خانه » همه » مذهبی » اسما و عایشه دختران ابوبکر

دانلود کتاب های امتحان شده

اسما و عایشه دختران ابوبکر

پاسخ اجمالی :
ورود به برخی از مباحث تاریخی مثل سن افراد و یا زمان ازدواج آنها همانند زمان ولادت و یا وفات و یا ازدواج ،جناب عایشه و اسما و… از جهات مختلف ،حتی از جهت تاریخی، به علت اختلاف در منابع مفید فایده نیست و این اختلافات تاریخی هرگز حل نخواهد شد و جز اتلاف وقت و عمر اثری ندارد .
از منابع تاریخی بر می آید که عایشه و اسما دو خواهر و فرزند ابی بکر بوده اند .
عایشه دختر ابی بکر و خواهر کوچکتر ( تا 10 سال) و همسر پیامبر فرزندی نداشت .
اسما خواهر بزرگتر عایشه ( 10 سال) و همسر زیبر و مادر عبدالله زبیر وعروه ابن زبیر بوده است.
در باره سن ولادت و وفات و ازدواج و … عایشه و اسما دختران ابی بکر در منابع اختلاف وجود دارد .
در باره ابن ابی زناد راوی که در قرن دوم زندگی می کرد منابع روشنی وجود ندارد. شیعه، برخی از روایات نقل شده از او در باره تاریخ و سنن را ضعیف می داند و اهل سنت نیز در پذیرش برخی از روایات نقل شده از ابن ابی زناد اختلاف دارند .
ابن ابی زناد از هشام و هشام از پدرش ( هشام بن عروه ابن زبیر) از عایشه همسر پیامبر روایاتی را نقل می کند .

توضیح بیشتر :
عایشه بنت ابی بکر بن ابی قُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی (زاده سال ۹ پیش از هجرت در مکه – درگذشته ۵۸ قمری در مدینه)، معروف به عایشه و ملقب به ام‌المؤمنین، أم عبدالله و حمیرا، دختر ابوبکر، نخستین خلیفه از خلفای راشدین و سومین همسر محمد بن عبدالله، پیامبر اسلام است. مادرش ام رومان از قبیله کنانه بود.
پیامبر ص به عایشه کنیه ‌ام عبدالله، به خاطر نام خواهرزاده‌اش عبدالله پسر زبیر داده بود.موقعیت او به عنوان زن اصلی پیامبر تا حدی به موقعیت پدرش در جامعه وابسته بود.
عایشه در شبانگاه ۱۷ رمضان سال ۵۸ هجری در سن ۶۷ سالگی به علت بیماری درگذشت. او را به وصیت خودش در هنگام شب و در قبرستان بقیع به خاک سپردند.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ص۱۰؛ ابن اثیر، اسدالغابه، ج۵، ص۳۹۲؛ ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۸، ص۲۴۹؛ ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ج۴، ص۱۷۸۳؛ کلبی، هشام، جمهرة النسب، ص۱۲۷؛ ابن عبدربه، احمد، العقد الفرید، ج۴، ص۴۱۵.و مدخل عایشه در دائرة المعارف بزرگ اسلامی

اسما دختر ابوبکربن ابی قُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب، از زنانی صحابی محمد پیامبر اسلام است، مادرش قتیله دخت عبدالعزی است. او خواهر ناتنی عایشه و محمدبن ابوبکر است، ده سال از عایشه بزرگ‌تر بود.
اسماء در ۲۷ پیش از هجرت در مکه زاده شد. وی در کودکی در شهر مکه به دعوت پدر خویش ابوبکر اسلام آورد و هجدهمین نفر از مسلمانان بود. اسماء با زبیر بن عوام ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر به نام‌های عبدالله و عروه شد و در سال ۷۳ پس از هجرت در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.
«ماتت أسماء بنت أبی بکر الصدیق سنة ثلاث وسبعین بعد ابن‌ها عبدالله بن الزبیر بلیال وکانت أخت عائشة لأبیها … وکان لأسماء یوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة وقبل مبعث النبی صلی الله علیه وسلم بسبع عشرة سنة.»
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ص۱۰؛ ابن اثیر، اسدالغابه، ج۵، ص۳۹۲؛ ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۸، ص۲۴۹؛ ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ج۴، ص۱۷۸۳؛ کلبی، هشام، جمهرة النسب، ص۱۲۷؛ابن عبدربه، احمد، العقد الفرید، ج۴، ص۴۱۵.و مدخل عایشه در دائرة المعارف بزرگ اسلامی و مدخل اسما بنت ابوبکر در دائرة المعارف بزرگ اسلامی

عبدالله و مصعب از مشهورترین فرزندان او هستند. اسماء از مسلمانانی بود که از مکه به مدینه هجرت کرد. و در جنگ یرموک نیز همراه زبیر بود.اما پس از چندی از زبیر جدا شد و همراه پسر خود عبدالله تا قتل او، در مکه اقامت کرد.گفته‌اند عبدالله پدرش را مجبور به طلاق کرد.برخی نیز گفته‌اند زبیر وی را به شدت زد و وی به پسرش عبدالله پناه برد و تا آخر عمر پیش وی ماند.

وی بسیار زیست و پس از قتل پسرش عبدالله ناتوان و نابینا گشت. در مورد زمان مرگ وی اختلاف است. ولی مسلم است که چند روزی پس از قتل پسرش درگذشت.
ویژگی‌هایی چون فرزندی خلیفه اول، خواهری عایشه، همسری زبیر بن عوام، مادری عبدالله بن زبیر که شخصیت مؤثر در رویدادهای گوناگون پس از رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در مدینه ، عراق و به ویژه مکه است، برای وی نقشی بسزا در تحولات سیاسی پدید آورد.

ابن ابی زناد
“ابن ابی زناد” متولد سال ۱۰۰ هجری و متوفی سال ۱۷۴ هجری است .
در باره این ابی زناد راوی که در قرن دوم زندگی می کرد منابع روشنی وجود ندارد. برخی از راویان شیعه روایات نقل شده از او در باره تاریخ و سنن را ضعیف می داند و اهل سنت برخی از روایات نقل شده از ابن ابی زناد را نمی پذیرند . ابن ابی زناد از هشام و او از پدرش از عایشه همسر پیامبر روایاتی را نقل می کند .

سنن البخاری ج7ص17 و ج8ص40 ، سنن مسلم ج7ص 24و194 ، تاریخ طبری ج2ص438 ، واقدی در طبقات ج‌۸،
از ابن ابی زناد و ابو الخصیب از هشام بن عروة از گفته پدرش عروة بن زبیر روایاتی را نقل می کنند . برخی روایات منقول از ابن ابی زناد را ضعیف می دانند .

منابع جهت مطالعه بیشتر :
مدخل عایشه و اسما بنت ابوبکر در دائرة المعارف بزرگ اسلامی
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، برگرفته از مقاله«اسماء بنت ابوبکر».
الصحیح من سیره النبی، سید جعفر مرتضی عاملی
أحادیث ام المؤمنین عایشة» نوشته سید مرتضی عسکری (۲جلد) که با عنوان نقش عایشه در احادیث اسلام به فارسی برگردانده شده است.
عایشه در دوران علی علیه‌السلام» نوشته سید مرتضی عسکری
نقش عایشه در تاریخ اسلام» نوشته سید مرتضی عسکری
عایشه در صحاح سته» نوشته حسین طیبیان
عایشه ام المومنین، محلاتی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها