توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » ارتباط عبدالرحمن ‎قاسملو و صدام

ارتباط عبدالرحمن ‎قاسملو و صدام

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - ارتباط عبدالرحمن ‎قاسملو و صدام
قاسملو در مصاحبه با لوموند(دسامبر ۱۹۸۰) می‌گوید: “مذاکره می‌کنیم…ولی‌ هرگز اسلحه خود را زمین نخواهیم گذشت.” 

یعنی زمانی که عراق بخشهایی از خاک ایران را اشغال کرده بود،قاسملو علیه ایران اعلام جنگ می کند تا خودمختاری منطقه کردستان در همه امور (حتی نظامی و امنیتی) را بدست آورد. خودمختاری نام دیگر تجزیه است و وقتی به شیوه قاسملو، یعنی با اشغال و غارت پادگانها، اسلحه کشیدن به روی سربازان کشور و بیرون کردن مسئولان سیاسی و نظامی کشور از منطقه و با پشتیبانی نظامی عراق، صورت بگیرد، عریان ترین شکل تجزیه طلبی و خیانت به کشور است. 

قاسملو در همانجا، از روابط دوجانبه‌اش با عراق می‌گوید: 

“ما می‌خواهیم منابع [اسلحه] خود را تنوع ببخشیم، بطوری که اگر یک منبع کم یا تمام شد، ما آسیب پذیر نباشیم…بر خلاف آنچه که دشمنان ما می‌گویند، ما به همه جنبش‌های کرد در خارج از ایران کمک می‌کنیم، و بغداد این را می‌داند. بطور کلی‌، عراق همانقدر به ما احتیاج دارد که ما به آنها در عین حال، ما به اندازه کافی‌ اسلحه داریم. ما اسلحه‌های ارتش ایران را داریم. چیزی که کم داریم مهمات و موشک ضد هوایی است. عراق نیز آماده است که به همه گروه‌های مخالف اسلحه بدهد “‏ 

حزب دموکرات به رهبری قاسملو، پس از انقلاب اسلامی، شروع به اقدام مسلحانه علیه کشور و اشغال پادگان‌ها کرد. همواره با عراق در ارتباط بود. در ژوئن ۱۹۸۰(خرداد ۱۳۵۹) قاسملو نماینده حزب را به کرکوک می‌فرستد که نتیجه‌اش توافقی هفت ماده‌ای با حزب بعث و به معنای سرسپردگی کامل به صدام است: 
مطابق اسناد ‎ویکی لیکس (۱۶فوریه ۱۹۸۸)، قاسملو چند روز پس از ملاقاتی با صدام، با مامور اطلاعاتی آمریکا در بغداد دیدار کرده و درخواست حمایت سیاسی می‌کند. در آنجا می‌گوید به اندازه کافی پول و اسلحه دارد و [قاسملو] مدعی است که حزب دمکرات در طی سال‌ها به اندازه کافی از ارتش و پاسداران (ایران) اسلحه به غنیمت گرفته است و ۱۲-۱۰ هزار نیروی چریک تحت فرماندهی دارد. در ادامه می‌گوید که حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی مخارج عمده خود را از راه قاچاق به دست می آورند.
مامور اطلاعاتی آمریکا از قاسملو درباره عملیات‌‌های عراق برای نابودی روستاهای کردنشین [و تعریب کردها] می‌پرسد. به گفته آن مامور، قاسملو “بی هیچ احساسی” تایید می‌کند که اکثر روستاها ویران شده اند. اما در سخنی شگفت انگیر، با تبرئه صدام، مدعی می‌شود که ایران از سلاح شیمیایی می‌کند! قاسملو در حالی مدعی می شود که ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است که تا مدتها خبر بمباران شیمیایی حلبچه توسط عراق را تکذیب می‌کرد! مدعی بود که انتشار خبر بمباران حلبچه توسط صدام برای آن است که “روابط دوستانه ما [حزب دموکرات کردستان] با عراق را خدشه‌دار کنند”.

ع. ششگلانی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد