی لازم در امر تربیت کودکان و رسیدگی به مشکلات آنان انجام گیرد.
18- حقوق و مزایای مربیان باید کافی باشد تا آنها بتوانند بدون دغدغه خاطر و آسایش فکری بیشتر به تربیت کودکان بپردازند.(به نقل از سایت تخصصی مشاوره: http://www.ssmt.ir
ویژگی های اختصاصی برای مربیان قرآن:
آشنایی دقیق با قواعد قرآن کریم
التزام به حجاب و اخلاق اسلامی
آشنایی با قاریان معروف قرآن کریم و دستگاه های قرائت
داشتن صوت و لحن صحیح و حتی المقدور زیبا، در سایت زیر به صورت آنلاین ترتیل های مختلفی از قاریان معروف همراه با متن قرآن کریم وجود دارد:
http://www.ghorany.com/quran.htm
مربی، مهمترین فرد در تعلیم و تربیت کودک است و مسئولیت بزرگی را به عهده دارد. کیفیت رفتار مربی با کودکان ممکن است موجب افزایش علاقه یا بی اعتنایی و حتی تنفر کودکان نسبت به محیط آموزشی و تربیتی قبل از دبستان شود. این مسأله بر رشد عاطفی – روانی کودکان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
تأثیر نفوذ مربی بر رشد همه جانبه کودک کاملاً روشن و آشکار است. اگر کودکستانی حتی دارای وسایل و امکانات کافی نباشد، ممکن است یک مربی دلسوز و توانا بتواند این کمبود را با شیوههای مختلف جبران کند. اما اگر یک کودکستان مربیانی متخصص، ماهر، دلسوز و کاردان نداشته باشد، این مشکل و کمبود را نمیتواند به روش دیگری جبران کند. درباره صفات و خصوصیات مطلوب یک مربی نظرات گوناگونی مطرح شده است، ولی روی هم رفته یک مربی باید دارای صفات و خصوصیات زیر باشد:
1- باید دارای روحیهای شاداب و جوان و از سلامت جسمی و روانی کافی برخوردار باشد.
2- صبور و حوصلهاش زیاد باشد. اما منظور این نیست که حتی از رفتار بد کودکان احساس ناراحتی و نارضایتی نکند. تحقیقات روانشناسی نشان میدهد که کودکان پیش دبستانی از خشونت و سختگیری بجا و به موقع خوششان میآید.
3- مربی باید از شرایط خانوادگی کودکان و خصوصیات رشد و تکامل آنها آگاه باشد تا کار تربیت کودکان آسانتر صورت گیرد.
4- رشد عاطفی- روانی در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا میتواند زیربنای رشد عقلی و اجتماعی آنها باشد. از این رو فقط افرادی که نقص و مشکل عاطفی – روانی ندارند، باید به عنوان مربی کودک انتخاب شوند. زیرا رشد عاطفی- روانی کودکان پیش دبستانی در حال تکوین است و نقش مربی در برخورد با احساسات و هیجانات کودک بسیار چشمگیر و اساسی است. به عبارت دیگر سلامت عاطفی- روانی مربی نقش عمدهای در موفقیت او در کارش دارد. مربی که خود شخصیت متعادل و رفتار مناسبی ندارد، هرگز نمیتواند رابطه مطلوبی با کودکان داشته باشد و نیازهای اساسی آنها را برآورده کند.
5- مربی باید اطلاعات نسبتاً وسیع و جامعی در زمینه روانشناسی تربیتی و کودک داشته باشد، با روشهای مختلف تعلیم و تربیت آشنا و اطلاعات عمومی و اجتماعی خوبی داشته باشد.
6- مربی باید از مهارت کافی در اداره کلاس و تعلیم و تربیت کودکان برخوردار باشد. برای این کار باید دورههای کارورزی را با موفقیت طی کرده و آموزشهای لازم و مناسب را دیده باشد.
7- از آنجا که در مؤسسات خردسالان علاوه بر تعلیم و تربیت کودکان، مراقبت و نگهداری آنها هم مورد نظراست. بنابراین لازم است مربیان آگاهی و مطالعه مختصری درباره مسائل ایمنی، بهداشت، تغذیه و بیماریهای کودکان داشته باشند تا در مواقع ضروری اقدمهای لازم را راحتتر و بهتر انجام دهند.
8- مربی نباید فقط یک جنبه از رشد کودکان را در نظر بگیرد و به دیگر ابعاد رشد و تکامل آنها بی اعتنا یا کم توجه باشد. زیرا این کار سبب میشود که کودکان تک بعدی و نامتعادل پرورش یابند و در زندگی خود یپوسته از مشکلات عاطفی- روانی رنج ببرند.
9- مربی باید برای شناخت بهتر کودکان و آشنایی با خصوصیات اخلاقی، عاطفی، روانی، استعداد و توانایی آنها و به خصوص نکاتی که در روابط معمولی با کودک، روشن و آشکار نیست، تحقیق و جستجو کند و نتیجه تحقیقاتش را در مورد وضع و چگونگی رشد و تکامل کودکان در ابعاد مختلف و روشهای آموزشی و تربیتی خود را در محل مناسبی در پرونده تحصیلی آنان یادادشت کند که به عنوان نمودار رشد و تکامل کودک و سابقهای از استعداد و توانایی او در کودکستان موجود باشد تا در صورت تغییر مربی، برای مطالعه و اطلاع از وضعیت رشد و تکامل کودک، در اختیار مربی جدید گذاشته شود، یا با منتقل شدن کودک به کودکستان دیگر سوابق تحصیلی او برای سایر مربیان هم گویا، روشن و قابل پیگیری باشد.
10- مربی باید تمامی کودکان را به یک اندازه دوست داشته باشد و با آنها عادلانه رفتار کند. زیرا تبعیض قایل شدن بین کودکان، رفتار ناعادلانه و بی انصافی در قضاوت درباره آنها، کینه توزی، عداوت و خشم و نفرت را درکودکان بر میانگیزد و باعث مشکلات رفتاری از جمله خشونت و پرخاشگری در زندگی آنها میشود.
11- مربی باید با اصول تعلیم و تربیت، اهداف و ویژگیهای دوره پیش دبستانی آشنایی کامل داشته باشد. یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی، آماده کردن کودک برای ورود به دبستان است. بنابراین آموزشهای مربی باید کامل و جامع باشد تا کودک بتواند در راه حصول آمادگیهای لازم برای آغاز دوره دبستان و یادگیریهای بعدی، گامهای مؤثری بردارد.
12- مربی باید با ظاهری مناسب و با گشاد رویی در کلاس حاضر شود، با کودکان رفتاری دوستانه داشته باشد و آنها را درک کند. زیرا این کار امنیت روانی و آسایش خاطر کودکان را فراهم میآورد. تجربه و تحقیقات نشان میدهد بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان، ناشی از این است که فکر میکنند مربی آنها را دوست ندارد.
13- مربی باید دوره خاص مربیگری را ابتدا در سطح کاردانی و سپس کارشناسی دیده باشد.
14- مربی باید به دانش افزایی و دستیابی به اطلاعات جدید در زمینه آموزش و پرورش پیش دبستانی علاقه مند باشد.
15- بهترین و شایستهترین افراد باید برای پرورش کودکان انتخاب شود؛ یعنی افرادی که از هر نظر خوب و نمونه و به کار تعلیم و تربیت علاقه مند باشند.
16- شاید زنان بهترین مربیان برای کودکان باشند، اما دلیلی وجود ندارد که مردان نتوانند مربیان خوبی باشند. اگرچه مردان بنا به دلایل مختلف تمایل کمتری به این کار دارند، ولی معمولاً برخورد کودکان با مردان اثر خوبی بر آنان میگذارد. بنابراین چنانچه شرایط و موقعیتهای بیشتری برای تماس و برخورد با مردان در نظر گرفته شود، برای کودکان بسیار مفید خواهد بود.
17- تاکید شده است که در مراکز پیش دبستانی از مشاوران کودک هم استفاده شود تا از این طریق هماهنگی لازم در امر تربیت کودکان و رسیدگی به مشکلات آنان انجام گیرد.
18- حقوق و مزایای مربیان باید کافی باشد تا آنها بتوانند بدون دغدغه خاطر و آسایش فکری بیشتر به تربیت کودکان بپردازند.(به نقل از سایت تخصصی مشاوره: http://www.ssmt.ir
ویژگی های اختصاصی برای مربیان قرآن:
آشنایی دقیق با قواعد قرآن کریم
التزام به حجاب و اخلاق اسلامی
آشنایی با قاریان معروف قرآن کریم و دستگاه های قرائت
داشتن صوت و لحن صحیح و حتی المقدور زیبا، در سایت زیر به صورت آنلاین ترتیل های مختلفی از قاریان معروف همراه با متن قرآن کریم وجود دارد:
http://www.ghorany.com/quran.htm