خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » از مدار خارج شدن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران

دانلود کتاب های امتحان شده

از مدار خارج شدن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران

دوربین‌های فراپادمانی آژانس در یکی از مراکز هسته‌ای ایران قطع شد!

سیاست خارجی تابناک: سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به رفتار‌های غیرحقوقی و گزارش‌های سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؛ اقداماتی که قرار است از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان به اجرا گذارده شود، به مسئولین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

از مدار خارج شدن 27 دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته ای ایران
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۸:۱۸

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

 رافائل گروسی که در جمع خبرنگاران در وین صحبت می‌کرد افزود که این موضوع را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است. وی ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

مدیرکل آژانس در ادامه اظهاراتش به خبرنگاران عنوان کرد که بر اساس اعلامیه ایران، ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. وی تائید کرد که دستگاه فلومتر هم غیرفعال خواهد شد.

گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که حدود ۴۰ دوربین نظارتی این سازمان در چارچوب تعهداتی پادمانی در ایران می‌ماند. دوربین‌هایی که برچیده خواهد شد به گفته او عمدتا از مراکزی است که در آنجا تولید قطعات سانتریفیوژ انجام می‌شود.

او در پاسخ به سووالی که آیا با اقدام اخیر ایران، تداوم دانش آژانس از فعالیت‌های اتمی در این کشور مختل خواهد شد گفت: نه، اما خیلی به این نقطه خیلی نزدیک می‌شویم. به نظرم پنجره فرصت خیلی کوچک می‌شود.

گروسی در پاسخ به سووال دیگری درباره ارتباط قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران با سفر تحریک آمیز و سووال برانگیز وی به فلسطین اشغالی تکرار کرد که موضوع قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری شورا است و او دخالتی در این زمینه ندارد. وی گفت: تصویب قطعنامه علیه ایران به اعضای شورای حکام مرتبط می‌شود و این طور نیست که کسی به آن‌ها مراجعه کنند و به آن‌ها بگوید که چه کاری انجام دهند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره احتمال توسعه فعالیت‌های اتمی ایران هم گفت که این موضوع تازه‌ای نیست و ایران از مدت‌ها قبل قصد داشته تا ظرفیت‌های خود را در این زمینه توسعه دهد. گروسی عنوان کرد که به محض دریافت اطلاعات جدید، اعضای شورای حکام را از این موضوع مطلع خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در پاسخ به سووالی درباره تبعات اقدام ایران گفت که او تمایل دارد به همکاری با ایران ادامه دهد. وی بر همین اساس برای مذاکره با مقامات ایران در خصوص بررسی راهکارهایی که مانع افزایش فاصله دو طرف شود اعلام آمادگی کرد و گفت: من از ایران دعوت می‌کنم تا در بحث درباره آن چه که می‌توان برای جلوگیری از وخامت اوضاع فعلی انجام داد، شرکت کند واگر ایرانی‌ها می‌خواهند با من دیدار کنند، آماده‌ام برای گفت‌وگو درباره تحولات شرایط کنونی نزد آن‌ها بروم.

او در پاسخ به سووالی درباره احتمال سفرش به ایران هم گفت که از نظر او باید این سفر انجام شود. وی ادعا کرد: ما در خصوص یک فرایند با یکدیگر توافق کردیم اما این فرایند، نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم را حاصل نکرد.

گروسی سپس با اشاره به کاهش قدرت دید آژانس در نتیجه تصمیم ایران مدعی شد که اگر اجرای برجام ازسرگرفته شود، آژانس امکان ارائه خدمات (راستی آزمایی) در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و کار به گمانه‌زنی می‌کشد. وی با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم.

وی در همین حال مدعی شد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد به تعبیر او ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد

رویترز:گروسی درمورد قطع دوربین‌های آژانس اطلاع داده بود
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۸:۱۷

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر درمورد قطع دوربین‌ها توسط ایران اطلاع رسانی کرده بود.

 خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد: گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام گفت که ایران از طریق نامه اطلاع داده که قصد دارد 20 دوربین و دیگر تجهیزات نظارتی آژانس انرژی اتمی را قطع کند.

سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای از قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در یکی از مراکز هسته‌ای کشورمان خبر داد. این اقدام همچنین شامل توقف فعالیت دستگاه اندازه گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM) می‌گردد.

در این اطلاعیه آمده است، آژانس نه تنها قدردان حسن نیت ایران نبوده است، بلکه آن را یک وظیفه تلقی می‌کند.

این بیانیه یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد دوربین‌های موجود آژانس، دوربین‌های پادمانی هستند که همچون گذشته فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه (18 خرداد) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در رابطه با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیش‌نویس قطعنامه علیه کشورمان، اظهار داشت: این حرکت اخیری که سه کشور اروپایی و آمریکایی انجام داده اند و ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران، حرکتی سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری است که اهداف اصلی آن با پشتوانه فکری و رهبری رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به موارد اتهامی کشورهای غربی تصریح کرد: موارد اتهامی آنها بیست سال است به ایران نسبت داده می‌شود، اگر ایران برجام را پذیرفت به این دلیل بود که این اتهام ها رفع و اعتمادسازی شود.

اسلامی بیان کرد: تفاهمی صورت گرفت که طرف مقابل به آن عمل نکرد و ایران هم‌ پذیرفته محدودیتی در بیشتر برنامه هسته ای خود داشته باشد، اما اکنون با این قطعنامه به اول خط برگشته ایم و دوباره همان داستان هاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران ماه ها مذاکره کرده و متن توافق تمام شده و در رابطه با تحریم ها نیز گفت و گو شده است. در حال حاضر رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی و تخریبی و با زیاده‌گویی و یاوه‌گویی کشورمان را تهدید می‌کند که اگر برنامه هسته ای ایران را متوقف نکند، ما متوقف می‌کنیم! مگر قانون جنگل است؟!

اسلامی افزود: ایران هیچ فعالیت هسته ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است، در حالی که ایران حداکثر همکاری را با آژانس داشته است.

پس از انتشار گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای تهیه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس ـ که دیروز در اختیار اعضای این شورا قرار گرفت ـ مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کردند که پاسخ ایران به این اقدامات متناسب، فوری و موثر خواهد داد و مسئولیت آن نیز متوجه مدیرکل آژانس و بانیان آن است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۶ خرداد ماه در توئیتی تصریح کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه در مقر سازمان در وین آغاز به کار کرده و گفته می‌شود امروز یا فردا احتمالا قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا به رای گیری گذاشته شود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها